کد خبر : 2929
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 10:55

چرا فروش بلیط چارتر هواپیما ممنوع شد‌؟

چرا فروش بلیط چارتر هواپیما ممنوع شد‌؟

حذف فروش بلیط چارتر هواپیما بساط تقلب و تخلف شرکت‌های چارترکننده را جمع می‌کند و باعث می‌شود خود سازمان هواپیمایی کنترل بیشتری روی قیمت‌ها داشته باشد

اقتصاد پرس؛ فروش بلیط چارتر هواپیما بالاخره ممنوع شد. بعد از دستور وزیر راه‌وشهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه‌ای را به شرکت‌های هواپیمایی و فروش بلیط ابلاغ کرده و قرار است از روز ۱۰ مرداد فروش بلیط چارتر هواپیما تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. با حذف فروش بلیط چارتر هواپیما در قدم اول شرکت‌های چارترکننده از رانتی که دراختیارشان قرار می‌گرفت، محروم می‌شوند و در قدم‌های بعدی اگر همه‌چیز طبق برنامه جلو برود، بساط تخلف و تقلب‌هایی که داد مسافران را درآورده هم برچیده می‌شود. از همه مهمتر اینکه خود سازمان هواپیمایی با حذف فروش بلیط چارتر می‌تواند کنترل بیشتری روی قیمت بلیط هواپیما داشته باشد.

شماره یک | حذف رانت فروش بلیط چارتر

ممنوعیت فروش بلیط چارتر دسترسی شرکت‌های چارتر‌کننده به رانت را از بین می‌برد و آن‌ها امکان دریافت سود بیشتر نسبت به نرخ مصوب را نخواهند داشت. به‌عنوان مثال قیمت بلیط هواپیما تهران – مشهد توسط هواپیمایی ماهان یا ایران‌ایرتور و آتا برای فردا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام می‌شود، اما معمولا شرکت‌های چارترکننده بخشی از بلیط‌ها را با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند. بعد از رزرو شدن چندتا بلیطی که شرکت چارتر‌کننده برای آن‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت تعیین کرده، قیمت بلیط به یک میلیون و مثلا ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و نهایتا بعد از اینکه شرکت چارترکننده بابت سودش مطمئن شد، آن را با هزار منت و تخفیف و به‌اسم بلیط لحظه آخری برای فروش می‌گذارد. با ممنوعیت فروش بلیط چارتر هواپیما از روز ۱۰ مرداد می‌توانیم به حذف رانت شرکت‌های کوچک و گمنام در حوزه حمل‌ونقل هوایی امیدوار باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خریداران بزرگ مسیر‌های پروازی پرتقاضا، آژانس‌های مسافری نیستند و در برخی از مواقع پای صاحبان هتل‌های بزرگ در شهر‌های توریستی وسط می‌آید که اقدام به چارتر مسیر‌های پرتقاضا می‌کنند.

شماره دو | کنترل قیمت بلیط هواپیما

ممنوعیت فروش بلیط چارتر می‌تواند در کنترل قیمت بلیط هواپیما موثر باشد. همین الان علاوه بر کمبود بلیط هواپیما در خیلی از مسیر‌های هوایی، ارقام اعلام شده توسط شرکت‌های چارتر‌کننده نسبت به نرخ مصوب سازمان هواپیمایی بالاتر است. مثلا در مسیر تهران – مشهد که نرخ مصوب قیمت بلیط هواپیما یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، بلیط چارتر هواپیما تهران – مشهد را یکی از شرکت‌های چارترکننده با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است. مشکل اینجاست که شرکت‌های چارترکننده قیمت بلیط هواپیما را نسبت به نرخ مصوب بالاتر اعلام می‌کنند و سازمان هواپیمایی فقط می‌تواند یقه شرکت‌های اصلی و مطرح را بگیرد. حالا با ممنوعیت فروش بلیط چارتر به شرکت‌های کوچک، سازوکار فروش بلیط هواپیما فقط از طریق شرکت‌های اصلی طی می‌شود و اینطوری کنترل قیمت‌ها برای خود سازمان هواپیمایی هم راحت‌تر است.
شماره سه | حذف تقلب در فروش بلیط هواپیما

ممنوعیت فروش بلیط چارتر امکان تقلب و کلاهبرداری شرکت‌های چارترکننده را به حداقل می‌رساند. مثلا ممکن است برای خرید بلیط هواپیما تهران – شیراز، چهارتا گزینه برای ساعت‌های پنج، پنج‌ونیم، شش و هفت صبح وجود داشته باشد که ارزان‌ترین گزینه همان بلیط ساعت پنج صبح است و گران‌ترین گزینه مربوط به بلیط ساعت هفت می‌شود. اینطوری ممکن است پیش خودتان فکر کنید بهتر است همان بلیط ارزان را بخرید. از طرفی جلوی ساعت‌های زودتر شاید ببینید نوشته‌شده چارتر و فقط دو نفر ظرفیت دارد. ممکن است شما هول شوید و برای از دست ندادن پرواز، همان بلیط ساعت پنج را رزرو کنید. یک روز قبل پرواز به‌شما زنگ می‌زنند و می‌گویند پرواز ساعت پنج کنسل و به ساعت هفت موکول شده است. ناراحت می‌شوید، اما چون تاخیر کمتر از سه ساعت است، هواپیمایی جریمه‌ای پرداخت نمی‌کند و اساسا تغییر ساعت پرواز‌های چارتری را هم کسی گردن نمی‌گیرد. اما نکته عجیب دقیقا اینجاست. اگر به سایتی که از آن بلیط خریدید مراجعه کنید، متوجه می‌شوید چهار پرواز ساعت‌های پنج، پنج‌ونیم، شش و هفت صبح همه با یک شماره پرواز فروخته می‌شوند و از همان اول هواپیمایی ایران‌ایرتور یا هر هواپیمایی آن پرواز را برای ساعت هفت صبح تنظیم کرده و اصلا پروازی برای ساعت‌های پنج تا شش وجود نداشته است. خلاصه که شرکت چارتر کننده از عجله شما سوءاستفاده کرده و قیمتش را با بلیط بیشتری فروخته است.
شماره چهار | حذف تخلف در فروش بلیط هواپیما

فروش بلیط هواپیما با اقامت اجباری یکی از شگر‌د‌های قدیمی شرکت‌های چارتر‌کننده است. آخرین باری که این اتفاق سروصدای زیادی به‌پا کرد، به ابتدای سال برمی‌گردد. آن زمان گزارش‌های زیادی از فروش بلیط هواپیما برای تعطیلات نوروزی به‌همراه یک شب اقامت اجباری توسط شرکت‌های چارترکننده وجود داشت و نهایتا به واکنش و ابلاغ بخشنامه سازمان هواپیمایی منتهی شد. طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور آن زمان فروش تور به‌همراه بلیط برای متقاضیانی که فقط خواستار بلیط هواپیما بودند، ممنوع شد. اما همین الان در خیلی از سایت‌های معروف هنوز ردپای بلیط‌هایی که رزرو آن‌ها به خرید تور و اقامت اجباری وابسته است، وجود دارد. حالا اساسا با حذف بساط بلیط چارتری می‌توانیم منتظر اتمام این مدل تخلف‌ها باشیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.