کد خبر : 18151
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 16:21

بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن

آیا رکود بازار مسکن دچار تغییر می‌شود؟

آیا رکود بازار مسکن دچار تغییر می‌شود؟

یک کارشناس بازار مسکن می گوید: با توجه به اینکه اوضاع مسکن طی ۶ ماه گذشته منوط به برنامه های کلان اقتصادی است، احتمال می‌رود که در اواخر سال شاهد برخی از تغییرات در بخش مسکن باشیم.

اقتصاد پرس؛ بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن در روزهای اخیر می‌گوید: در چندماه اخیر هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ معاملات شاهد کاهش هستیم و شاید در ظاهر نشان ندهد اما در باطن دچار همان رکود تورمی است و قیمت ها فزاینده شده است. صراحتا بگویم اکنون در بخش مسکن دچار یک حالت انتظار هستیم.

وی ادامه داد: شرایط فعلی بیشتر شبیه شرایط انتظار در بازار مسکن است. تا خرداد ماه شرایط خوب بود اما بعد از آن شرایط متوقف شد و یک رکود را در بازار معاملات شاهدبودیم. از سوی دیگر زمانی که صدور پروانه ها کاهش پیدا می‌کند، نشان دهنده گریز از بخش مسکن است. با توجه به اینکه اوضاع مسکن طی ۶ ماه گذشته منوط به برنامه های کلان اقتصادی است، احتمال می‌رود که در اواخر سال شاهد برخی از تغییرات در بخش مسکن باشیم.

این کارشناس با بیان اینکه در بازار مسکن موضوع تمایل نیست، بلکه نیاز است، گفت: یک تقاضای بالایی در بخش مسکن برای خرید وجود دارد و بسیار هم حیاتی است، اما توان خرید وجود ندارد. مردم اکنون علاقه به خرید مسکن دارند اما به دلیل تورم وحشتناکی که طی سال های اخیر در این بخش داشتیم، دیگر توان خرید ندارند.

ستاریان می‌گوید: موضوع خانه های کوچک ۲۵ متری در همه جای دنیا وجود دارد و سبد بازار مسکن طبیعتا یک سبد متنوعی است و این خانه های کوچک را ماهم باید داشته باشیم، ولی نباید اینگونه باشد که در یک مجتمع همه خانه ها ۲۵ متری باشد. سازنده ها باید توجه داشته باشند که در ساخت و سازهایشان خانه های متنوعی به مردم عرضه کنند و مثلا در یک مجتمع، هم ۲۵ متری داشته باشند هم ۱۰۰ متری و … اما تقسیم بندی آنها می‌توانند آسیب زا باشد که مثلا بگوییم این ساختمان ۲۵ متری است آن ساختمان ۱۰۰ متری. ساخت خانه های کوچک در همه جای دنیا وجود دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه دولت ها می‌خواهند تا مشکل مسکن را حل کنند، گفت: مسئله اینجاست که اصلا مسکن را نمی‌شناسند و نمی‌دانند قرار است اصلا چه چیزی را حل کنند. فکر میکنند باید زمین اماده کنند و بعد نقشه و مصالح و بعد هم خانه بسازند! در صورتی که مسکن یک مقوله اقتصادی-سیاسی و اجتماعی است و زمانی که از مسکن صحبت می‌کنید یعنی درباره نیمی از اقتصاد کشور صحبت می‌کنید. خب این رصد و مطالعه و برنامه ریزی صنایع این بخش  برعهده کیست؟ یک معاونت در بخش مسکن دارند، آیا این معاونت می‌تواند درباره نیمی از اقتصاد کشور برنامه ریزی کند؟

/اصلاحات نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.