کد خبر : 18944
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 18:02

ادعای کاخ سفید: ایران با پول فروش برق به عراق فقط می‌تواند «اقلام غیرتحریمی» بخرد

ادعای کاخ سفید: ایران با پول فروش برق به عراق فقط می‌تواند «اقلام غیرتحریمی» بخرد

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در رسانه اجتماعی ایکس گفت که حملات سیاسی گمراه کننده‌ای درباره صدور تمدید معافیت از سوی دولت بایدن مشاهده می‌شود که به عراق اجازه می‌دهد از بودجه خود برای پرداخت هزینه واردات برق از ایران استفاده کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در رسانه اجتماعی ایکس گفت که حملات سیاسی گمراه کننده‌ای درباره صدور تمدید معافیت از سوی دولت بایدن مشاهده می‌شود که به عراق اجازه می‌دهد از بودجه خود برای پرداخت هزینه واردات برق از ایران استفاده کند. او به شش حقیقت در این باره اشاره کرده است.

به گفته واتسون حقیقت اول این است که «این بیست و یکمین معافیت تایید شده در تداوم با رویه‌ای است که از زمان دولت ترامپ آغاز شد.»

او در باره حقیقت دوم گفت که با این معافیت می‌توان مطمئن شد که مردم عراق به ناگاه از دسترسی به برق محروم نخواهند شد.

سومین حقیقت این است که عراق هزینه واردات برق از ایران را با منابع مالی خودش تامین می‌کند و نه از بودجه دولت آمریکا.

واتسون سپس با تاکید بر «بی‌پایه» بودن این ادعا که دولت بایدن اجازه می‌دهد پول عراق به ایران سرازیر شود توضیح داد که «این پول ها به حساب‌های محدودی در خارج از ایران واریز می‌شود و جمهوری اسلامی تنها می‌تواند از ان برای خرید اقلامی که مشمول تحریم‌ها نیستند، از قبیل دارو و غذا استفاده کند و از آن حساب‌ها مستقیماً به موسسه‌های مالی مربوطه واریز می‌شود بدون آن که هرگز به ایران برود.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تعهد دولت بایدن در تلاش برای آنچه «مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران» می نامد را حقیقت پنجم خوانده است و می‌گوید که بایدن از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری «چهارصد نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران را مشمول تحریم‌ها قرار داده است که سیصد مورد از آن ها تنها در سال ۲۰۲۲ اعمال شدند.»

ششمین حقیقت این است که هدف ایالات متحده مجازات یا فشار بر مردم عادی در عراق و ایران نیست و سیاست دو حزبی در قبال ایران همواره این بوده است که کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها قرار نگیرند و «به همین دلیل بود که دولت ترامپ صدور این معافیت‌ها را آغاز کرد.»

دولت بایدن، روز سه‌شنبه ۲۳ آبان، از تمدید معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران به مدت چهار ماه خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، مجوز این معافیت ۱۲۰ روزه را امضا و روز سه‌شنبه آن را به کنگره ارسال کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در خصوص این معافیت گفت، تاکنون ۲۰ معافیت برای پرداخت بدهی عراق بابت واردات برق ایران صادر شده است. نخستین بار در دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ معافیت عراق از تحریم‌های بانکی ایران به اجرا گذاشته شد.

عراق یک سوم برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند و گازی که از ایران دریافت می‌کند نیز عمدتا برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.