کد خبر : 21598
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 8:40

ایران ایر: پولی بابت خرید ایرباس پرداخت نشده است

ایران ایر: پولی بابت خرید ایرباس پرداخت نشده است

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- درباره لغو قرارداد ایرباس با ایران‌ایر گفت: قرارداد بین ایران‌ایر و ایرباس برای واردات ۱۰۰ فروند هواپیما بعد از برجام امضا شده بود، اما هیچ پولی برای آن پرداخت نشده بود و ما فقط ثبت سفارش کرده بودیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ به گفته مدیر کل روابط عمومی شرکت هما، قرارداد ایرباس با ایران ایر در زمان برجام منعقد شده بود که با خروج آمریکا از برجام، ایرباس این قرارداد را معلق کرد و حالا به‌صورت رسمی لغو کرده است.

بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماساز‌های جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر به امضا رساند.

یکی از این قراردادها، مربوط به واردات ۱۰۰ هواپیمای ایرباس بود که در نهایت تنها سه عدد ایرباس وارد کشور شد و حالا از سوی ایرباس خبر رسمی لغو قرارداد برای واردات باقی هواپیما‌ها منتشر شده است.

فلایت گلوبال به‌تازگی در گزارش خود اعلام کرد توافق تاریخی شرکت هواپیمایی ایران ایر برای ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، از فهرست سفارش‌های این سازنده هواپیمایی اروپایی حذف شده است. این سفارش در سال ۲۰۱۶ پس از امضای توافق برجام و رفع تحریم‌ها، داده شده بود.

شرکت ایران ایر برای ۹۸ فروند جت شامل ۱۶ فروند مدل A ۳۵۰-۱۰۰۰ s و ۲۸ فروند مدل A ۳۳۰-۹۰۰ s و همچنین هشت فروند مدل A ۳۳۰-۲۰۰ s به همراه ۳۲ فروند A ۳۲۰ neos، هشت فروند A ۳۲۱ s و ۶ فروند A ۳۲۰ s سفارش داده بود.

همچنین ۲ فروند A ۳۳۰-۲۰۰ s که در ابتدا قرار بود به شرکت آویانکا تحویل داده شود، به این شرکت هواپیمایی اختصاص یافته بود. اما در حالی که ۲ فروند A ۳۳۰-۲۰۰ s و یک فروند A ۳۲۱ به ایران ایر تحویل داده شد، ۹۷ فروند هواپیمای دیگر پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸، در فهرست سفارش‌های انباشته ایرباس باقی ماندند.

کامل شدن توافق ایرباس، به دریافت مجوز صادرات از سوی دولت آمریکا مشروط بود، زیرا در ساخت هواپیما‌های ایرباس، قطعات ساخت آمریکا به کار رفته است.

آمار سفارشات انباشته ایرباس برای سال ۲۰۲۳ که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد این ۹۷ فروند هواپیما که قرار بود به ایران‌ایر تحویل داده شوند، حذف شده‌اند. بر اساس گزارش فلایت گلوبال، اصلاحات صورت‌گرفته برای ایران‌ایر، معادل ۴۰ درصد از ۲۲۵ مورد سفارش لغوشده توسط ایرباس در سال میلادی گذشته است و روی سفارش‌ها برای خانواده A ۳۳۰ neo تاثیر می‌گذارد که به هشت فروند کاهش پیدا کرد.
پولی بابت خرید ایرباس پرداخت نشده است

در این راستا، حسام قربانعلی – مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- درباره لغو قرارداد ایرباس با ایران‌ایر گفت: قرارداد بین ایران‌ایر و ایرباس برای واردات ۱۰۰ فروند هواپیما بعد از برجام امضا شده بود، اما هیچ پولی برای آن پرداخت نشده بود و ما فقط ثبت سفارش کرده بودیم.

وی ادامه داد: این ثبت سفارش زمانی معتبر بود که برجام باشد؛ زمانی‌که آمریکا به‌صورت یک‌جانبه در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و برجام به حالت تعلیق درآمد، این قرارداد هم معلق شد و چند سالی معلق بود تا اینکه حالا به‌صورت رسمی نامه زدند که قرارداد کنسل شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این موضوع در متن قرارداد گنجانده شده بود که هر مجموعه‌ای به‌صورت یک‌طرفه می‌تواند قرارداد را لغو کند و حالا ایرباس این قرارداد را به‌صورت رسمی لغو کرده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.