کد خبر : 3427
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 7:35

بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

قیمت طلا و سکه این روزها در مجموع روند کاهشی دارد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که رکود در بازار طلا و اقدامات بازارساز برای کنترل قیمت دلار منجر به روند کاهشی و گاه ثبات در بازار طلا شده است. امروز هم سیگنال‌های سیاسی به بازار ارز ارسال شده و ممکن است فردا قیمت دلار را کاهش دهد. بازار طلا به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ دیروز با وجود تعطیلی بازار، بر اساس اعلام برخی منابع، قیمت طلا و سکه کاهشی بوده و این بر خلاف روند افزایشی نرخ انس است. کاهش قیمت طلا می‌تواند تحت تاثیر اخبار سیاسی‌ای رخ داده باشد که دیشب و امروز برای بازار ارسال شده است.

سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود که ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را در روندی کاهشی دو میلیون و ۳۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است؛ حدود هفت هزار تومان کمتر از دیروز. این منبع همچنین قیمت سکه طرح جدید را نزولی و ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دانسته که حدود ۲۲ هزار تومان کمتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم روندی کاهشی دارد و ۲۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۶۳ هزار تومان کمتر از دیروز.

بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت بازدهی منفی داشته است؛ به گونه‌ای که بازدهی طلا در هفته اخیر افت ۱.۶۵ درصدی و بازدهی سکه امامی کاهش ۳.۱۹ درصدی داشت.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

این روزها قیمت جهانی طلا نوسان دارد. امروز جمعه، تا لحظه تنظیم این خبر، اونس ۰٫۲۸ درصد رشد قیمت داشته و به قیمت ۱,۹۱۷٫۷۸ رسیده است. این روزها اما بازدهی ماهانه قیمت طلا منفی بوده است. قیمت طلا در یک ماه اخیر ۲٫۴۲ افت قیمت داشته است.

اما پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت طلا در بازارهای جهانی چه می‌گویند؟ پیش از آغاز هفته، نظرسنجی‌ها همه حکایت از شانس بیشتر طلای جهانی برای گام برداشتن در مسیر صعودی داشتند. با این حال معامله‌گران در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه رای به کاهش ارتفاع قیمتی انس دادند.

بر اساس آنچه از نگاه فاندامنتال بازار بررسی شد، کارشناسان انتظار دارند هر گونه تلاش برای بهبود قیمت طلا احتمالا در تایم‌فریم کوتاه مدت باقی خواهد ماند.

بنابراین با ترکیب دیدگاه فاندامنتالی با ابزار تکنیکال می‌توان بیان کرد نفوذ انس به قیمت‌های پایین‌تر از خط میانی چنگال اندروز رسم شده در چارت، بستری مناسب برای کاهش قیمت تا موازی آبی‌رنگ را برای قیمت طلای جهانی فراهم می‌کند.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

این روزهای قیمت دلار تحت تاثیر اقدامات بازار روند کاهشی دارد و در دو روز اخیر هم سیگنال‌های سیاسی احتمالا روند نزولی را تشدید می‌کند. دیشب و امروز اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات ایران و آمریکا در مورد آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شده است.

میزان دسترسی ایران به منابع آزاد شده خود در گفته‌های مقامات و کارشناسان ایرانی و آمریکایی تفاوت‌هایی دارد و هنوز کاملا مشخص نیست که دسترسی ایران به منابع خود بی قید و شرط است یا نه. برای اطلاعات بیشتر در این مورد گزارش قیمت دلار امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

البته تا کنون بارها اعلام شده که دولت معادل این منابع را به ریال از بانک مرکزی دریافت کرده و دلارها در صورت آزادسازی جزء مابع بانک مرکزی است. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که منابع آزادشده صرفا به تهیه اقلامی چون غذا و دارو اختصاص یابد و وارد بازار ارز نشود. با وجود این تجربه نشان داده است که واکنش هیجانی معامله‌گران بازار ارز به چنین اخباری، احتمالا قیمت دلار را به صورت مقعطی کاهشی می‌کند. در این صورت قیمت طلا و سکه از این روند کاهشی اثر می‌پذیرد. اما به گفته کارشناسان، در نهایت این شاخص‌های کلان اقتصادی است که مسیر بازار ارز و طلا را مشخص می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.