کد خبر : 17973
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 12:59

شورای مبارزه با پولشویی به احتکار ماجرای خانه‌های خالی ورود کرد

شورای مبارزه با پولشویی به احتکار ماجرای خانه‌های خالی ورود کرد
شورای عالی مبارزه با پولشویی به موضوع عدم افشای اطلاعات خانه های خالی مربوط به فرار مالیاتی از سوی شهرداریها ورود کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی به تازگی در خصوص احتکار اطلاعات مربوط به فرار مالیاتی خطاب به شهرداریها گفت: اگر شهرداریها انجام تکالیف قانون مبارزه با پولشویی را جدی نگیرند، ترک فعل قانونی از مراجع ذیربط پیگیری خواهد شد. همین الان هم ترک فعل این نهادها برابر تکالیف صریح قانون و مقررات مبارزه با پولشویی محرز است.

اخیراً رئیس سازمان امور مالیاتی از  امتناع برخی شهرداری‌ها برای دادن اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: بعضاً گلوگاه‌هایی در مسیرها و فرآیندهای اداری دریافت مالیات وجود دارد،  به‌طور مثال شهرداری لواسان از ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی امتناع می‌کند. نظام مالیاتی بدون اشراف اطلاعاتی نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد که مطالبه‌گری رسانه‌ها می‌تواند هموارکننده این مسیر باشد.

این در حالی است که با توجه به آیین‌نامه اجرایی بند ع تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (مصوب ۴/ ۴/ ۱۴۰۲ هیئت وزیران) مطالبه مالیات از زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، خانه‌های مجلل (لوکس) (اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ‌ویلاها به‌ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان مشخص شده است، همچنین طبق قانون مالیات سالیانه خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاها نسبت به مازاد ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان ۲ در هزار می‌باشد.

لازم به ذکر است بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ مصوبه هیئت دولت شهرداری‌ها مکلف شدند ظرف ۱۵ روز از تاریخ استعلام وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن باغ‌ویلاها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین بر اساس ماده ۵ این مصوبه باغ‌ویلاهای غیرمجاز، مشمول ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.

برابر  ماده ۵ قانون مبارزه با پولشویی شهرداری ها مکلف هستند قانون و آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را اجرا نمایند و در مواد ۶و۷ قانون مبارزه با پولشویی نیز به صراحت شهرداری ها مکلف به احراز هویت و شناسایی دقیق مراجعین و مالکان واقعی بوده و می بایست اطلاعات و مستندات مربوط به آنها را به علاوه عملیات مشکوک ثبتی ، بانکی ، سرمایه گذاری ، صرافی ، کارگزاری و مانند آنها را به مرکز اطلاعات مالی ارایه نمایند.

همچنین در آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی تکلیف به راه اندازی واحد مبارزه با پولشویی با تکالیف مشخص دارند که تحقق این موارد با سرعت قابل قبولی انجام نمی شود .

دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم عنوان نمود که جمهوری اسلامی ایران با محوریت وزارت امور اقتصاد و دارایی در طول چند سال گذشته و به خصوص در دولت مردمی به روز سازی مستمر و بلوغ سیستمی و زیرساختی اجرای قانون و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی  تروریسم را در دستور کار دارد  و در این راستا و با هدف شبکه سازی جبهه مبارزه با پولشویی به عنوان مهم‌ترین شیوه مبارزه با فساد ، اقدامات گسترده ای در سطح شبکه های بانکی و بیمه و بورس و گمرکات و سازمان مالیاتی و صنعت و…. انجام شده و به طور قطع همکاری شهرداری ها می تواند در تکمیل زیرساخت های  شبکه ای ضد فساد موثر باشد .

این مقام مسئول همچنین کرده است، فعال سازی ظرفیت های قانون در برابر اشخاص مشمول که به هر دلیل از انجام تکالیف قانونی خود سرباز می زنند در دستور کار است و سازمان امور مالیاتی  روی تمام ظرفیت های قانونی و مقرراتی مبارزه با پولشویی جهت شناسایی فرارهای مالیاتی به عنوان جرم منشا پولشویی ، حساب باز نماید و ما به زودی در یک اقدام مشترک مجموعه فعالیت هایی را جهت ساماندهی این مهم تعریف و عملیاتی خواهیم کرد.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.