کد خبر : 14855
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 23:28

کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از ایجاد کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری پنجمین دوره توانمندسازی رؤسا، کارشناس مسؤولان‌ و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور که به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر در حال برگزاری است، اظهار کرد: این دوره به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و اهمیت این دوره از دوره‌های قبل به این دلیل است که پس از ۴ سال به صورت حضوری و با حضور ۱۰۰۰ نفر از کارشناسان سراسر کشور از تاریخ دوم الی پنجم آبان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آخرین دوره حضوری آن در آبان سال ۱۳۹۸ در اردوگاه میرزاکوچک‌خان رامسر و یک دوره هم به صورت غیرحضوری در اواخر مهر سال ۱۴۰۰ در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

باقری تصریح کرد: ­از آنجا که طی این چند سال به واسطه شیوع بیماری کرونا و تجربه فعالیت در فضای مجازی که موجب تغییر ذائقه دانش‌آموزان و همچنین تغییر عوامل موثر در تربیت شده است، ناچاریم در روش‌های برگزاری، اجرا و حتی ماهیت فعالیت‌ها تغییراتی اعمال کنیم تا بتوانیم به اهداف والای تربیتی خود بیش از پیش دست یابیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: سال گذشته تغییراتی در فعالیت‌های این اداره کل در سطح مدارس، مناطق و استان‌ها و کشور به صورت آزمایشی انجام شد و با برگزاری جلسات متعدد به تحلیل و بررسی شیوه آزمایشی پرداختیم و پس از جمع‌بندی، تغییرات مؤثری در فعالیت‌ها ایجاد و به صورت رسمی به تمام استان‌ها ابلاغ شد؛ بنابراین ضرورت دارد تا فرهنگیانی که در صف و مناطق آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند با شیوه‌های نوین اجرای فعالیت‌ها در مدارس و مناطق آشنا شوند.

سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی که بر اساس آن ۵ وظیفه تربیتی و ۵ فعالیت محوری برای رسیدن به اهداف ایمان، نشاط، امید، هویت و خردورزی تعریف شده است، این وظایف بر عهده مدیران مدارس سراسر کشور نهاده شده است و بیش از آن را باید از ظرفیت اولیا، دانش‌آموزان و… برای رسیدن به اهداف تربیتی استفاده کنند.

باقری یادآور شد: برنامه فراگیر پرورشی، مدیران مدارس را از تعددگرایی و کثرت گرایی در انجام امور تربیتی منع می‌کند همچنین در حوزه ستاد نیز از ارسال بخشنامه‌های متعدد که باعث سردرگمی در اجرای برنامه‌های پرورشی و تربیتی در مدارس خواهد شد، جلوگیری می‌شود و این مهم نیازمند تببین و روشنگری در میان کارشناسان در سطح مناطق است.

وی افزود: یکی از این ظرفیت‌های دانش‌آموزی موجود در مدرسه، هیأت‌های مذهبی دانش‌آموزی است که متولی اصلی آنها، همکاران ما در ادارات قرآن، عترت و نماز و کارشناسی‌های قرآن، عترت و نماز در مناطق هستند که به منظور تبیین این برنامه فراگیر پرورشی و استفاده حداکثری از دانش آموزان، معلمان و اولیا از نظر کیفی‌سازی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، نیاز بود که به تبیین فعالیت‌های مدرسه‌ای و تبیین شیوه استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان بپردازیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مدتی است که سامانه پرورشی تحت عنوان نورینو در بستر سامانه my.medu.ir استقرار پیدا کرده است که این سامانه می‌تواند فعالیت پرورشی و به ویژه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز مدارس را رصد و ارزیابی کند و یک کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان ایجاد کند و از آنجا که این سامانه جدید التأسیس است و هیچ آموزشی به همکاران مان نداده‌ایم یکی از اهداف دوره آموزش و تبیین سامانه جامع پروشی و ارائه و تبیین قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و نحوه استفاده از این سامانه است.

فعالیت‌های پرورشی باید جذاب باشد

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند فعالیت‌های پرورشی باید جذاب باشد، گفت: به منظور جذاب‌سازی فعالیت‌ها، در حاشیه جلسات عمومی این دوره سه کارگروه تخصصی در نظر گرفته شده است که با هم‌فکری و هم‌اندیشی کارشناسان مناطق به بحث و بررسی در مورد کیفی‌سازی فعالیت‌ها خواهند پرداخت.

باقری اضافه کرد: یکی از کارگروه‌ها، شیوه‌های جذاب سازی فعالیت‌ها در مدارس را به بحث و بررسی خواهند نشست تا در نتیجه بتوانیم خروجی این کارگروه را در مدارس سراسر کشور اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارگروه‌های تخصصی در خصوص شناسایی موانع برگزاری نماز جماعت باشکوه در سطح مدارس است و کارگروه دیگر شناسایی کنشگرانی که خارج از آموزش و پرورش می‌توانند برای تقویت نماز دانش آموزان در مدارس کمک کنند.

باقری اضافه کرد: همانطور که می‌دانید در طرح پیوند مدرسه، مسجد و منزل، عوامل مدرسه، امام جماعت و هیأت امنای مسجد، کانون فرهنگی ـ هنری مساجد و اولیای دانش‌آموزان در منزل ارکانی هستند که می‌تواند به این فرآیند کمک کنند؛ بنابراین در این کارگروه به دنبال شناسایی شیوه‌های تقویت و ارتقای کمی و کیفی طرح پیوند مدرسه، مسجد و منزل هستیم تا بتوانیم با ایجاد هماهنگی لازم بین سه رکن اصلی طرح آن را باشکوه‌تر از گذشته برقرار کنیم.

الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف تربیتی قرآن

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات و اهداف دوره مذکور موضوع تجربه‌گردانی است زیرا ما در بین کارشناسان، همکاران خلاق و صاحب ذوق و سلیقه‌ای داریم که در مناطق سراسر کشور در راستای کیفی سازی و ارتقای کمی فعالیت‌های تربیتی در حوزه قرآن، عترت و نماز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند که این خلاقیت‌ها موجب زودبازده شدن فعالیت‌ها و راهی میانبر برای نیل به اهداف مهم تربیتی است و علاوه بر این، برخی خلاقیت‌ها موجب صرفه جویی در هزینه‌ها و قابلیت اجرا با کمترین نیروی انسانی دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از حدود یک ماه پیش فراخوانی به تمام کارشناسان‌ مناطق دادیم تا آنها تجربیات موفق خود را که قابلیت اجرا در سراسر کشور را دارد را ارسال کنند و این فرآیند انجام شد و پس از داوری تجربیات ارزشمند و قابل انتقال و اجرا انتخاب شد که در این دوره صاحبان این طرح ها، طرح های خود را ارائه خواهند کرد تا الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف تربیتی قرآن، عترت و نماز در سراسر کشور باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.