کد خبر : 9174
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1402 - 22:10

مدارس و ادارات سیستان فردا تعطیل است

مدارس و ادارات سیستان فردا تعطیل است
باد شدید و گرد و خاک مدارس و ادارات سیستان را به تعطیلی کشاند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ وزش باد شدید همراه با گرد و خاک باعث شد اداره کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تمام مدارس و ادارات شمال استان شامل شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز را برای فردا شنبه تعطیل اعلام کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این باره گفت: بر اساس اعلام هواشناسی استان از ۲۸ شهریور ماه جاری شاهد باد شدید همراه با گرد و خاک در نواحی شمالی هستیم که با توجه به شدت این پدیده و برای حفظ سلامت عمومی ، فردا /شنبه/ مدارس تمام مقاطع و نیز ادارات پنج شهرستان شمالی تعطیل است.

مجید محبی اظهار کرد: طی چند روز اخیر یک هزار و ۳۴۶ نفر از مردم پنج شهرستان شمال سیستان و بلوچستان شامل زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز (به سبب مشکلات تنفسی) راهی مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۹۰ نفر همچنان بستری هستند.

وی افزود: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات این افراد است.

در همین پیوند مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در آخرین روز از فصل تابستان سرعت باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید که شعاع دید افقی را به ۵۰ متر کاهش داد.

محسن حیدری بیان کرد: همچنین در تداوم وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در شهرستان زهک سرعت باد به ۸۵ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را تا ۲۰۰ متر کاهش داد.

تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی

وی افزود: مطابق با هشدار صادر شده سطح نارنجی شماره ۲۲ تا دوشنبه هفته آینده وزش باد شدید تا خیلی شدید و توفان و گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان محتمل است.
وی ادامه داد: در نوار شرقی و غرب سیستان و بلوچستان نیز وزش باد نسبتاً شدید تا شدید جو غالب است و با توجه به جهت جریانات احتمال انتقال ذرات گرد و غبار به مناطق مرکزی و جنوبی استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: شهروندان از تردد غیرضرور بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا و تردد جاده‌ای و همچنین عبور در کنار ساختمان های در حال ساخت و قدیمی به خاطر احتمال ریزش خودداری کنند.

کمبود منابع آبی و به تبع آن فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از جمله عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی منطقه سیستان است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمام بارش های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب سهمگین ایجاد می کند.

این ویژگی جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها حوادث قهری همچون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.