کد خبر : 605
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 - 9:32

اما و اگرهای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های بورسی

اما و اگرهای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های بورسی

در کشوری مانند کشور ما که تورم ۲ رقمی را برای مدت بیش از ۲ دهه تجربه کرده، قیمت تمام شدۀ دارایی ها و ارزش روز آنها تفاوت قابل ملاحظه ای دارد، بنابراین به روز شدن ارزش دارایی ها به سهامداران و مدیران شرکت کمک می کند برداشت واقع بینانه تری از وضعیت شرکت داشته باشند.

اقتصاد پرس: حال این تجدید ارزیابی دارایی ها در سر فصل حقوق صاحبان سهام قرار می گیرد، برخی شرکتهای بورسی هم بودند که از همین محل افزایش سرمایه دادند، اتفاقاً این افزایش سرمایه ها بسیار مورد استقبال سرمایه گذاران هم قرار گرفت و به دلایلی مانند چسبندگی قیمت به قیمت اسمی سهام، پس از افزایش سرمایه و افت قیمتی سهم، زمینه ای هم برای سفته بازی فراهم می شد و قیمت سهم درصورت افت به زیر قیمت اسمی آرام آرام به سمت قیمت اسمی نزدیک می شد. حالا موضوع این است که اگر شرکتها بخواهند تجدید ارزیابی دارایی ها را داشته باشند، می‌توانند آن را تحت عنوان همین سرفصل در حقوق صاحبان سهام ثبت کنند اما افزایش سرمایه از این محل مشمول مالیات ۲۵ درصدی خواهد شد و دیگر برای شرکت ها توجیه ندارد که بخواهند از این محل افزایش سرمایه بدهند. شرکت‌هایی که به دنبال این نوع افزایش سرمایه ها بودند، مانند ذوب آهن اصفهان، کاشی نیلو و برخی شرکت هایی که پتانسیل افزایش سرمایه از این محل را دارند مانند ایران خودرو و کربن ایران تا پایان سال ۹۴ فرصت داشتند که از این نوع افزایش سرمایه استفاده کنند. اما امیری معاون سازمان بورس خبر می دهد که باز هم امکان افزایش سرمایه از این محل وجود دارد، وی می گوید: شرکت‌هایی که در سال ۹۴ اقداماتی انجام داده اند و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را در سال ۹۴ ثبت کرده باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. به گفته امیری از این رو در صورتی که تمامی اقدامات لازم را در این خصوص در سال ۹۴ انجام داده‌اند و لیکن تاکنون موفق به اخذ مجوز از این سازمان و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه نشده‌اند می‌ توانند نسبت به ارسال مدارک و مستندات مربوطه اقدام کنند، تا پس از بررسی مدارک و مستندات دریافتی از شرکت، در صورت رعایت کامل قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه در این خصوص، مجوز برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شود. وی در پاسخ به این سوال که نماد شرکت‌هایی که به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی در سال ۹۴ متوقف شده چه زمانی بازگشایی می‌شود، عنوان کرد: با توجه به پاسخ دریافتی از سازمان امور مالیاتی و رفع ابهام در این باره، نماد آنها به زودی بازگشایی خواهد شد.

دیروز شاخص با همین تغییر اقبال دوباره ای به سمت گروه خودرو به خصوص گروه ایران خودرو نشان داد و این سهم ۵۶ واحد در رشد شاخص موثر واقع شد. سایپا و فارس هم در رشد شاخص موثر واقع شدند و در مقابل وبانک، فخوز و کگل منفی های بازار بودند.

منبه: خراسان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.