کد خبر : 10989
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 18:02

افزایش بی سابقه نرخ اجاره در ترکیه، ۱۱ کشته و ۴۶ زخمی برجای گذاشت!

افزایش بی سابقه نرخ اجاره در ترکیه، ۱۱ کشته و ۴۶ زخمی برجای گذاشت!

نرخ اجاره بها در ترکیه سال گذشته شاهد رکورد بالایی بود که منجر به بروز خشونت بین مالکان و مستاجران شد و رسانه های این کشور از کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۴۶ تن دیگر به همین دلیل خبر دادند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ تارنمای روزنامه الاقتصادیه نوشت: براساس مطالعه ای که ماه آگوست توسط دانشگاه باهچه شهیر ترکیه منشتر شد، اجاره بها در سال گذشته ۱۲۱ درصد افزایش یافت. در شهرهای بزرگی نظیر آنکارا و استانبول این افزایش به ۱۸۸ درصد هم می رسید.

براساس این گزارش، ترک ها از بحران هزینه های بالای زندگی رنج می برند که با نرخ بی سابقه تورم افزایش یافته است. ترکیه آگوست گذشته شتابی را در تورم به ثبت رسانید و در یک دوره یک ساله به ۶۰ درصد رسید اما اقتصاددانان در این مورد تردید دارند و می گویند: «افزایش قیمت های مصرف کننده در واقع حداقل به ۱۲۸ درصد رسیده است.»

دولت ترکیه به منظور مقابله با افزایش بی سابقه نرخ اجاره بها، سقف افزایش آن را ۲۵ درصد اعلام کرد اما کارشناسان می گویند که این اقدام تنها به افزایش تنش ها منجر شده و بسیاری از صاحبان املاک را واداشته است تا به ابزارهای مختلفی – از جمله غیرقانونی- برای اخراج مستاجران و جایگزین کردن آنها با مستاجران جدیدی که قادر به پرداخت اجاره بهای بالاتری هستند، متوسل شوند.

یک مشاور املاک که خواست نامش فاش نشود، گفت: «برخی از صاحبات املاک در محله بشیکتاش در استانبول به استخدام باندهایی برای ارعاب مستاجران متوسل شده اند تا آنها را وادار به ترک خانه هایشان کنند. »

زمستان گذشته ماجرای تخریب یک خانه توسط صاحب آن به دلیل درگیری با مستاجر که با تبر به جان آن افتاده بود، رسانه های ترکیه را تحت الشعاع قرار داد.

«ملیحه سلوی» وکیل ساکن آنکارا می گوید: «تعداد اختلافات بین مستاجران و صاحب خانه ها در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

وی با اشاره به اینکه مستاجران معتقدند که حقوقشان پایمال شده و صاحبان خانه ها هم معتقدند که بحران به ضرر انها تمام شده است، اشاره می کند: «دو طرف یکدیگر را متهم می کنند. امسال رسانه های ترکیه اعلام کردند که ۴۷ هزار پرونده در ارتباط با اخراج مستاجران و ۱۰۰ هزار پرونده دیگر در ارتباط با افزایش غیرقانونی اجاره بها در شش ماهه اول سال جاری رسیدگی شده است در حالی که این آمار دو برابر سال گذشته یعنی ۲۰۲۲ میلادی است.»

نرخ اجاره یک آپارتمان دو خوابه و سه خوابه در مرکز پایتخت ترکیه از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ لیره در ماه (۷۰ تا ۸۶ یورو) به حدود ۱۷ هزار لیره (تقریبا ۵۹۰ یورو) در یک سال رسید که افزایش حدود ۶۵۰ درصدی را نشان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.