کد خبر : 14631
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 18:58

پیش بینی قیمت دلار ۱ آبان ۱۴۰۲ / تقلا برای صعود، دلار را برنده کرد!

پیش بینی قیمت دلار ۱ آبان ۱۴۰۲ / تقلا برای صعود، دلار را برنده کرد!

قیمت دلار روز جاری را با روند نزولی شروع کرد. این اسکناس که صبح امروز به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشته بود، در میانه روز تغییر رویه داد و با افزایش قیمت، در کریدور بالاتر پیشروی کرد. برای معامله‌گران بازار، مرز دو کریدور چندان اهمیتی ندارد. آنها مانع صعود دلار را دست بازِ سیاست‌گذار می‌دانند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت دلار صبح امروز با کاهش ۵۰۰ تومانی کریدور ۵۰ هزار تومانی را از دست داد. اما ظهر امروز ورق برای معامله‌گران بازار ارز برگشت و دلار با افزایش ۶۵۰ تومانی نه تنها به کریدور بالاتر راه یافت بلکه نسبت به روز گذشته نیز ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. این اسکناس در نهایت با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان بسته شد.

تحلیلگران بازارهای مالی با وجود ادامه‌دار بودن بحران منطقه، موضع ایران را مشخص می‌دانند. در روزهای اخیر مقامات مسئول بر عدم دخالت ایران در جنگ حماس و اسرائیل تاکید کرده‌اند. علاوه بر این به نظر می‌رسید مساله لغو رسمی تحریم‌ها و عدم پذیرش اتحادیه اروپا و آمریکا اثر صعودی بر بازارهای مالی بگذارد؛ اما کارشناسان اقتصادی همواره تاکید می‌کنند که موضوع تحریم‌ها اگر هم اثری بر بازارهای مالی بگذارد مقطعی و کوتاه‌مدت است.
فعالیت سوداگرانه بازار ارز آرام شد

در همین راستا حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد هیجانی بازارهای مالی متعاقب بحران منطقه طی هفته‌های گذشته، به تجارت‌نیوز گفت: «مردم در فضاهایی که احساس عدم امنیت وجود دارد، برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان معمولا به سمت بازارهایی مانند دلار و طلا می‌روند. بنابراین در هفته‌های اخیر و بعد از درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی، شاهد جهش هیجانی در بازارهای مالی بودیم.»

وی افزود: «در رزوهای اخیر فعالیت سوداگرانه بازارهای مالی و فضای هیجانی آرام شد. بنابراین برای معامله‌گران، این موضوع مسجل شده که بحران غزه برای کشور ریسک امنیت ملی نیست. به همین دلیل انتظارات رشد قیمت، در ارز و طلا کاهش پیدا کرد و فضای هیجانی تخلیه شد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «به لحاظ امنیتی آنقدر ایستا هستیم که بحران‌های منطقه نمی‌تواند در حوزه امنیت ملی خللی ایجاد کند که بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیراتی که اتفاقات غزه داشت تاثیرات مقطعی و هیجانی بود.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امنیت ملی پایدارمان در حوزه اقتصاد اثرگذار است گفت: «بازیگری عده‌ای از مافیاهای فعال در حوزه بازار ارز در افزایش شارپی قیمت‌ها موثر بود. این عده با دستکاری قیمت‌ها برای مال‌فروشی، دلار را افزایشی کردند. اما با تخلیه حباب، قیمت‌ها پایین آمد.»
پیش بینی قیمت دلار در ماه‌های آینده

اما قیمت دلار در ماه‌های آینده چه روندی خواهد داشت؟ وی پاسخ داد: «با توجه به اینکه انتظارات تورمی از بازارهای کشور تخلیه شده و روند رشد حجم نقدینگی و تورم توسط مدیریت بانک مرکزی به نحوه بهینه‌ای مدیریت شده است، طی ماه‌های آینده و حداقل تا پایان سال آنچنان رشد قیمت و تورمی در بازارهای مالی و ارز نخواهیم داشت.»

جیهانی تاکید کرد: «با توجه به مولفه‌های اقتصادی و تراز مثبت تجاری کشور، تصورم این است که تا پایان سال فضای بدون بحران و هیجانی در بازارهای ارز، طلا و سرمایه داشته باشیم؛ منتها اگر اتفاقات خاص بین‌المللی رخ ندهد.»
چپِ سیاست‌گذار پر است

وی در خصوص رفع تحریم‌ها و عدم پذیرش غرب اظهار داشت: «موضوع رفع تحریم‌ها یا نزدیک شدن به غروب برجام که در حوزه نظامی و اقتصادی یکی یکی با انقضا زمانش برداشته می‌شود به لحاظ دیپلماتیک اهمیت دارد. در حوزه روابط بین‌الملل و مسائل اقتصادی نیز در یکی دو سال اخیر و اوج تحریم‌ها ما به بالاترین سطح فروش نفت رسیدیم و رکورد برجام را هم زدیم.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «باید در نظر داشت فضاهایی که دولت از طریق آلترناتیوهای اقتصادی، شرکای تجاری جدید، تقویت شرکای تجاری شرقی در بریکس و CIS  ایجاد کرده منجر به کم‌شدن محدودیت‌های تجاری و اقتصادی ایران شده است.»

وی تاکید کرد: «تحریم‌ها و تمدید آن روی بازارهای مالی ما تاثیری ندارد و کشور موضع مناسبی در حوزه تامین منابع مالی و ارزی دارد.»
شیرینی لغو تحریم‌های ونزوئلا به کام ایران

در حالی که آمریکا تضمین داده است تحریم‌های نفت، گاز و طلای ونزوئلا را لغو کند و غول نفتی آمریکایی یعنی شورون به ونزوئلا در توسعه میادین نفت و گاز این کشور کمک کند، برخی کارشناسان، این تغییر مقصد نفت صادراتی ونزوئلا را برای ایران به مثابه فرصت می‌دانند. آنها معتقدند ایران می‌تواند نفت خود را با حجم بیشتری در بازار چین جایگزین نفت ونزوئلا کند. به نظر می‌رسد این موضوع نیز به آسوده‌‌خاطری سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار در ماه‌های آینده کمک کرده است.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش داشت. دلار در بازار هرات بار دیگر کریدور ۵۰ هزار تومانی را به دست آورد و با رشد ۴۰۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با ۱۰۰ تومان افزایش با قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات که دیروز کانال ۱۴ هزار تومانی را از دست داده بود با افزایش ۱۵۰ تومانی به کانال بالاتر راه یافت و در کف کانال ۱۴ هزار تومانی معامله شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.