کد خبر : 18894
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 - 20:46

شهر یزد پایتخت قصه گویی ایران شد

شهر یزد پایتخت قصه گویی ایران شد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان یزد، شهر یزد را به عنوان پایتخت قصه‌گویی معرفی کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان یزد، گفت: یزد به نام قصه و قصه‌گویی شناخته شده است و شاخص‌های بارز فرهنگی این استان زبانزد است و از شاخص‌های اصلی استان یزد، قصه و قصه‌گویی است.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقداماتی در زمینه قصه انجام داده است؛ اما هنوز کافی نیست و اقدامات بیشتری نیاز است.

علامتی گفت: بیست و پنجمین مرحله استانی قصه‌گویی در سراسر کشور برگزار می‌شود و امسال یکی از سال‌های خوب جشنواره قصه و قصه‌گویی است و بیش از ۱۷ هزار نفر تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: نیم‌قرن فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه قصه و قصه‌گویی به ثمر نشسته و ما دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه و قصه‌گویی هستیم و جشنواره امسال با نگاه متفاوت و مردمی برگزار می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: قصه پایه همه هنرها است و شعر، داستان، هنرهای تجسمی، تئاتر، فیلم، سریال، نقاشی، مجسمه‌سازی همه از قصه است و قصه هنر مادر برای ماست و سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌های فرهنگ است.

موثرترین ظرفیت‌های فرهنگی، قصه و قصه‌گویی است

وی افزود: صریح‌ترین، پرمایه‌ترین و جامع‌ترین ابزار تربیتی برای کودک، قصه و قصه‌گویی است و از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به ما رسیده و همه این تجربه شیرین را دارند و معتقدیم قصه، اصیل‌ترین ظرفیت برای هدایت و تربیت انسان‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان است و برگرفته از سنت الهی است و در قرآن کریم هم خداوند متعال از ابزار قصه استفاده کرده است.

علامتی افزود: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کار در عالم، هدایت انسان است و برای این کار خداوند بهترین بندگان خود یعنی پیامبر را انتخاب می‌کند و با ابزار قصه و ۲۶۰ قصه قرآنی برای تربیت اقدام می‌کند و آیات قرآن سرشار از این مسأله تربیتی است.

وی اضافه کرد: یکی از موثرترین ظرفیت‌های فرهنگی، قصه و قصه‌گویی است و این باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشیم و در سال‌های گذشته، قصه مورد توجه نبود و در دولت سیزدهم نگاه متفاوتی در حوزه تعلم و تربیت و به موضوع قصه شده است و طی چند سال اخیر سیر صعودی را شاهد هستیم و دغدغه ما در کانون نیز احیای قصه و قصه‌گویی و مردمی‌سازی و بازگرداندن قصه به سبک زندگی مؤمنانه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: البته فن قصه و قصه‌گویی نیاز به تدوین و تولید داشته و باید به سمت راه‌اندازی محافل و کرسی‌های قصه‌گویی حرکت کنیم؛ همچنین موضوع قصه و قصه‌گویی به ثبت آثار ناملموس ملی نیز رسید و در تلاش هستیم برای ثبت جهانی نیز اقدام شود.

 یزد یکی از بهترین و اصیل‌ترین خاستگاه‌های قصه و قصه‌گویی

وی افزود: برای ماندگار کردن قصه و قصه‌گویی به سمت معرفی شهرهای خلاق نیز حرکت شد و در این زمینه پیگیری می‌شود و بررسی کارشناسی مجموعه فرهنگ دوستان کانون پرورش فکری نشان می‌دهد استان یزد یکی از بهترین و اصیل‌ترین خاستگاه‌های قصه و قصه‌گویی است.

علامتی ادامه داد: در استان یزد نام آذر یزدی می‌درخشد و قدمت استان نیز مبتنی بر این امر است و اهالی فرهنگ و مسؤولان ارشد استان نیز حمایت ویژه‌ای داشته‌اند و با افتخار یزد به‌عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی اعلام می‌شود و دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی نیز به استان یزد منتقل خواهد شد.

در این مراسم با حضور مهران فاطمی استاندار و جمعی از اقشار مختلف از پوستر یزد پایتخت قصه ایران رونمایی شد.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.