کد خبر : 11936
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 18:32

پیش بینی قیمت دلار ۱۶ مهر ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت دلار ۱۶ مهر ۱۴۰۲

قیمت دلار پس از سه ماه درجا زدن در کانال ۴۹ هزار تومانی، امروز با افزایش ۴۰۰ تومانی به کریدور بالاتر ورود کرد. سیگنال‌های سیاسی این اسکناس را صعودی کرد و منجر به ورود تقاضاهای جدید به بازار ارز شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ امروز قیمت دلار افزایشی شد و این رشد نزدیک به ۴۰۰ تومانی، منجر به شکست محدوده حساس اسکناس آمریکایی شد. دلار امروز با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

رشد قیمت دلار به صورت پلکانی و از اواسط هفته گذشته آغاز شد و پس از سه ماه این اسکناس کریدور ۵۰ هزار تومانی را فتح کرد. در روزهای پایانی هفته گذشته احتمال افزایش قیمت دلار، متاثر از  سیگنال‌های سیاسی منفی و رشد تقاضا می‌رفت.

بازارهای مالی در روزهای پایانی هفته گذشته در تیررس اخبار نامساعدی در خصوص تمدید برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا قرار گرفتند. اثر این سیگنال‌ها از دیروز  و در بازار پشت‌خطی در بازار ارز بروز کرده است. امروز نیز درگیری میان حماس و اسرائیل و بروز تنش نظامی میان این دو اثر مضائفی بر افزایش قیمت دلار در بازار شده است.
حرکت طبیعی دلار برای جهش قیمت

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی با اشاره به فریز قیمت دلار در منطقه ۴۹ هزار تومانی توسط سیاست‌گذار گفت: «برسی دلار طی یک سال گذشته حکایت از رشد قیمت این اسکناس دارد اما ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی ، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و خودرو بیش از مقدار افزایش قیمت دلار هستیم.»

وی افزود: «این معادله ساده‌ای است، ارزیابی جزئی از کالاهای مصرفی و ارزاق عمومی حاکی از روند صعودی قیمت‌ها دارد. پیشتر اشاره می‌شد که چون نرخ ارز افزایشی است، اجناس گران می‌شود، اما در مقطع فعلی که قیمت دلار نوسان‌های کاهشی داشته قیمت کالاها ارزان نشده است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی کنترل شود خاطرنشان کرد: «ما باید متناسب با افزایش حجم نقدینگی رشد اقتصادی داشته باشیم. اگر این دو پارامتر به مرور زمان، نه صرفا مقطعی تداوم داشته باشد، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه بانک‌ مرکزی برای مهار قیمت دلار از تزریق اخبار و پالس‌های سیاسی کمک می‌گیرد گفت: «بانک مرکزی پیوسته تاکید می‌کند که سعی می‌کنیم اخبار و اطلاعاتی را منتشر کنیم که انتظارات تورمی کنترل شود. لذا به نظر من عدم تطابق بین کاهش نرخ قیمت کالاهای اساسی و مصرفی و عدم تطابق آن با نرخ دلار این موضوع را تایید می‌کند که این استپ قیمت دلار صرفا یک مساله شفاهی، روانی و نمایشی است.»

این کارشناس اقتصادی نوسانات افزایشی قیمت دلار و ورود این اسکناس به کریدور ۵۰ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است.»
نفس دلار ایران از مسیر عراق مسدود می‌شود؟

روز گذشته یک مسئول بلند پایه در بانک مرکزی عراق تاکید کرد که این کشور برداشت نقدی و معاملات با دلار را از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ ممنوع کرده است. در گزارش الجزیره آمده که این جدیدترین اقدام عراق برای سوء استفاده از ذخایر کشور در جرائم مالی و فرار از تحریم‌های آمریکا بر ایران بود.

در حالی که رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق معتقد است ممنوعیت معامله با دلار در عراق بر معاملات دلار در بازار ارز ایران تاثیری ندارد؛ اما برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند، تجارت دلاری ایران با عراق، راه تنفسی برای ایران بود که ممنوعیت فوق این مسیر را تنگ‌تر خواهد کرد و بر پروژه‌هایی که ایران با عراق دارد اثر سوء خواهد گذاشت.

به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، اگر در روزهای آینده سیاست‌گذار در راستای اخبار منشر شده سیگنال مساعدی روانه بازار نشود و اقدامی عملیاتی در راستای کاهش قیمت دلار انجام نشود، این اسکناس به صورت پلکانی روند صعودی خواهد داشت.

در روز جاری قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایشی شد. دلار هرات و سلیمانیه نیز امروز به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود کردند. دلار هرات در کف کانال جدید معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۰ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید. در روز جاری درهم امارات افزایش ۱۸۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان معامله شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.