کد خبر : 13234
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 23:03

با گذشت ۲۰ روز برخی دانش‌آموزان هنوز کتاب ندارند

با گذشت ۲۰ روز برخی دانش‌آموزان هنوز کتاب ندارند
اکنون که 20 روز از شروع سال تحصیلی می‌گذرد، هنوز برخی از کتاب‌‌های درسی متوسطه دوم در برخی استان‌ها توزیع نشده و بسیاری از اولیا و دانش‌آموزان سردرگم هستند و هر روز به صورت تلفنی یا حضوری کسری کتاب‌های درسی را دنبال می‌کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اکنون که ۲۰ روز از شروع سال تحصیلی می‌گذرد، هنوز برخی از کتاب‌‌های درسی متوسطه دوم در برخی استان‌ها توزیع نشده و بسیاری از اولیا و دانش‌آموزان سردرگم هستند و هر روز به صورت تلفنی یا حضوری کسری کتاب‌های درسی را دنبال می‌کنند.

چند سالی است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با هدف رضایت‌مندی اولیا و دانش‌آموزان در تهیه کتاب درسی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، شیوه توزیع کتاب‌های درسی را از حالت سنتی که از طرف کتاب‌فروشی‌ها انجام می‌شد، تغییر داده و به شیوه جدید با ثبت‌نام در سامانه فروش کتب درسی و توزیع از طرف مدرسه انجام می‌شود.

مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مهم‌ترین هدف از شیوه جدید توزیع کتاب‌ها در سامانه را نفع اقتصادی خانواده‌ها، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و کاهش توزیع کتاب‌های درسی سال قبل عنوان می‌کنند. تجارب در چند سال گذشته نشان می‌دهد که نه‌تنها به این اهداف نرسیده‌اند، بلکه مشکلات زیادی را برای مدارس و خانواده‌ها به وجود آورده‌اند.

همچنین برخی دانش‌آموزان انتقالی به مدارس دیگر یا انتقالی از استان‌های دیگر و کسانی که تغییر رشته داده‌اند، با وجود پرداخت هزینه کتاب‌های درسی هنوز کتاب‌های خود را دریافت نکرده و علت را به‌روز‌رسانی‌ نشدن سامانه فروش کتب درسی با سامانه‌های سیدا و پادا یا کلاس‌بندی‌ نشدن در مدارس عنوان می‌کنند.

خیلی از دانش‌آموزان هنوز کتاب درسی به دست‌شان نرسیده است

مسئولان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مشکل را در مدیریت توزیع کتاب‌های درسی در استان‌ها می‌دانند که در این چند سال هنوز فکری برای آن نشده که خود جای سؤال دارد و استان‌ها نیز مشکلات موجود در توزیع کتاب‌های درسی را به ناهماهنگی سامانه‌های مدارس و نداشتن نیروی انسانی گره می‌زنند. در ضمن به گفته خود مسئولان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ۳۵۰ هزار دست کتاب درسی بیشر از آمار دانش‌آموزان کل کشور چاپ شده که این امر بحث صرفه‌جویی در کاغذ را زیر سؤال می‌برد و دیگر احتیاجی به ثبت سفارش در سامانه نیست؛ در‌حالی‌که طبق اطلاعات سامانه‌های سال گذشته می‌توان آمار دقیق کتاب‌های درسی در هر استان را مشخص کرد.

نکته تأمل‌برانگیز اینجاست که قبل از انتشار فایل کتاب‌های درسی در فضای مجازی، کتاب‌های کمک درسی منتشر شده و فروش درخور توجهی هم دارند. این در حالی است که خیلی از دانش‌آموزان هنوز کتاب درسی به دست‌شان نرسیده است.

ثبت‌نام کتاب‌های درسی از فروردین امسال شروع شده و مدارس یا خانواده‌ها هزینه‌ها را برای بیشتر دانش‌آموزان پرداخت کرده‌اند که اگر از حدود ۱۵میلیون دانش‌آموز تنها ۱۰ تا ۱۲ میلیون به طور متوسط نفری صد هزار تومان پرداخت کرده باشند، رقم بسیار زیادی پول به حساب سازمان واریز شده که سود آن در این چند ماه مبلغ درخور توجهی خواهد شد. نکته مهم این است که مسئولان نظارتی در آموزش و پرورش باید توجه داشته باشند که کتاب‌های درسی سر از بازار سیاه درنیاورند و عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از این بحران نباشند. در واقع همه چالش‌ها، مسائل و مشکلات توزیع کتاب‌های درسی را مدیران مدارس بر عهده دارند و کلی وقت از عوامل مدرسه صرف این امر می‌شود که این موضوع یکی از مشکلات فعلی توزیع کتاب‌های درسی است و باید حتما تدبیری برای آن اندیشیده شود. با توجه به وجود چنین مشکلاتی یا باید شیوه ثبت‌نام و توزیع کتب درسی را دوباره تغییر داد یا اینکه ایرادات کار را بررسی و اصلاح کرد و به سمتی پیش برد که دغدغه دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مدارس کمتر شده و تا قبل از شروع سال تحصیلی همه کتاب‌ها به دست دانش‌آموزان برسد.

برای رهایی مدارس و خانواده‌ها می‌توان با همان ثبت‌نام در سامانه و توزیع از سوی کتاب‌فروشی‌های منتخب و قابل اعتماد و با نظارت دستگاه‌های مربوطه بسیاری از مشکلات مطرح‌شده را مرتفع کرد.

منبع: شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.