کد خبر : 73
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 - 8:32

کمبود امکانات مانعی در مسیر توسعه

کمبود امکانات مانعی در مسیر توسعه

کارشناسان اقتصادی معتقدند مناطق آزاد به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب و کمبود امکانات، آنطور که باید پیشرفت نداشته است.

اقتصاد پرس: مناطق آزاد صنعتی و تجاری بخشی از سرزمین مادری است که در بند قوانین و مقررات جاری اقتصادی دولت ها قرار ندارد.

معافیت های مالیاتی، بخشودگی عوارض گمرکی، حذف تشریفات زاید گمرکی و مقررات دست و پاگیر جذب سرمایه گذاری خارجی مهمترین ویژگی این مناطق است.
بر اساس این گزارش توسعه صادرات ، ورود به بازارهای جهانی ، آشنایی با تجارت خارجی، تنوع بخشی به صادرات، دستیابی به بازارهای پولی جهان ، تسهیل ورود سرمایه های خارجی ، جذب و انتقال تکنولوژی های نوین، افزایش کارایی اقتصادی ، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی از مهمترین اهداف تشکیل مناطق ازاد صنعتی و تجاری محسوب می شود .
ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه مناطق آزاد در گرو اصلاح زیر ساخت هایی نظیر بندر و فرودگاه است و در این راستا باید تسهیلات مناسبی از محل درآمدهای کشور به این بخش اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون عملکرد قابل قبولی در این مناطق نداشته ایم افزود: در امور زیربنایی همچون اسکله ها و پل ها مشکلات فراوانی وجود دارد که ناشی از عدم حمایت دولت و کمبود بودجه است.

ندیمی گفت: دولت در راه اندازی مناطق آزاد تنها به اسم بسنده کرده و کمتر به تامین منابع و امکانات برای رونق و توسعه توجه داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: رونق این بخش تاثیر گذار در اقتصاد کشور تنها با حمایت دولت و  ارائه تسهیلات در راستای و تجهیز زیر ساخت ها امکان پذیر می شود.

*** مناطق آزاد مرکز مبادلات کالاهای وارداتی
سید ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مناطق آزاد با رویکرد تولید و افزایش صادرات غیر نفتی ایجاد شده که متاسفانه رسالت اصلی خود را فراموش کرده و به مرکز واردات تبدیل شده است.
وی افزود: دولت بایستی سرمایه گذاران در این مناطق را به سبب امتیازات ویژه ای همچون معافیت های مالیاتی ملزم به گسترش صادرات غیر نفتی کند چرا که توسعه صادرات از جمله راهکارهای رشد اقتصاد و کاهش وابستگی به سایر کشورهاست.
موسوی بیان کرد: گسترش صادرات غیر نفتی می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق مهیا سازد.
نائب رئیس دوم کمسیون اقتصادی تصریح کرد: در شرایط کنونی زیر ساخت های لازم در برخی از مناطق آزاد فراهم نشده که بتواند جذب سرمایه گذار را به همراه داشته باشد.
باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.