کد خبر : 10194
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 21:06

آزمایش ژنتیک مادران با همسر غیر ایرانی، رایگان شد

آزمایش ژنتیک مادران با همسر غیر ایرانی، رایگان شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح آزمایش ژنتیک رایگان ٣١ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان در حال اجرا است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های اجرایی سال ۱۳۹۹، وزارت کشور (ثبت احوال) را مکلف به دادن شناسنامه به فرزندان اتباع و افراد بی‌هویت می‌کند.

وی گفت: بر اساس پیمایشی که در سال ۱۳۹۶ در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، حدود ۴۶ درصد (۴۳ هزار نفر) از کودکان متقاضی دریافت شناسنامه فاقد هرگونه مدارک هویتی، حتی گواهی تولد و احراز رابطه نسبی هستند که این مسئله یکی از تنگنا‌ها برای اخذ شناسنامه برای کودکان خواهد بود.

مرتضوی تصریح کرد: بر این اساس و در راستای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که در سال ۱۴۰۱ بین معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و سازمان پزشکی قانونی منعقد شده بود، اجرای آزمایش ژنتیک مادر و فرزند خانوار‌های دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی برای دهک‌های درآمدی پایین آغاز شد.

معرفی افراد مشمول به پزشکی قانونی از طریق دادگاه

وی اضافه کرد: قطعاً این طرح اقدامی مؤثر در حمایت از زنان ایرانی به‌ویژه زنان ایرانی دارای همسر اتباع خارجی است که تمکن مالی لازم برای انجام تست‌های مربوطه را ندارند و این مهم، گامی مؤثر در خروج فرزندان این خانوار‌ها از چرخه فقر با دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی و حمایتی خواهد بود.

وزیر رفاه اجتماعی در زمینه نحوه فرآیند اجرای این طرح نیز گفت: افراد مشمول طرح از طریق دادگاه و برای احراز هویت به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند، پس از آن پزشکی قانونی با استعلام از ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها در خصوص دهک درآمدی و احراز شرایط نیازمندی خانوار، در صورت تأیید تست وسع‌سنجی آنان، به‌صورت رایگان آزمایش ژنتیک برای ایشان انجام خواهد داد.

وی افزود: در این طرح قرار است تا پایان سال‌جاری تعداد ۳۱ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان آزمایش ژنتیک رایگان انجام دهند که خوشبختانه تاکنون ۲۶۸۲ نفر از این افراد در استان‌های مختلف کشور تحت حمایت این طرح قرار گرفته و آزمایش ژنتیک رایگان انجام داده‌اند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها با همکاری سازمان پزشکی قانونی استان ذیربط، افراد شناسایی‌شده واجد شرایط را معرفی کرده و حمایت‌های لازم را برای انجام آزمایش ژنتیک رایگان و دریافت مدارک هویتی برای فرزندان بدون هویت زنان دارای همسر اتباع که در دهک‌های پایین درآمدی هستند، فراهم می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.