کد خبر : 10379
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 11:46

محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهور:

بیش از هزار پرونده در کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی در حال بررسی است

بیش از هزار پرونده در کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی در حال بررسی است

معاون حقوقی رییس جمهور درخصوص اقدامات در حال انجام در کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی توضیحاتی داد و اعلام کرد: بیش از هزار پرونده در این کمیسیون در دست بررسی است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمد دهقان (چهارشنبه ۵ مهرماه) درخصوص پرونده های اختلافی بین دستگاه ها در کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی، اظهار داشت: در کمیسیون مستندسازی اموال غیر منقول دو دسته کار انجام می شود، یک دسته بررسی اختلاف بین دستگاه هاست که ورود می کنیم و بهره بردار اموال دولت را مشخص می کنیم چون اموال متعلق به دولت است و تمام دستگاه ها بهره بردار اموال دولتی هستند. لذا ممکن است که یک دستگاه به ملکی نیاز نداشته باشد و همان ملک و املاک را دستگاه دیگر نیاز داشته باشد، در این میان طبیعتاً دولت باید تصمیم بگیرد که بهره بردار کدام دستگاه باشد، ما به نیابت از دولت و براساس قانون در کمیسیون مستندسازی این تصمیم را می گیریم و سپس در کمیسیون دولت این تصمیم نهایی می شود.

وی ادامه داد: دسته دوم اقدامات، بررسی تقاضای دستگاه ها برای ملک و زمین است، مثلاً یک دستگاه می خواهد کاری انجام دهد و از ما تقاضایی می کند، در این کمیسیون تقاضای دستگاه را بررسی می کنیم و از سازمان مدیریت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مربوطه استعلام می گیریم و بررسی می کنیم که این دستگاه برای اجرای این طرح مجوز گرفته یا نگرفته و چقدر زمین لازم دارد و سپس املاک مورد نیاز از سوی دولت در اختیار این دستگاه قرار می گیریم.

آقای دهقان درباره تعداد این پرونده ها، بیان کرد: پرونده هایی که در این دو موضوع در کمیسیون مستندسازی مورد بررسی قرار می گیرد، بسیار زیاد هستند و حتی می توان گفت به بیش از هزار پرونده می رسد.

وی اضافه کرد: همه دستگاه ها دوست دارند زمین داشته باشند، دولت یا قانونگذار چارچوب گذاشته که همه بی حساب زمین تصرف نکنند. معاونت حقوقی و وزارت اقتصاد و دارایی موظف است که اراضی کشور را حفظ کنند چرا که اراضی کشور متعلق به نسل های مختلف است و هر دستگاه نباید شمار زیادی زمین در اختیار بگیرد و دور آن را دیوار بکشد و آن را به عنوان اهرم اقتدار خود تلقی کند، لذا سعی داریم این زمین ها یا املاک را حفظ کنیم به جز مواردی که دستگاه ها لازم دارند و این مواردی که لازم دارند از نزدیک بررسی و استعلام می شود و ما تصمیم می گیریم که این دستگاه چه مقدار زمین برای اجرای این طرح لازم دارد.

آقای دهقان درباره اینکه آیا رای و نظر این کمیسیون در اختلاف بین دستگاه ها لازم الاجرا است؟ گفت: تصمیماتی که در کمیسیون مستندسازی می گیریم طبق قانون لازم الاجراست و در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت هم مصوب می شود، کمیسیون حقوقی قضایی دولت نیز براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی از دولت اجازه دارد و هر تصمیمی که بگیرد، لازم الاجراست.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.