کد خبر : 25574
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 15:58

محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه:

ارزش پول ملی به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده/ همه آمارهایی که دولت منتشر کرده نگران کننده است

ارزش پول ملی به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده/ همه آمارهایی که دولت منتشر کرده نگران کننده است

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه ارزش پول ملی در این فاصله به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده است، گفت: دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است. متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالای ۴۲ بود.

دکتر محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه حزب برای سال آینده در اجلاس ارکان حزب شکل گرفته است تصریح کرد: در این اجلاس نگرانی‌های جدی راجع به مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح شد و در پایان آن ارزیابی از وضعیت کشور صورت گرفت و زمینه بیان دغدغه‌ها راه حلی از سوی حزب ارائه گردید.
در کمتر از سه سال گذشته استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها،مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً دو برابر شد

به گزارش جماران ، وی با بیان اینکه نگرانی‌های ما در حزب عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در گزارش‌های رسمی دولت منعکس شدهT ادامه داد: گاهی برخی از مسئولان مطالبی بیان می‌کنند که گویا گزارش‌های رسمی خود دولت را مطالعه نکرده‌اند، این نگرانی‌ها ناشی از گزارش‌هایی است که از سوی مراکز آماردهی دولت بیان شده است؛ از جمله گزارش نماگرهای اقتصادی شماره ۱۱۴ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد در کمتر از سه سال گذشته از آغاز سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌هاT مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً دو برابر شده است.

وی ادامه داد: استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است استقراض دولت از بانک‌ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار پایه پولی از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رشد یافته و حجم نقدینگی از ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

گزارش نماگرهای اقتصادی شماره ۱۱۴ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد در کمتر از سه سال گذشته از آغاز سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌هاT مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً دو برابر شده است.

نوبخت اضافه کرد: حجم اوراق منتشر شده که یکی از انتقادات دولت محترم در آغاز نسبت به عملکرد دولت گذشته بود و عنوان می‌کرد که انتشار اوراق باعث شد بدهی برای دولت سیزدهم ایجاد شود. بر اساس گزارش ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ که طی ۸ سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمعاً ۴۳۲ هزار میلیارد تومان بود فقط طی ۳ سال گذشته در دولت سیزدهم بالغ بر ۷۵۲ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی که دولت محترم سیزدهم برای دولت چهاردهم باقی خواهد گذاشت نیز بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.
ارزش پول ملی به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه ارزش پول ملی در این فاصله به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده است، گفت: دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است. متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالای ۴۲ بود.

حجم اوراق منتشر شده که یکی از انتقادات دولت محترم در آغاز نسبت به عملکرد دولت گذشته بود و عنوان می‌کرد که انتشار اوراق باعث شد بدهی برای دولت سیزدهم ایجاد شود. بر اساس گزارش ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ که طی ۸ سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمعاً ۴۳۲ هزار میلیارد تومان بود فقط طی ۳ سال گذشته در دولت سیزدهم بالغ بر ۷۵۲ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی که دولت محترم سیزدهم برای دولت چهاردهم باقی خواهد گذاشت نیز بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این انتقاد که دولت در بیان رشد اقتصادی متوسط دهه ۱۳۹۰ را که دو سال از آن متعلق به دولت قبل بوده را در نظر گرفته و شوک تحریمی سال ۹۱ و ۹۷ را نادیده گرفته و عنوان کرده رشد اقتصادی در این دوره نسبت به دولت قبل ۵ برابر شده است، یادآور شد: رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی که آخرین سال حضور دولت دوازدهم بود ۴.۱ درصد بوده است این رقم در بهار سال ۱۴۰۰ به رقم ۶.۷ درصد رسید و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۸٫۵ درصد بوده است، که تاکنون دولت محترم در هیچ فصلی به این رشدها نرسیده است.
همه آمارهایی که دولت منتشر کرده نگران کننده است

نوبخت همه آمارهایی که دولت منتشر کرده را نگران کننده دانست و گفت: متاسفانه توسعه‌ای که باید با رقم حداقل ۸ درصدی محقق می‌شد، تحقق پیدا نکرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.