کد خبر : 7921
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 23:58

سرعت گرفتن کاهش آب دریای خزر در ۳ سال اخیر

سرعت گرفتن کاهش آب دریای خزر در ۳ سال اخیر
رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریاچه خزر با بیان این که سرعت کاهش آب دریای خزر در سه سال اخیر افزایش یافته است گفت: شرایط اقلیمی و به ویژه افزایش دما را به عنوان یک عامل تاثیرگذار و کلیدی در این زمینه قلمداد می‌کنیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بنی‌هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریاچه خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره کاهش سطح آب دریای خزر اظهار کرد: بعد از دوره پیشروی آب دریاچه خزر در دهه ۶۰، از سال ۱۳۷۴ تاکنون با افت و خیزهای روند کاهشی آب دریاچه خزر مواجه هستیم.

وی افزود: بحث کاهش آب دریاچه خزر موضوع جدیدی نیست چون تا ۱۰ سال قبل هم موضوع کاهش آب را به عنوان رفتار طبیعی خزر قلمداد می‌کردیم اما آنچه که در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته بحث افزایش سرعت میزان کاهش آب است که به ویژه در سه سال اخیر مشاهده می‌شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریاچه خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: با توجه به وظایفی که وزارت نیرو درخصوص مطالعه مستمر منابع آب دریای خزر بر عهده دارد دائماً گزارشاتی را از جنبه رصد منابع آب دریای‌خزر در محدوده آبریز این دریا با وسعت ۳٫ ۵ کیلومتر مربع تهیه می‌کند.

بنی هاشمی با بیان اینکه عوامل و دلایل متعددی برای کاهش سطح آب دریای‌خزر وجود دارد عنوان کرد: آنچه که محرز شده بحث آثار تغییرات اقلیمی به ویژه افزایش دما و آثار آن بر افزایش میزان تبخیر در هدررفت آب است.

وی درمورد رویکرد و نظریه بسته شدن منابع آب ورودی به دریای خزر از کشورهای دیگر گفت: ما نمی‌توانیم قویاً این موضوع را تأیید کنیم البته تا حدی کاهش منابع ورودی به رودخانه‌ها در دوره‌هایی اتفاق افتاده که بخشی از آن تابع شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه و رودخانه‌ها و متأثر از میزان بارندگی و شرایط اقلیمی و مدیریت منابع آبی است.

وی تصریح کرد: مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل کاهش سطح آب دریای خزر در گذشته بحث منابع رودخانه‌ای بود اما در حال حاضر نقش این عوامل تغییر کرده و نقش تاثیرگذار شرایط اقلیمی و به ویژه افزایش دما را به عنوان یک عامل تاثیرگذار و کلیدی قلمداد می‌کنیم به نوعی که روند کاهشی آب‌خزر را تشدید کرده است.

بنی هاشمی ایجاد ساختار یکپارچه برای مطالعات مستمر و تدابیر مناسب برای مدیریت یکپارچه این محدوده را پیشنهاد داد و گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه مطالعات آب و هواشناسی دریای‌خزر همکاری‌های خوبی دارند اما این همکاری‌ها باید جدی تر و قوی تر و با ضمانت اجرایی و اشتراک گذاری اطلاعات مورد نیاز همراه شود تا بتوان شرایط دریای‌خزر را مطابق استانداردها رصد کرد.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.