کد خبر : 10938
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 22:37

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد؛

مصرف ۷۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی و لزوم اصلاح آبیاری

مصرف ۷۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی و لزوم اصلاح آبیاری
محمد جواد عسگری با بیان اینکه چیزی حدود ۷۰ درصد آب موجود در کشور صرف بخش کشاورزی می‌شود، گفت: حتما باید مساله آبیاری ما اصلاح شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس درباره خودکفایی بیان کرد: ما در برنامه ششم شاهد رشد چندانی در زمینه خودکفایی نبودیم. رئیس دیوان محاسبات را در کمیسیون دعوت کردیم و از وی گزارش عملکرد خواستیم و طبق گزارش او رشد ما در زمینه کشاورزی در برنامه ششم حدود ۳۰ درصد بود. بلافاصله بعد از آن مسئولان را دعوت کردیم تا برنامه خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: در زمینه آب چیزی حدود ۷۰ درصد آب موجود در کشور صرف بخش کشاورزی می‌شود که حتما باید مساله آبیاری ما اصلاح شود. در بحث پنبه ما حدودا ۱۶۰ هزار تن محلوج تن برای کارخانه‌های ریسندگی نیاز داریم و حدود ۱۰۰ هزار تن تولید داریم و ۶۰ هزار تن واردات داریم. کشت‌های مکانیزه را در نقاط پنبه خیز کشور فعال کردیم. خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با رئیس جمهور مکاتبه‌ای داشتیم در این زمینه که در زمان برداشت پنبه هیچ تاجری و کارخانه‌ای حق واردات محلوج خارجی را ندارد تا قیمت ثابت بماند و تولید کنندگان ما بتوانند با خیال آسوده به تولید و فروش محلوج پنبه خود بپردازند.

لزوم راه اندازی مهاجرت معکوس

عسگری خاطر نشان کرد: امروز خوشبختانه سازمان انرژی اتمی ما ۲۰ مقاله را تبدیل به محصول کرده است. در زمینه دانش بنیان کردن محصولات کشاورزی در حالی که رشد ما در برنامه ششم در زمینه دانش بنیان‌ها حدود ۴ الی ۶ درصد بوده است. الان ۷۵ درصد جمعیت ما شهرنشین هستند و این باعث نگرانی جامعه شناسان شده است که باید موضوع مهاجرت معکوس را راه بیاندازیم.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اصلاح الگوی کشت بیان کرد: توسط دولتمردان گذشته این موضوع در ۱۵ سال قبل مطرح شد، اما اجرا نشد. در این موضوع حتما باید زیرساخت‌ها تعریف شوند و صنایع تبدیلی و تکمیلی و زیرساخت‌های صادراتی همه باید پای کار باشند. در برنامه هفتم خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته زمینه اعتبارات مربوط را فراهم کردیم. نکات ترویجی باید رعایت شود. بانک‌ها باید به معنای واقعی پای کار بیایند.

عسگری ادامه داد: جلساتی در کمیسیون داشتیم و از روسای بانک‌ها گزارش خواستیم که هیچ یک ۱۵ درصد تسهیلات را فراهم نکرده بودند و این به نوعی ترک فعل محسوب می‌شود و از همین رو نیز در برنامه هفتم توسعه همه این موارد دیده شده است. نیازمندی‌های الگوی کشت دیده شده است، اما بودجه دولت مشخص است. اگر بخواهیم در حوزه امنیت غذایی به نقطه مطلوب برسیم باید الگوی کشت عملیاتی شود و کشت قراردادی به یک نقطه مطلوب برسد.

ایجاد امنیت سرمایه گذاری

وی در زمینه آبخیزداری بیان کرد: تقریبا دهه ۶۰ و ۷۰ میزان استحصال آب از سفره‌های زیر زمینی همخوانی نداشت این بحث فرونشست زمین هم به دلیل همین امر است. در برنامه هفتم طرح‌های آبخیزداری تقریبا ۴۰ میلیون هکتار در نظر گرفته شده است که می‌تواند به نقطه مطلوبی برسیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در برنامه هفتم یکی از بحث‌های جدی ما امنیت سرمایه گذاری است و در طرح‌های آبخیزداری به راحتی می‌توانیم امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنیم. دعوت می‌کنم از عزیزانی که می‌خواهند در این طرح شرکت کنند کمیسیون ما حمایت خواهد کرد. ما در حال ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاری افراد هستیم. در حوزه پروژه‌هایی که ایجاد می‌شود باید مسائل محیط زیستی آن را مد نظر قرار دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.