کد خبر : 19682
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 - 11:09

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک‌ها با تخلفی آشکار به جای پرداخت وام، منابع را نزد خودشان نگه می‌دارند

بانک‌ها با تخلفی آشکار به جای پرداخت وام، منابع را نزد خودشان نگه می‌دارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: متاسفانه بر خلاف اعلام مسوولین و بانک مرکزی بانک‌ها همچنان برای وام‌های درخواست ضامن می کنند که این مساله هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ فتح الله توسلی در رابطه با وضعیت ارائه تسهیلات به مردم اظهار کرد: بحث عملکرد بانک ها در حوزه تسهیلات خوب نبوده است بعضی از بانک ها گزارش هایی ارائه می‌دهند که چه میزان تسهیلات خرد به مردم ارائه دادند درحالی که بانک‌ها در خصوص تسهیلات تکلیفی مثل فرزند آوری، ازدواج مسکن و نظایر آن اصلا با مردم همکاری نکردند. ما مراجعه کنندگانی داریم که چهار ما است ثبت نام کردند اما هنوز برای دریافت وام خود مشکل دارند و حتی مراجعه کننده‌ای داشتیم که ۱۸ ماه از زمان ثبت نامش می‌گذشت اما نتوانسته بود وام ازدواجش را بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها چقدر به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص حذف ضامن از وام‌های خرد عمل می‌کنند، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات مردم برای اخذ وام، همین تضامینی است که بانک‌ها از آنها در خواست می‌کنند. متاسفانه بر خلاف اعلام مسوولین و بانک مرکزی بانک‌ها همچنان برای وام‌ها درخواست ضامن می کنند که این مساله هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ادله عده‌ای از مسوولین در خصوص تورم زا بودن وام‌ها، گفت: رقم این وام ها آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد تورم شود چراکه وقتی کسی ازدواج می کند قصد دارد با این وام ها وسایل زندگی‌اش را خریداری کند و از سوی دیگر خریدی که توسط مردم و جوانان انجام می‌شود باعث رونق تولید خواهد شد و نباید تصور کرد که جوانان قرار است این مبالغ را ذخیره کنند. بنابراین متاسفانه بعضی از بانک ها همکاری لازم را نداشتند و همچنان به بنگاهداری خود ادامه می دهند و تذکرات مجلس هم خیلی راه به جایی نبرده است.

آقای توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک‌ها بعضا انتقاد دارند که منابع لازم جهت ارائه وام ها به مردم تامین نمی شود و فرضا در بودجه سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای بحث تسهیلات و ۵ هزار میلیارد تومان هم به صورت کمک برای بیماران خاص در نظر گرفته بودیم اما وزارت بهداشت اعلام کرد که این منابع تامین نشده است؛ بعضی از بانک ها هم این منابع را نزد خودشان نگه می دارند تا کمتر درگیر شوند.

وی با اشاره به اقدامات مجلس برای جلوگیری از بنگاهداری بانک ها اعلام کرد: احکام خوبی در برنامه هفتم در نظر گرفتیم و ما مشکل قانون نداریم بلکه مشکل در اجرا و نظارت بر اجرای قانون است. ما به عنوان کمیسیون تخصصی چندین بار به رئیس کل بانک مرکزی تذکر دادیم اما بانک مرکزی چون زیر نظر مستقیم رئیس جمهور است امکان استیضاح و سوال وجود ندارد.

وی در رابطه با میزان معوقات وام‌های کلان بیان داشت، طبق آماری که وزارت اقتصاد ارائه داده است شرکت های دولتی ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارند که رقم بسیار بالایی است و علی رغم آن مردم عادی علی رغم مشکلاتی که دارند اقساط وام های خرد را پرداخت می کنند تا بتوانند مجددا تسهیلات بگیرند؛ بنابراین کسانی که وام های کلان گرفتند قطعا مورد حمایت و پشتیبانی قرار دارند که تا کنون اقساط خود را پرداخت نکرده اند.

توسلی در پایان در خصوص امهال وام‌های کشاورزی بیان داشت: بنده تذکری در خصوص امهال وام کشاورزی داشتم که به دلیل خشکسالی بعضی از کشاورزان امسال محصولی برای فروش نداشتند و دولت هم وام ها را امهال نکرد و منابعی که گذاشتند پاسخگوی این ضررها نیست و از سوی دیگر فشار می آورند که تضامین را به اجرا می گذارند که در حال حاضر تذکر دادیم و دولت هم باید منابع ان را تامین کند.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.