کد خبر : 8370
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 9:58

یارانه تشویقی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

یارانه تشویقی به چه کسانی تعلق میگیرد؟
در طرح کالابرگ الکترونیک، ۵ دهک اول درآمدی درصورت اختصاص ۵۰ درصدی اعتبار یارانه هر ‌ماه به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، مشمول ۱۲۰ هزار تومان یارانه نقدی خواهند شد و اکنون با فراهم شدن امکان خرید اینترنتی در طرح کالابرگ، یارانه‌بگیران با خرید اینترنتی نیز مشمول یارانه تشویقی و جبران هزینه تورم می‌شوند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ امکان خرید اینترنتی سبد کالاهای اساسی طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده و مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک که فعلاً ۵ دهک پایین درآمدی هستند، علاوه بر خرید حضوری می‌توانند از طریق خرید اینترنتی نیز مشمول مشوق‌های طرح کالابرگ شوند.

در طرح ملی کالابرگ الکترونیک، ۵ دهک اول درآمدی درصورت اختصاص ۵۰ درصدی اعتبار یارانه هر ‌ماه به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، ضمن معافیت از پرداخت هزینه‌های تورم، مشمول ۱۲۰ هزار تومان یارانه نقدی خواهند شد و اکنون با فراهم شدن امکان خرید اینترنتی در طرح کالابرگ، یارانه‌بگیران با خرید اینترنتی نیز مشمول یارانه تشویقی و جبران هزینه تورم می‌شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: هم‌اکنون یک سکوی اینترنتی، عرضه ۱۱قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ را آغاز کرده و در آینده نزدیک تعداد این سکوها افزایش می‌یابد؛ اما او از افشای نام این سکوی اینترنتی خودداری کرده و پیگیری‌های همشهری برای اطلاع از نام این سکوی اینترنتی نیز ثمری نداشت.

براساس اظهارات علی‌رضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خرید اینترنتی هم درصورت هزینه‌کرد ۲۰۰هزار تومان از اعتبار یارانه برای خرید ۱۱قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ، ۱۲۰هزار تومان اعتبار تشویقی به شخص مشمول تعلق خواهد گرفت.

خرید کالاهای فله در طرح کالابرگ

در طرح کالابرگ الکترونیک، ۱۱ قلم کالای اساسی اعم از شیر، پنیر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج، ماست، قندوشکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله عرضه می‌شود و افراد می‌توانند از هرکدام از این اقلام به میزان دلخواه خریداری کنند تا مشمول یارانه تشویقی شوند.

نکته قابل‌توجه اینکه به‌گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان عرضه لبنیات سنتی و اقلام به‌صورت فله در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است و مشمولان طرح کالابرگ می‌توانند کالاهای مدنظر خود را حتی به‌صورت فله‌ای از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کنند و بهای آن را طبق قواعد طرح کالابرگ بپردازند.
هم‌اکنون طرح کالابرگ الکترونیکی دهک‌های اول تا پنجم درآمدی را شامل می‌شود و متولیان امر می‌گویند درصورت موافقت دولت، امکان تسری این طرح به سایر دهک‌های یارانه‌بگیر نیز وجود دارد.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملاً داوطلبانه و اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک‌ماه زودتر از واریز یارانه اعتبار خود را برای خرید کالابرگ اختصاص بدهند و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می‌توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند.

در این طرح قیمت کالاها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه «شما» به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن «شما» از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونت و همچنین باقیمانده اعتبار خود باخبر شوند؛ ضمن اینکه با شماره‌گیری #۱۴۶۳* ۵۰۰* نیز امکان اطلاع از باقیمانده اعتبار وجود دارد.

اصل ماجرای قطع یارانه ۴۰۰ هزار نفر

در هفته گذشته، برخی رسانه‌ها خبری در مورد قطع یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر منتشر کردند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بلافاصله آن را تکذیب کرد، اما اصل ماجرا چیست؟

خبر منتشرشده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر قطع یارانه نقدی ۴۰۰هزار نفر که البته تکذیب شده، به نقل از خبرگزاری مهر منتشر شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد آن خبر مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و به‌تازگی خبری در این زمینه منتشر نشده است.

فارغ از اینکه داغ کردن این خبر سهوی یا عمدی باشد، مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هیچ اتفاق جدیدی در مورد یارانه رخ نداده و در این حوزه هرگونه تصمیم و تغییر فقط از سوی این مرکز اعلام خواهد شد.

نکته قابل‌توجه این است که به‌زودی ارزیابی دهک‌بندی خانوارها اجرایی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که یارانه برخی از خانوارها به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم قطع شود؛ اما دولت متعهد شده که جمعیت یارانه‌بگیران را کاهش نخواهد داد و در ازای حذف خانوارهای دهک دهم از گردونه یارانه، خانوارهای جدید به این فهرست اضافه خواهند شد.

البته هنوز در این مورد اقدامی انجام نشده و فعلاً پرداخت یارانه طبق روال سال‌های قبل و براساس همان فهرست‌های قبلی ادامه دارد.

منبع: همشهری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.