کد خبر : 6704
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 10:32

تاثیر تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی بر اقتصاد کشور

تاثیر تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی بر اقتصاد کشور
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، تصمیم ارزی بانک مرکزی و اصلاح نرخ خوراک صنایع را به عنوان ۲ اقدام مهم دولت سیزدهم در بهبود روند بورس معرفی کرد و گفت: اتخاذ این تصمیمات برای کلیت بازار سرمایه مهم است و باعث ایجاد تاثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ «عباس آرگون» امروز (شنبه) تاثیر تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی بر اقتصاد کشور اشاره کرد. اظهار داشت: تصمیم اخیر دولت به همراه اصلاح نرخ خوراک به‌طور حتم با تاثیر مثبت بر روند بازار سرمایه همراه می‌شود. زمینه‌ساز بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خواهد بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: هر سیاستی که باعث حرکت اقتصاد کشور به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری، افزایش شفافیت و نیز پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور شود، می‌تواند ضمن تاثیرگذاری بر بهبود روند بازار، کمکی در افزایش ورودی پول از بازارهای واسطه‌ای به بازار سرمایه باشد که این مساله می‌تواند به عنوان اتفاقی مهم برای اقتصاد کشور تلقی شود.

وی درباره تاثیر این تصمیم در کوتاه شدن دست رانت‌خواران از اقتصاد کشور، گفت: همیشه قیمت‌گذاری دستوری و چند نرخی شدن ارز باعث ایجاد رانت و فساد شده است، بر این اساس با حرکت به سمت ارز تک نرخی علاوه بر نابودی فساد و رانت حاصل از ارزهای چند نرخی، شاهد بهود شفافیت در اقتصاد کشور و سودآوری صنایع خواهیم بود که در ادامه چنین اقدامی امکان افزایش اقبال به بازار سرمایه و تاثیر مثبت بر روی افزایش سودآوری شرکت‌ها فراهم می‌شود.

نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران

آرگون با اعلام اینکه ایجاد شرایط برای افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور منجر به رشد شفافیت‌ها خواهد شد. گفت: باید اقدامی انجام شود تا با جلوگیری از اقدامات خلق‌الساعه، امکان پیش‌بینی آینده برای سرمایه‌گذار فراهم شود تا از این طریق سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال آسوده‌ به بازارهای سرمایه‌گذاری ورود کنند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در پایان با تاکید بر اینکه کاهش دخالت‌ها نقش موثری در بازار سرمایه و اقتصاد کشور خواهد داشت. ادامه‌داد: با پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور می‌توان شاهد بهبود فضای کسب و کار و ثبات در قوانین و مقررات باشیم، همچنین در این صورت زمینه ورود سرمایه‌های بیشتر به بخش‌های مولد فراهم می‌شود.

بر اساس مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

«محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه هفته گذشته در مکاتبه‌ای با وزیر نفت در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.