کد خبر : 21654
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1402 - 11:14

قائم‌مقام وزارت کشاورزی:

با واردات دام زنده قیمت‌ها هر کیلو ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است!

با واردات دام زنده قیمت‌ها هر کیلو ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است!

قائم‌مقام تنظیم بازار وزارت کشاورزی گفت : در دو هفته قبل با واردات دام زنده قیمت‌ها هر کیلو ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و قیمت تعادلی برای شقه گوسفندی حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است که اواخر سال به آن می‌رسیم.

به گرارش اقتصاد پرس؛ علیرضا پیمان پاک قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی، سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاو داران وعلی ابراهیمی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ موضوع تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ را بررسی کردند.
مجری: در خبر‌ها به نقل از قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی داشتیم که در آذر ماه میزان جوجه ریزی با افزایش حدود هشت میلیون قطعه‌ای نسبت به ماه قبل آن به بیش از ۱۴۵ میلیون قطعه رسیده که این هم موجب افزایش عرضه در بازار مرغ می‌شود. آقای پیمان پاک همچنین گفته واردات روزانه گوشت قرمز افزایش ۱۰۰ تنی داشته است.

سؤال: از بازار گوشت گرم شروع کنیم. تا حدود دو ماه پیش قیمت شقه گوسفندی در میدان بهمن به حدود ۳۸۰ هزار تومان هم رسیده بود به ازای هر کیلو، الآن شده حدود ۵۰۰ هزار تومان، در گزارش هم بود، چیزی حدود ۱۰۰ هزار تومان فراتر از قیمت جهانی، علت چیست و برای ثبات بازار چه تصمیماتی گرفته شده و چه کار‌هایی قرار است انجام شود؟
پیمان پاک؛ قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی: من یکی دو برنامه دیگر هم که خدمت شما بودیم توضیح دادم که به واسطه یکی دو سال خشکسالی پشت هم و همچنین  افزایش هزینه دامدار به علت حذف ارز ترجیحی که بالأخره یک قانون بود و یک تکلیف بود برای دولت در سال گذشته، مقداری بحث حوزه دام سبک کشور لطمه خورد. بحث ذخیره‌های تولید کشور،  به نوعی می‌شود گفت؛ آن پشتوانه دامی کشور به واسطه عرضه بیشتر دام و خصوصاً دام‌های مولد به کشتارگاه دچار آسیب شد. برنامه‌ای که امسال  تعریف کردیم یک برنامه…
سؤال: جمعیت دامی کشور چقدر شده و چقدر کاسته شده حدوداً؟
پیمان پاک: آن جمعیت دامی اعداد و ارقام  مقداری در حوزه جهاد خصوصاً در حوزه دام سبک که حوزه پراکنده‌ای است عددی نیست که بشود روی آن خیلی تأکید کرد. دوستان روی این بحث آمار و ارقام مثل حوزه مرغ و دام سنگین کار می‌کنند، اما نکته مهم اینجاست، سالانه ۱۱ میلیون رأس دام سبک عرضه می‌شد در کشتارگاه‌های ما، در سال ۱۴۰۰ این عدد طبق آمار مرکز آمار می‌رسد به ۱۶ میلیون و در سال ۱۴۰۱، هفده میلیون یعنی شما میانگین را بگیرید حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون اضافه دام عرضه شده در دو سال گذشته و این یعنی از آن ذخایر دامی ما کاسته شده است.
سؤال: امسال چه شده این؟
پیمان پاک: امسال  به همان سطح سال ۱۳۹۹ دارد می‌رسد، یعنی تقریباً میانگین ماهانه ۹۰۰ هزار رأس ما دام سبک را در کشتارگاه عرضه می‌کردیم، غیر از آذر و دی که من توضیح می‌دهم این عدد، عدد کاهشی بوده است. ما باید برنامه ریزی کنیم برای ترمیم تولید، زنجیره‌های تولید و افزایش تولید. مهمترین فاکتور در افزایش و توسعه تولید، تأمین به موقع نهاده است. برنامه‌ای که ما امسال داشتیم یک عرضه به موقع جویی انجام شد، واردات در کنار این که ما تولید خیلی خوبی داشتیم در حوزه جوی داخلی، بیش از ۹۰ درصد افزایش واردات جو داشتیم، امسال نسبت به سال گذشته و این مسئله باعث شد که جو با قیمتی حدود سه تا چهار هزار تومان زیر قیمت مصوب در بازارگاه عرضه شود، یعنی اگر قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود، ما بین شش و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان عرضه جو را داشتیم.
سؤال: کی؟
پیمان پاک: از ابتدای سال تا الآن که خدمت شما هستیم. الآن هم ما حدود ۴۰۰ هزار تن جوی مازاد در بازارگاه داریم، در کنارش ۶۰۰ هزار تن ذخایر پشتیبانی امور دام، یعنی هیچ نگرانی بابت نهاده دامی نداریم.
سؤال: دو ماه پیش تا الآن  افزایش قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان پس به خاطر چیست؟
