کد خبر : 13992
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1402 - 18:23

پیمان نفتی عربستان و روسیه ضعیف می‌شود؟

پیمان نفتی عربستان و روسیه ضعیف می‌شود؟

پیمان میان عربستان سعودی و روسیه برای محدود نگه داشتن عرضه نفت به بازار، با رشد صادرات نفت روسیه، نشانه‌هایی از ضعف را بروز داده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ صادرات نفت روسیه از طریق دریا، در مدت هفت روز منتهی به ۱۵ اکتبر، افزایش یافت و میانگین صادرات چهار هفته‌ای، به بالاترین میزان در سه ماه گذشته صعود کرده است. بررسی آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ نشان می‌دهد صادرات نفت روسیه اکنون ۳.۵۱ میلیون بشکه در روز است که ۲۸۵ هزار بشکه در روز بالاتر از هفت روز منتهی به هشتم اکتبر است.

میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت از بنادر روسیه، اکنون ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که اگر ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش صادرات نفت که از سوی الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام شده است در نظر گرفته شود، صادرات نفت روسیه از طریق دریا باید ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز باشد.

صادرات بیشتر نفت برای روسیه به معنای درآمد بالاتر از تعرفه صادرات است. میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه اکنون به بالاترین میزان از ژانویه رسیده است.

خبر افزایش صادرات نفت روسیه می‌تواند به عنوان نشانه ضعیف شدن پیمان میان عربستان سعودی و روسیه دیده شود که موافقت کرده اند عرضه نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ محدود کنند. عربستان سعودی عزم خود را در این باره ثابت کرده و طبق جدیدترین آمار سازمان ابتکار داده مشترک (JODI)، صادرات نفت این کشور در اوت، به پایین‌ترین میزان در ۲۸ ماه گذشته سقوط کرد.

اما عربستان سعودی سه شنبه هفته جاری اعلام کرد که آرامکوی سعودی در صورت لزوم، می‌تواند در مدت چند هفته، تولید نفت خود را افزایش دهد و این شرکت، سه میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اظهارات مذکور می‌تواند به عنوان اطمینان یا تهدید، تفسیر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.