کد خبر : 2699
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 11:10

استیبل‌ کوین‌ها، جایگزین جدید بیت کوین برای مجرمان

استیبل‌ کوین‌ها، جایگزین جدید بیت کوین برای مجرمان

مجرمان دیگر از بیت‌ کوین برای پولشویی استفاده نمی‌کنند. استیبل‌کوین‌ها، به‌دلیل دسترسی بهتر، به‌عنوان جایگزینی برای بیت‌ کوین در حال ظهور هستند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ به گفتهٔ تارا آنیسون، رئیس سابق مشاوره فنی ارزهای دیجیتال Elliptic، جرائم در فضای وب۳ در حال روانه‌شدن از سوی بیت ‌کوین به سمت استیبل‌ کوین‌ها، به‌دلیل دسترسی راحت هستند.

آنیسون آخرین اطلاعات از دنیای جرائم ارزهای دیجیتال را در طی ارائه‌ای،‌ در روز پایانی کنفرانس اجتماعی اتریوم در پاریس، به اشتراک گذاشت. وی به طیف گسترده‌ای از روش‌ها اشاره کرد که ارزهای دیجیتال برای تسهیل جرم یا پولشویی استفاده می‌شوند.

این ارائه بر طبق بررسی جرائم از آزمایشگاه‌های Elliptic، ِChainalysis و TRM بوده است و آنیسون به‌عنوان کارمند سابق Elliptic، که اخیراً شرکت را ترک کرده، درباره این موضوع سخنرانی کرده است.

طبق صحبت آنیسون، بیت‌ کوین دیگر ارز دیجیتال انتخابی برای فعالیت‌های غیرقانونی یا پولشویی نیست، چراکه صنعت ارزهای دیجیتال به بلوغ خاصی رسیده است. ایجاد پروتکل‌های دیفای، سرویس ترکیبی (mixing services) و استیبل‌ کوین‌ها راه‌های جایگزینی برای فعالیت‌های مجرمانه هستند.

بهترین راه برای پولشویی:دارایی‌های دلاری

مجرمان به سمت استفاده از دارایی‌های دلاری، مانند USD کوین، با دسترسی آسان و با قابلیت پولشویی از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs) روی آورده‌اند. آنیسون در این‌باره دارد: «مجرمان از دارایی‌های دلاری به‌عنوان نقطه هدف استفاده می‌کنند. پولشویی به کمک این دارایی‌ها بسیار آسان است و نقدینگی بالایی در آن‌ها وجود دارد. این موضوع از لحاظ امنیتی، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.»

آنیسون همچنین، به روزنهٔ امیدی از منظر اجرای قانون اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌کند که ناشران متمرکزی مانند Circle می‌توانند توکن‌های خاص USD کوین را پیش از تبدیل به پول فیات توسط مجرمان، بلوکه کنند.

وی اضافه می‌کند: «آن‌چه در حال حاضر شاهد آن هستیم افزایش تعداد حساب‌های USD کوین و تتر در لیست‌های سیاه است. این حساب‌ها وجوه مسدود شده‌ای هستند که مجرمان نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.»

البته طرح‌های پانزی و هرمی همچنان یکی از ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال خواهند ماند. آنیسون اشاره می‌کند که ۷.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های قربانیان از طریق این نوع کلاهبرداری‌ها، به‌سرقت رفته است.

کلاهبرداری‌های پیچیده و پیچیده‌تر

در این میان، مجرمان در حال یافتن راه های پیچیده‌تری برای پولشویی هستند. آنیسون اشاره کرد که سوآپ دارایی و زنجیره‌ای جزو روش‌های رایج خواهد بود؛ چراکه مجرمان سعی می‌کنند فعالیت غیرقانونی خود را از دید دیگران پنهان کنند.

آنیسون توضیح داده است: «کلاهبرداران از ‌صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. آن‌ها از سرویس سوآپ، کوین‌میکسر و بلاکچین‌ بریج استفاده می‌کنند، همه این روش‌ها، اساساً برای این است که بتوانند شرکت‌های تجزیه‌ و‌ تحلیل بلاکچین را دور بزنند. مبلغ این مبادلات، حدود ۴.۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.»

جرائم کمتر در بازارهای نزولی

آنیسون ادعا می‌کند که ۱٫۲ میلیارد دلار سرقت شده از صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزی، در نهایت به صرافی‌های متمرکز ختم‌ می‌شوند. در مقایسه با سال‌های گذشته، کلاهبرداری در این بخش، ۴۶ درصد کاهش یافته است. به گفته آنیسون، دلیل این تغییر، بازار نزولی مستمر است که به ناچار جذابیت این بخش را برای مجرمان سایبری کمتر کرده است.

وی چنین جمع‌بندی می‌کند:‌ «زمانی‌ که قیمت‌ها نزولی هستند، اقدامات مجرمانه برای مجرمان سودآور نیست و بنابراین آنها فعالیت کمتری دارند. اگر مجددا بازار ارزهای دیجیتال نزولی شود، حجم کلاهبرداری‌های این حوزه کاهش خواهد یافت.»

آنیسون همچنین به افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم‌ها و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی اشاره کرد. وی، ترون و تتر را به‌عنوان دارایی‌های محبوب برای استفاده‌های غیرقانونی معرفی کرد.
متاورس و جذب مجرمان جدید

ظهور متاورس نیز باعث شده است که مجرمان به این فضا جذب شوند. جرائم متفاوتی در این فضا، در حال ظهور هستند، از جمله حملات فیشینگ، سرقت آثار NFT و هک واقعیت افزوده نمونه‌های این جرائم هستند.

ارائه آنیسون واقعیت فعالیت مجرمانه در این بخش را برجسته کرد که مستلزم افزایش اقدامات امنیتی برای محافظت از کاربران و مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.