الگوی استاد-مهندسی؛ طرحی که به فراموشی سپرده شد ۱۶ مرداد, ۱۳۹۵

اقتصادپرس: بحران اشتغال و بیکاری آن هم در حوزه اقشار تحصیل کرده بویژه دانش آموختگان رشته های فنی دانشگاه اگرچه معضل قدیمی است اما در جامعه ای که تمایل به تحصیلات دانشگاهی، تنوع رشته های تحصیلی و تعدد مراکز صدور مدارک تحصیلی رو به افزایش است بحران اشتغال را به معضلی مستمر تبدیل کرده است.رفع معضل بیکاری بی شک نیازمند تدوین برنامه های اساسی و طرح های اجرایی موثر کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.اهتمام به ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت بخش های عمرانی- کشاورزی و صنعت و بهره گیری از ظرفیت های شناخته شده بازارهای کسب و کار و شناسایی ظرفیت های ناپیدا، همت بلند سازمان های مرتبط با موضوع اشتغال در سایه سیاست های اصولی دولت و در راستای ابلاغ سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و تهیه طرح های اجرایی می تواند به حرکت همه جانبه ایجاد اشتغال پایدار و کار آفرینی سرعتی بیش از پیش ببخشد.

الگوی استاد-مهندسی  مدل آموزشی دانش آموختگان دوره کارشناسی در رشته های هفتگانه نظام مهندسی ساختمان با هدف  آشنایی با محیط کار و زمینه سازی کارآفرینی پس از ۳ سال کار فکری گروهی با حضور نمایندگانی از حوزه های استانداری ، شهرداری ، راه و شهرسازی ، کار تعاون و رفاه اجتماعی ، فنی حرفه ایی ، کمیسیون های تخصصی ، هیات مدیره نظام مهندسی و معاونت های مربوطه در کمیسیون اشتغال و کارآفرینی مورد بررسی کارشناسی و تدوین قرار گرفت و بخش های عمده ای از مراحل اجرا شامل تشکیل بانک اطلاعاتی ، نشر آگهی ، مکاتبه و مذاکره با انجمن های صنفی ، شهرداری ، برگزاری کلاس های توجیهی ، تشکیل پرونده های آموزشی و…. به انجام رسید. لیکن هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی چندین ماه است طرح را مسکوت گذاشته و به بایگانی سپرده است.

با توجه به صرف سرمایه‌های مادی و معنوی زیاد برای تربیت نیروی انسانی دانش آموخته هر گونه بی توجهی به معضل بیکاری این قشر از جامعه منجر به هدر رفتن سرمایه ملی شده و می تواند اثرات زیانبار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی برای کشور به همراه داشته باشد و به نوعی چوب حراج زدن به سرمایه‌های انسانی کشور محسوب شود.

اهداف طرح استاد مهندسی شامل

اشتغال مولد: ایجاد فرصت اشتغال و آشنایی با محیط های کسب و کار

توانمندسازی: افزایش سطح مهارت مهندسان

 پیوند محیط کار و آموزش: دفتر ارتباط با صنعت و بازار  کسب و کار

توسعه محیط کسب و کار: با شناخت و معرفی محیط های اشتغال زیرشاخه های مهندسی و فراهم آوردن شرایط و تشویق متقاضیان به کارآفرینی است.

توجه دوباره به قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان از جمله :

ماده۶: “گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سایقه کار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد که توسط واحدهای فنی وزارتخانه ها  ، سازمان های دولتی یا وابسته به دولت ، شهرداری ها ، شخصیت های حقوقی شاغل در رشته های موضوع قانون شرکت های ساختمانی  یا مهندسان مشاور که دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقوقی می‌باشند و یا توسط دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه کار و دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و یا توسط نظام مهندسی استان تایید و صادر شده باشد. “

ماده۱۵: “اهم وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر است:

– برنامه ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط با آن

– ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخش های ساختمان های و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه های علمی ، فنی، آموزش و انتشارات.

– مشارکت در ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیت های حوزه های مشمول این قانون.”

ماده۲۵: “مهندسان متقاضی پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های اصلی مهندسی ساختمان و رشته های مرتبط ضمن داشتن کارت عضویت نظام مهندسی استان مربوط و احراز شرایط یاد شده در آیین نامه برای هر رشته و پایه تحصیلی تعیین می شود، در زمینه های تخصصی مربوط به رشته کاری خود کارآموزی کنند.”

موید اهمیت موضوع مهارت آموزی و کارآفرینی در حوزه های تخصصی و وظایف سازمان های متولی است.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *