کد خبر : 12513
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 19:52

البرت بغزیان، کارشناسی اقتصادی:

بانک مرکزی نیاز ارزی را رفع کند تا در این شرایط حساس شاهد گرانی دلار نباشیم

بانک مرکزی نیاز ارزی را رفع کند تا در این شرایط حساس شاهد گرانی دلار نباشیم

اگر بانک مرکزی مدیریت داشته باشد و روال قبلی نیاز ارزی را برطرف کند و تغییری در نرخ مرکز مبادله ایجاد نشود عملاً بازار آزاد فاصله زیادی از ۵۰ هزار تومان نمی‌گیرد.

اقتصاد پرس؛ آلبرت بغزیان تحلیلگر اقتصادی، درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: نرخ تمام شده دلار به اراده بانک مرکزی بستگی دارد. همچنین ثبات یا نوسان آن به بانک مرکزی مرتبط است. قبلاً مدیریت بانک مرکزی خود را تابع هیجانات بازار می‌کرد. تا تیری شلیک می‌شد و اتفاقی می‌افتد نرخ عکس‌العمل نشان می‌داد.

او ادامه داد: اربعین و غیره شاهد افزایش نرخ ارز بودیم. بعد از رویکار آمدن آقای فرزین، این هیجانات خوابید. به دلیل اینکه مدیریت تقاضا انجام شد. یعنی برای اربعین دینار به جای دلار توزیع شد و مسائل دیگری که افراد در مرکز مبادله تقاضا را ثبت کردند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین، نوسان خیلی پایینی داشت. بحث حمله اخیر اسرائیل و درگیری با حماس باعث شد بازار قدری عکس‌العمل نشان دهد. اگر این درگیرها ادامه‌دار باشد ممکن است نرخ در همان ۵۱ تا ۵۳ بماند. ۴-۳ هزار تومان چیز خاصی نیست. بدتر از اینها را در کشور تجربه کردیم.

بغزیان گفت: اینکه این قضیه چقدر جدی است و ادامه‌دارخواهد بود یک بحث است و اینکه بانک مرکزی مدیریت تقاضا را حفظ کند و همان نرخی که در مرکز است را حفظ کند و تغییر ندهد بحث دیگر است. به نظر من، اگر جنگ تمام شود و به نوعی جلوی کشورهای اروپایی و غربی گرفته شود و ورود پیدا نکنند این نرخ کاهشی می‌شود. بیشتر هیجان بازار است که ایران درگیر و متهم می‌شود و اینطور ممکن است پول‌های بلوکه شده که به تدریج آزاد می‌شد استمرار نیابد.

او اضافه کرد: اگر بانک مرکزی مدیریت داشته باشد و روال قبلی نیاز ارزی را برطرف کند و تغییری در نرخ مرکز مبادله ایجاد نشود عملاً بازار آزاد فاصله زیادی از ۵۰ هزار تومان نمی‌گیرد. در نتیجه معتقدم چون هیجان اینطور است این اتفاق رقم خورده و چیز جدی نیست برای اینکه حالت افزایشی مثل سابق را داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: بانک مرکزی اگر نرخ خود را نگه دارد کار جدی است و خود را تابع ۵۴ هزار تومان نکند که اگر تن به چنین بازاری بدهد روال مثل سابق می‌شود. بنابراین عکس‌العملی نشان ندهد بعلاوه اینکه نیازهای ارزی را مثل سابق انجام دهد، تقاضا را جواب بدهد.

بغزیان با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار گفت: بستگی دارد قضیه حمله اسرائیل به حماس منتفی شود یا به نوعی به صورت آتش زیر خاکستر یا استخوان لای زخم بماند. این نرخ شاید روی ۵۲ هزار تومان بماند تا مطمئن شود مسائل عادی شده است.ولی شاهد کاهش خواهیم بود.

/فراز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.