پیمان پاک: یک نکته که وجود دارد، این افزایش به عبارتی نهاده که جذابیت را برای تولید افزایش می‌داد، در کنار این که قیمت‌ها هم  مقداری جذاب شده بود، دامدار رغبت داشت برای این که دامش را نگه دارد. آذر ماه و دی ماه فصلی است طبق آن چیزی که معاونت دام، من تخصصم حوزه بازرگانی است، ولی دوستان معاونت دام اعلام می‌کنند، در این دو سه ماهه فرصتی است برای بحث زایش، پرواربندی و این یک نوید خوبی را به ما می‌دهد که دام عرضه نشد در کشتارگاه‌ها و این دام رفت برای تولید، طبق آماری که مرکز آمار داده بیش از ۲۵ درصد ما زایش و پرواربندی داشتیم در این سه ماه اخیرمان نسبت به سال گذشته. ۲۵ درصد افزایش داشتیم، این یعنی در فصل بهار و ان شاء الله تابستان سال آینده ما ۲۵ درصد افزایش عرضه گوشت داریم نسبت به امسال و این خودش  تنظیم می‌کند و آثار مثبتی دارد برای کاهش قیمت. آن نکته که شما اشاره کردید تا تقریباً می‌شود گفت اواسط آذر ماه آن تثبیت قیمت به واسطه وارداتی که انجام می‌دادیم کنترل شده بود. این واردات را اشاره کنم، چون یک مقدار در فضای مجازی دوستان بعضاً  حرف‌های غیرکارشناسی می‌زنند، این واردات جمعاً پنج درصد کل تولید دام کشور نمی‌شود، اما به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که بتواند کنترل و تنظیم گری کند. ما طی یک ماه اخیر به دلیل این که بالأخره این گوشت از کشور‌های مختلفی می‌آید، تعطیلات ژانویه و خصوصاً در شش ماه دوم سال ما به دلیل سرما از یک سری از کشور‌های خاص، از نیمکره جنوبی می‌توانیم این دام را تأمین کنیم و از حوزه اوراسیا ما به دلیل سرمای هوا و مشکلات به عبارتی لجستیکی کمتر می‌توانیم دام وارد کنیم، تعطیلات ژانویه باعث شد که هم کشتارگاه‌ها تعطیل بودند و هم بحث لجستیک هوایی دچار مشکل بوده، دلیل تعدد سفر‌های تعطیلات ژانویه، این باعث شد که یک کاهش وارداتی داشته باشیم، این کاهش واردات در کنار مسأله عدم عرضه کشتارگاه باعث یک جهش قیمتی شد که از یکی دو هفته قبل که این افزایش واردات صورت گرفت شما شاهد بودید که هم قیمت تثبیت شد و هم در یک هفته گذشته یک عدد کوچک ۲۰ هزار تومان هر کیلو دام زنده کاهش قیمت داشته، تقریباً ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان هم گوشت گرم کاهش داشته و این قیمت نزولی است تا اسفند ماه؛ که از نیمه دوم اسفند آن عرضه داخلی مان افزایش بیشتری پیدا کند.
سؤال: قیمت تعادلی الآن شما می‌فرمایید چند است در گوشت قرمز؟
پیمان پاک: آن قیمت تعادلی که معاونت امور دام به ما داده، حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.
سؤال: برای شقه گوسفند؟
پیمان پاک: بله، ما این قیمت را طوری کنترل کنیم که دامدار هم برایش صرفه اقتصادی داشته باشد تولید، اگر ما قیمت تعادلی مان، قیمت درستی باشد، هم عرضه به موقع انجام می‌شود، هم عرضه زیاد می‌شود، این مشکلی که ما به واسطه کمبود دام در ۹ اول امسال شاهد بودیم اتفاق نمی‌افتد.
سؤال: کی به این ۴۰۰ تا ۴۲۰ می‌رسید؟
پیمان پاک: این برنامه‌ای که ما داریم برای بحث تولید داخل که ان شاء الله شکل بگیرد در کنار استمرار واردات، ان شاء الله پیش بینی می‌کنیم همین روند نزولی را می‌رویم جلو تا ان شاء الله اواخر سال و اوایل سال آینده ان شاء الله به آن بحث برسیم. تکمیل است و خیلی خودمان علاقه نداریم، بالأخره ما صمت بودیم آمدیم حوزه جهاد، ما در حوزه کالا‌هایی مثل مرغ و گوشت که ظرفیت تولید داخل داریم، کاهش واردات داشته باشیم، این ارز ما می‌تواند در حوزه زیرساخت و صنعت استفاده شود. این که ما هم تلاش می‌کنیم برای واردات برای تنظیم بازار، خودمان هم تمایل داریم با تولید داخل این جایگزین شود تا منابع ارزی کشور صرف زیرساخت و توسعه شود.
سؤال: این به آن قیمت تعادلی که رسید بالاشهر، پایین شهر که ندارد، همه جای شهر و کشور، به همین میزان ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
پیمان پاک: ما یک نکته جدی داریم، قیمت آن چیزی که شما تخصصی، خبرنگار تخصصی این حوزه هستید، یک بیس دارد روی لاشه، شما بر اساس لاشه می‌آیید تعریف می‌کنید، خود همین لاشه چندین قیمت دارد، ران؛ ران کم چربی داریم، ران…
سؤال: این لاشه را بالأخره همه جای شهر و همه جای کشور می‌شود با یک قیمت خریداری کرد؟
پیمان پاک: بله، مثلاً قطعات مختلف داشته باشد و به عبارتی جا‌های مختلف، این نوسان بود که ما برای آن خبرنگار توضیح دادیم که قیمت، قطعات مختلف دارد و یک سری دوستان هم علاقه دارند در فضای مجازی سوء استفاده می‌کنند از این موضوع، ولی آن بحث ما، بیس قیمت لاشه است که ان شاء الله روی لاشه ۴۲۰ هزار تومان ما بتوانیم به آن قیمت تعادلی برسیم. یک کار دیگر هم که ما کردیم برای این که واقعاً خیال هموطنان راحت باشد و بتوانیم به یک ثبات بازار برسیم، بحث افزایش عرضه گوشت منجمد است. به عبارتی؛ برزیلی است که این را ما تقریباً امسال با این که ما این کالا را بردیم تالار ۲، اما سعی کردیم روی قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان با عرضه زیاد این قیمت را کنترل کنیم.

این درحالیست که قیمت گوشت قرمز در بازار برای هر کیلو به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.