کد خبر : 2566
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 9:39

۵ پیش بینی از قیمت طلا و سکه/ سکه بخریم یا دست نگه داریم؟

۵ پیش بینی از قیمت طلا و سکه/ سکه بخریم یا دست نگه داریم؟

قیمت طلا و سکه این هفته به پیروی از قیمت دلار، روندی نوسانی را پشت سر گذاشت. با از دست رفتن کانال ۴۹ هزار تومانی قیمت دلار، قیمت سکه امامی هم کانال ۲۸ میلیونی را از دست داد و به تبع آن، قیمت سکه بهار آزادی هم به سطح ۲۴ میلیون تومانی تنزل کرد. حالا اما سوال این است که آیا با توجه به کاهش قیمت‌ها، اکنون زمان خرید سکه و طلاست؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات روز گذشته، دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند. قیمت طلا به دنبال قیمت طلای جهانی افزایشی شد و اندکی رشد را تجربه کرد اما قیمت سکه در انواع مختلف آن با کاهش مواجه شد و در برخی قطعات، کانال عوض کرد.

به این ترتیب قیمت سکه امامی به کانال ۲۷ میلیونی بازگشت و قیمت سکه بهار آزادی دوباره در کانال ۲۴ میلیونی قرار گرفت. نیم‌سکه نیز کانال ۱۴ میلیونی را ملاقات کرد و ربع سکه به کانال ۹ میلیونی سقوط کرد. سکه گرمی هم به تبع دیگر قطعات سکه، کانال از دست داد و وارد باشگاه پنج میلیونی‌ها شد. این روند به دنبال تنزل قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی رخ داد.

اما اکنون سوال این است که با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، زمان خرید است؟ آیا اکنون قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و این بازار مهیای سرمایه‌گذاری است؟

طلا و سکه بخریم؟

در همین راستا ابراهیم محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعال بازار طلا و جواهر علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه را نوسانات قیمت دلار اعلام کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «در شرایط فعلی توصیه به مردم کار سختی است اما من اگر پول داشتم طلا می‌خریدم. این در حالی است که اگر کاهشی نیز در بازار فلز زرد وجود داشته باشد جزئی است و بازار با نوسانات حدود یک تا سه درصدی همراه است.»

محمدولی بیان کرد: «ایام محرم نزدیک است و داد و ستد در بازار به حداقل خود رسیده است. در این ایام متقاضی همیشه کمتر بوده و این موضوع به رکود بازار دامن زده است.»
معامله‌گران محتاط شدند

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته بازار فلز گرانبها بیشتر تمایل به کاهش دارد خاطرنشان کرد: «قیمت‌ها فعلا در همین محدوده می‌چرخد. با توجه به اینکه فعلا آرامش بیشتری در بازار حاکم است، امیدواریم بعد از محرم بازار رونق واقعی خود را بگیرد.»

محمدولی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات زیاد و لحظه‌ای باشد، حتی فعالان بازار نیز تمایلی به داد و ستد ندارند. زیرا به اندازه‌ای نوسان در بازار زیاد است که تا نوشتن فاکتور و حساب و کتاب قیمت‌ها تغییر می‌کند. این موضوع معامله‌گران را محتاط کرده است.»
مشکلات با برجام حل نمی‌شود

نوسان در بازارهای ارز و طلا ، سرمایه‌گذاران سنتی را سرگردان کرده است. این بازارها مدام چشم به اخبار سیاسی دارند و با هر خبری شاهد یک تکانه جدید هستند. در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی گفت: «موضوع توافقات برجامی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و متعاقب آن طلا و سکه نیز ریزش قیمت داشته باشند. باید توجه داشت قیمت انس جهانی طلا تاثیرات مقطعی در بازار داخلی طلا دارد و همواره چشم معامله‌گران این بازار به نوسانات قیمت دلار است.»

وی توضیح داد: «در صورت حصول توافق در برجام اگر مانند توافق سال ۹۵ باشد، درآمد نفتی کشور افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود. این اتفاق بر تمام قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.»

رادپور ادامه داد: «توافق برجام از انتظارات تورمی می‌کاهد و موج تقاضا را کاهشی می‌کند، ولی مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی تنها چند صباحی به خاطر سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.» وی ادامه داد: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختار حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود.»
سایه رکود در بازار طلا و سکه

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تشدید کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه با شروع ماه محرم به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت انس جهانی طلا افزایشی است اما روند قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل رکودی که در تقاضا وجود دارد عموما مسیر عکس گرفته است.»

وی بیان کرد: «روند کاهشی قیمت در بازار فلز زرد از ابتدای تیر ماه و به تدریج تشدید شده است. بازار از هر گونه التهاب دور شده و روند نسبتا باثباتی دارد.»

این مسئول صنفی با اشاره به رکود تقاضا در بازار طلا گفت: «از ابتدای سال کاهش تقاضا در بازار بود که طبق براوردها، طی ماه‌های اخیر در تقاضا حدود ٧٠ درصد افت داشتیم.»

وی ادامه داد: «اما در یک هفته اخیر افت در بازار بیشتر و چشمگیرتر شده است. باید توجه داشت این کاهش تقاضا، صنعت طلا را در وضعیت نامناسبی به لحاظ تولید قرار داده است.»
کاهش‌ قیمت در بازار کم‌دوام است

علی صادقین تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به تاثیر توافقات و مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها به تجارت‌نیوز گفت:« تاثیر این توافقات و اخبار می‌تواند قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌تر قرار دهد و بالطبع قیمت طلا و سکه نیز کاهشی می‌شود اما تاثیر تورم بر اقتصاد و بازارهای مالی را در میان‌مدت و بلندمدت باید در نظر داشت.»

وی با اشاره به تورم حدود ۵۰ درصدی سال جاری گفت: «قیمت، در بازارهای مالی با توجه به قاعده برابری قدرت خرید، صعودی است و روند قیمت در بازار طلا و سکه در بلندمدت افزایشی خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی تاثیر قیمت دلار بر بازار فلز زرد را بالای ۷۰ درصد عنوان و تاکید کرد: «در حال حاضر انس جهانی طلا بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و پیش از این نیز قیمت‌ها تنها ۳۰ درصد، تحت تاثیر اونس جهانی قرار داشت.»
پروپاگاندای طلایی در بازار فلز زرد

علی‌ طباطبایی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات اخیر طلای جهانی گفت: «به اعتقاد من نیمه دوم سال جاری، دلار در روند صعودی قرار می‌گیرد و سرعت افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از دو فاکتور دلار و طلای جهانی بیشتر می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «در میان‌مدت بعد از ریزش مختصر دیگری، می‌توان شاهد روند صعودی قیمت در بازارهای مالی بود.»

اما آیا در سال ‌جاری بازدهی طلا و سکه بیشتر از دلار خواهد بود؟ وی در پاسخ به این پرسش گفت: «قطعا در سال جاری بازدهی بازار سکه و طلا بیشتر از دلار خواهد بود. زیرا قیمت در بازار فلز زرد با قیمت کف دلار در حال معامله است. بنابراین اگر انس جهانی رشد داشته باشد، بازار طلا و سکه بازدهی بیشتری از دلار خواهد داشت.»

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.