راه‌اندازی خط راه‌آهن ایران-چین تا 8 سال دیگر ۲۴ تیر, ۱۳۹۵

مدیر عامل راه‌آهن از راه‌اندازی خط راه‌آهن ایران – چین تا هشت دیگر خبر داد و عنوان کرد: با خطوط ریلی فعلی بیش از ۱۰ میلیون تن نمی‌توانیم ترانزیت کنیم.

اقتصادپرس: محسن پورسیدآقایی درباره  نقشه راه راه‌آهن و چشم‌انداز آینده آن گفت: چشم‌انداز بلندمدت و برنامه‌ریزی‌شده راه‌آهن نقشه‌ای هشت‌ساله است که پارامترهای اصلی آن افزایش ۳۰ درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی در انتقال بار، توسعه خطوط سریع‌السیر، رشد ۱۸‌درصدی حمل‌ونقل مسافر در خطوط حومه‌ای و مسافری و دو‌خطه کردن خطوط خریداری واگن و سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه ناوگان است.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه ناوگان نیز نیازمند ایجاد لیزینگ با حمایت دولتی هستیم که باید این موضوع نیز به زودی محقق شود، افزود: نگاهی به وضعیت حمل‌ونقل ریلی مسافری در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در دو سال اخیر برای اولین بار سهم حمل‌ونقل ریلی رشد خوبی نسبت به جاده‌ای داشته است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۵ این سهم را به بالای ۱۲ درصد افزایش دهیم.

مدیر عامل راه‌آهن که با هفته‌نامه تجارت‌فردا گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: در حمل‌ونقل حومه‌ای نیز به‌رغم فضای محدودی که دارد با رشد قابل توجهی مواجه بودیم به صورتی که از ۵/۲ میلیون نفر حمل‌ونقل حومه‌ای در سال ۹۳ به ۴٫۵ میلیون نفر در سال ۹۴ رسیده‌ایم که فکر می‌کنم در سال ۹۵ این عدد با توجه به توسعه شبکه‌های زیربنایی در حوزه حومه‌ای افزایش چشمگیری داشته باشد.توسعه خطوط حومه‌ای به سمت ورامین، پایان خطوط حومه‌ای کرج، دو خطه کردن مسیر قزوین و چهارخطه شدن مسیر پرند و اسلامشهر، از برنامه‌هایی است که در سال ۹۵ اجرایی می‌شود و آثار جدی آن در سال ۹۶ قابل مشاهده است. در حوزه ترانزیت نیز با رشد سه برابری در دو سال گذشته مواجه بوده‌ایم.

او درباره توسعه خطوط ارتباطی ریلی خارجی  نیز اظهار کرد: در زمان حاضر خط جدید رشت به آستارا و آستارا به آستارا در حال اجراست و این مسیر بار مهمی را از سمت هند به روسیه و پس از آن گرجستان و اروپا انتقال می‌دهد، بنابراین ترانزیت در این مسیر افزایش پیدا می‌کند. اما با خطوط فعلی بین‌المللی ما بیشتر از ۱۰ میلیون تن کالا نمی‌توانیم ترانزیت کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه خطوط ترانزیتی می‌تواند به توسعه ترانزیت کالا در آینده کمک کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در حال پیگیری است خط راه‌آهن چین و کریدور پنج جانبه قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و ترکیه است که مسیر ریلی این کشورها به اروپا را باز می‌کند. این برنامه بلندمدت قرار است در قالب راه ابریشم اجرایی شود و در صورت راه‌اندازی آن تغییرات جدی در ترانزیت کالا اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل راه‌آهن در پاسخ به این سوال که  این خط تا چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟ بیان کرد:  بعید است زودتر از هشت سال آینده این مسیر راه‌اندازی شود.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *