کد خبر : 21675
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 11:30

کاهش سرعت پیری مغز با کمک مولتی ویتامین در آینده نزدیک

کاهش سرعت پیری مغز با کمک مولتی ویتامین در آینده نزدیک

هفته‌نامه تایم نوشته که با مولتی‌ویتامین‌ها می‌توان سرعت پیری مغز را کاهش داد.

به گزارش اقتصاد پرس از هفته‌نامه تایم؛پیری یک روند اجتناب‌ناپذیر است، اما این ناگزیری انسان‌ها و به خصوص پزشکان را از تلاش برای کند کردن روند پیری باز نمی‌دارد. در این میان هر چه مداخله در این روند آسان‌تر باشد، بهتر است.

در مطالعه‌ای که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، محققان گزارش کرده‌اند که مصرف مولتی‌ویتامین‌های معمولی- که می‌توان از داروخانه خرید- می‌تواند کاهش شناختی مرتبط با پیری را بیش از دو سال کاهش دهد.

این مطالعه بخشی از مجموعه‌ آزمایش‌هایی است که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد و بریگهام و بیمارستان زنان برای مقایسه افراد ۶۰ سال یا بالاتری که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند با مصرف‌کنندگان دارونما صورت گرفته است. نکته مهم این مطالعه هم این است که هیچ یک از حامیان یا تامین‌کنندگان مالی طرح در طراحی آن یا تجزیه و تحلیل نتایج دخیل نبوده‌اند.

دو مطالعه قبلی این مجموعه مطالعات، شرکت‌کنندگان را طی دو تا سه سال از طریق مصاحبه‌های تلفنی یا اینترنتی مورد ارزیابی قرار داده بودند- و این نتایج به دست آمده بود که افرادی که به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، در تست‌های شناختی امتیاز بیشتری کسب کرده بودند. در این آخرین مطالعه که با حضور مستقیم ۵۷۳ نفر انجام گرفته بود، دانشمندان تیم تحقیقاتی دوباره شاهد همین مزیت در مصرف‌کنندگان مولتی ویتامین شدند. در مجموع؛ این سه مطالعه که روی بیش از ۵۰۰۰ داوطلب انجام شده، نشان می‌دهند که افرادی که به مدت سه سال روزانه یک قرص مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، در قیاس با بقیه موفق به کاهش دو ساله در زمینه پیری شناختی مغز خواهند شد.

دکتر جوآن منسون استاد دانشکده پزشکی هاروارد، رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان زنان بریگهام و یکی از مدیران این مطالعه می‌گوید: «این یافته‌ها درباره مزایای مصرف ثابت مولتی ویتامین که در سه مطالعه جداگانه و کنترل‌شده به دست آمده، قانع‌کننده و هیجان‌انگیز است و حتی می‌توان آن‌ها را خیره‌کننده در نظر گرفت».

نتایج این مطالعه را اولین گام به سوی درک بهتر این موضوع عنوان کرد- که چگونه ویتامین‌ها و مواد مغذی- به ویژه ۲۰ ریزمغذی ضروری موجود در اکثر مولتی ویتامین‌ها- می‌توانند مغز را سالم نگه دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.