کد خبر : 4024
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1402 - 8:53

کف و سقف قیمت دلار چقدر می‌شود؟

کف و سقف قیمت دلار چقدر می‌شود؟

طی هفته‌های اخیر، دولت دور تازه‌ای از تزریق خبر‌های نسبتا مثبت سیاسی به اقتصاد را آغاز کرده است. بازارساز نیز از این ابزار استفاده کرده و دلار را به شدت سرکوب کرده است. در این میان در اغلب روزها، معامله ارز نیز در بازار آزاد چنگی به دل نمی‌زند و بازار دلار به معنای واقعی به خواب رفته است. اما آیا این خواب تابستانی در شهریورماه پایان می‌یابد؟

اقتصاد پرس؛ پیش‌بینی قیمت دلار این روز‌ها تبدیل به چالش جدی معامله‌گران بازار ارز شده است. قیمت دلار به ویژه طی یک ماه گذشته در محدوده سقف کانال ۴۸ هزار تومانی تا کف کانال ۴۹ هزار تومانی گرفتار بوده و شهریورماه را نیز به همین شکل آغاز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آیا طبق برخی پیش‌بینی‌ها، قیمت دلار از ماه جاری استارت یک روند صعودی را خواهد زد یا همچنان در پنجه بازارساز گرفتار می‌ماند؟
قیمت دلار تا کجا می‌ریزد؟

قیمت دلار در یک ماهه مردادماه تنها حدود دو درصد رشد داشت و از قیمت ۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان در آخرین روز دومین ماه تابستان رسید. قیمت دلار در نخستین روز شهریورماه هم در همین محدوده نوسان داشت و تغییر ویژه‌ای را ثبت نکرد.

طی هفته‌های اخیر، دولت دور تازه‌ای از تزریق خبر‌های نسبتا مثبت سیاسی به اقتصاد را آغاز کرده است. بازارساز نیز از این ابزار استفاده کرده و دلار را به شدت سرکوب کرده است؛ به نحوی که قیمت دلار در مرز ۴۹ هزار تومان سرگردان مانده و نتوانسته روند نزولی یا صعودی مشخصی بسازد. در این میان باید تاکید کرد که در اغلب روزها، معامله ارز نیز در بازار آزاد چنگی به دل نمی‌زند و بازار دلار به معنای واقعی به خواب رفته است. اما آیا این خواب تابستانی در شهریورماه پایان می‌یابد؟
کف و سقف قیمت دلار کجاست؟

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی درباره خواب بازار گفت: «در حال حاضر این رکود گریبان همه بازار‌ها را گرفته و دلیل آن نیز سیاست‌های انقباضی شدید دولت است. این در حالی است که با وجود افزایش نقدینگی، اما به خاطر سیاست‌های انقباضی دولت فنر دلار در حال فشرده شدن است.»

وی با اشاره به اقدامات دولت برای چاپ پول خاطرنشان کرد: «پایه پولی به حدود ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده و ۳۰ درصد رشد داشته است و رشد اقتصادی خاصی در کشورمان نداشتیم؛ بنابراین کاهش قیمت دلار نیز به دلیل سیاست‌های انقباضی و رکودی است که در بازار به وجود آمده است.»

این کارشناس اقتصادی به پیش‌بینی تارگت‌های بالای قیمت در ۶ ماهه دوم سال اشاره کرد و افزود: «با بررسی سال‌های گذشته به این نتیجه می‌رسیم که معمولا در مرداد قیمت دلار از نظر ذهنی کاهش پیدا می‌کند. اما در شهریور تقاضا در بازار ارز بیشتر می‌شود.»
حبس قیمت دلار در سردرگمی بازار

علی صادقین، دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به حبس قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص گفت: «با توجه به نوسانات محدود قیمت دلار در ماه‌های گذشته بازار ارز همچنان سردرگم است و در انتظار راستی‌آزمایی موضوعات سیاسی است.»

وی با بیان اینکه بازار در حالت انتظاری قرار دارد خاطرنشان کرد: «در روند کوتاه‌مدت با توجه به شرایط سیاسی و تردید معامله‌گران نسبت به مبادله، قیمت دلار می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

این کارشناس اقتصادی به پارامتر‌های تاثیرگذار بر روند قیمت این اسکناس در بلندمدت اشاره کرد و گفت: «رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی عواملی است که از نظر بنیادی منجر به رشد قیمت این اسکناس خواهد شد. گفتنی است برخی از این موارد عملا از ماه‌ها قبل شکل گرفته است.»
دلایل بنیادی رشد دلار

وی ابراز کرد: «فعلا رشد نقدینگی در سطوح بالایی قرار دارد. کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها دلیل عمده این حجم از خلق پول هستند. با توجه به نرخ تورمی که تقریبا به صورت نقطه به نقطه به بالای ۵۰ درصد رسیده بر اساس قاعده برابری قدرت خرید می‌تواند منجر به افزایش قیمت دلار شود.»

این کارشناس اقتصادی در تشریح دلایل بنیادی تاثیرگذار بر قیمت دلار نیز گفت: «افزایش سرعت گردش پول و سیگنال دقیق‌تر افزایش نسبت پول به شبه پول و خروج پول از حساب‌های مدت‌دار که به مرز ۲۴ درصد رسیده از جمله دلایل بنیادی افزایش قیمت دلار است.»
بازار ارز روند ندارد

عبدالله مشکانی، کارشناس بازار‌های مالی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در بلندمدت تابعی از نقدینگی و تورم است گفت: «بازارساز توانایی این را دارد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت دهد. اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

وی با اشاره به اینکه نقدینگی رو به رشد است افزود: «با توجه به کسری تراز عملیاتی بودجه در سال جاری این موضوع می‌تواند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشد. موضوع نقدینگی، تورم و موضوع تراز عملیاتی بودجه در بلندمدت بر قیمت ارز اثرگذار است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایند‌های سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی افزود: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد؛ بنابراین بازار‌ها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»
دلار گران می‌شود؟

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد، اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌ها در اقتصاد ایران است و روند‌های بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند؛ بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازار‌ها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازار‌ها می‌توانند پیشرو آن شروع کنند به قدم برداشتن کنند.»

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.