کد خبر : 14305
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 10:44

کوتاهی مدیران در مبارزه با فساد قابل قبول نیست

کوتاهی مدیران در مبارزه با فساد قابل قبول نیست
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد گفت: دستگاه‌های اجرایی و اداری به موجب این قانون و سایر قوانین مرتبط موظف به پیشگیری و مقابله با فساد هستند که این موضوع به آنها ابلاغ شد و از این به بعد، هیچ ترک فعل یا کوتاهی از مدیران دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری و مبارزه با فساد قابل پذیرش نیست.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از سازمان بازرسی کل کشور، احمد رحمانیان در نشست هم‌اندیشی معاونت اقتصادی سازمان بازرسی اظهار داشت: این سازمان در دوره تحول و تعالی تغییرات اصولی را در دستور کار خود قرار داده که منتهی به پیشرفت های قابل توجهی شده است. این تغییرات در راستای اصلاح امور در داخل و خارج از سازمان است که توفیق‌های موثری نیز به دست شده که از آن جمله می‌توان به افزایش ۲۷ درصدی رشد اثربخشی‌های مالی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

وی به اقدامات سازمان بازرسی در ورود به حوزه قوانین خاص از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هوای پاک، تسهیل صدور مجوزها و قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: برای اجرای برخی از این قوانین با وجود اینکه یک دهه از وضع آنها می‌گذشت، اقدام خاصی انجام نشده بود اما در دوره تحول و تعالی در دستور کار قرار گرفت و به جد پیگیری و نتایج مطلوبی در وضع آیین‌نامه‌های مرتبط و اجرای تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌ها شد.

رحمانیان با اشاره به برخی از اقدامات سازمان بازرسی در نظارت بر انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات گفت: با ورود نظارتی سازمان بازرسی در زمینه تعیین تکلیف کالاها در این انبارها با رشد ۵۰۰ درصدی در فروش و ۹۰۰ درصدی در اعاده کالا به صاحبان مواجه بوده‌ایم.

وی از رشد ۱۰۰ درصدی حمایت از تولید و واحدهای تولیدی خبر داد و به موضوع فرارهای مالیاتی نیز اشاره کرد و افزود: این اقدامات چندین برابر دوره‌های قبل رشد داشته است.

پرداختن به موضوعات کلان و ریشه ای

پیگیری حقوق دولتی از دیگر موضوعاتی بود که رحمانیان به تشریح آن پرداخت و گفت: در این راستا، بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان فقط در تهران در سال جاری وصول شده که نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور به تغییر رویکرد این سازمان در زمینه نظارت و بازرسی اشاره کرد و ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در دوران جدید به سمت موضوعات کلان، اساسی و ریشه‌ای رفته و به جای اقدامات نظارتی بر روی معلول‌ها، بر علت‌ها تمرکز کرده است زیرا این موضوع می‌تواند نتایج خوب و درخشانی به همراه داشته باشد.

وی از پشتوانه الهی برای مبارزه با فساد به عنوان یکی از بالاترین پشتوانه‌ها در این حوزه یاد کرد و گفت: در کنار این موضوع باید منویات رهبر معظم انقلاب و دستورهای رییس قوه قضاییه در زمینه مبارزه با فساد سرلوحه کار قرار گیرد.

رحمانیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور به موجب قانون ارتقای سلامت نظام اداری موظف به پیشگیری و مقابله با فساد هستند، اظهار داشت: در این رابطه برنامه‌های بازرسی و پیشنهادهای اجرایی تدوین و به آنها ابلاغ شده و از این به بعد هیچگونه قصور، ترک فعل یا کوتاهی از مدیر دستگاه های اجرایی و اداری در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد قابل پذیرش نیست و بر اساس موازین قانونی مدیران متخلف پس از مستندسازی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

شفافیت بهترین شیوه مبارزه با فساد

وی بهترین شیوه مبارزه با فساد را ایجاد شفافیت از طریق توسعه نظارت الکترونیک و هوشمندسازی دانست و گفت: یکی از گام های بسیار مهم سازمان بازرسی که با پیگیری رییس این سازمان در سال جاری به نتیجه رسید تصویب بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال جاری از سوی مجلس شورای اسلامی با موضوع تکلیف دستگاه ها به ایجاد دسترسی سامانه ها برای سازمان بازرسی کل کشور است.

رحمانیان به پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور برای ارتقای شفافیت در دستگاه‌های اجرایی از طریق وضع احکامی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: امید داریم مجلس شورای اسلامی همکاری کند و احکامی را که در زمینه ایجاد شفافیت و نظارت بر شبه دولتی‌ها است، به تصویب برساند تا نظارت‌های موثر، کابردی و سراسری با استفاده از فناوری‌های نوین در کوتاهترین زمان محقق شود.

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: همه دستگاه‌ها باید سه اصل حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگو بودن را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا توجه به این اصول به صورت مطلق، هم در حوزه پیشگیری و هم در مبارزه با فساد موثر است.

وی با انتقاد از بسیاری از تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی و اداری بدون خروجی و بهره وری گفت: در این راستا انتظار می‌رود که در نظارت‌ها به بهره‌وری دستگاه‌ها در تصمیمات و نتایج مثبت و مطلوب برای جامعه نیز توجه شود.

لزوم انجام وظایف با صداقت

رحمانیان لازمه قدردانی از مردم را عمل جهادی دانست و بر لزوم انجام وظایف با اخلاص و صداقت و انگیزه الهی تاکید کرد و افزود: باید کارها آگاهانه، عالمانه، هوشمندانه و اثربخش باشد و بازرسان با اعتماد به نفس کامل و شجاعت و قاطعیت و بدون در نظر گرفتن خط قرمزی در مبارزه با فساد اقدام کنند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظارت بر نحوه اجرای برنامه های دستگاه اجرایی در زمینه تحقق شعار سال، نظارت برای مسدودسازی و اصلاح گلوگاه‌ها و رویه‌های فسادزا، ایجاد روحیه ابتکار و خلاقیت و پرهیز از روزمرگی، تکمیل شناسامه مربوط به هر دستگاه اجرایی و بانک اطلاعاتی مدیران مورد توجه بازرسان قرار گیرد.

وی خواستار آگاهی و اطلاع از موضوعات روز شد و گفت: باید نسبت به موضوعات مربوط به حوزه خود اشرافیت کامل داشت.

رحمانیان بر لزوم بازدیدهای سرزده از دستگاه‌ها نیز تاکید کرد و افزود: گاهی تفکر نادرستی در مورد برخی دستگاه‌ها ایجاد شده که می‌گویند اگر کسی در دستگاهی آشنا نداشته باشد، کارش انجام نمی‌شود؛ این یک ایراد اساسی است؛ بنابراین باید به عنوان ارباب رجوع از دستگاه‌ها سرکشی کرد تا در جریان مشکلات مردم قرار گیریم.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.