کد خبر : 2683
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 7:53

پیش بینی بورس یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲

اولین ماه از فصل تابستان به پایان رسید و بازار سهام با وجود ارزندگی باز هم قادر به بازگشت به روند صعودی خود نبود. شاخص کل بورس در جریان معاملات آخرین روز تیرماه، کاهش ۳۲ هزار و ۳۸۱ واحدی را تجربه کرد. آیا قرار است بازار مردادماه را نیز به همین منوال سپری کند؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ شاخص‌های بورسی از ابتدای بازار شنبه تحت فشار  قدرت عرضه‌کنندگان قرار گرفتند. روند کاهشی نماگر‌های تالار شیشه‌ای تا پایان معاملات روز آغازین هفته ادامه داشت. از طرف دیگر بیشترین میزان ورود پول در بازار شنبه به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص یافت. از بررسی این دو داده در کنار هم می‌توان نتیجه گرفت، اهالی بازار سرمایه برای خرید هنوز با تردید زیادی مواجه هستند.

معاملات بورس در آخرین روز از تیرماه نیز همچنان تحت تاثیر نرخ خوراک هفت هزار تومانی قرار گرفت؛ به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۳۲ هزار و ۳۸۱ واحدی که معادل ۱٫۶۵ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات در سطح یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحدی ایستاد.

برخلاف چهارشنبه هفته گذشته، میزان ترس موجود در بازار کاهش یافته است. به این شکل که در برخی از صنایع که ربطی به مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز ندارند، ورود پول حقیقی نیز صورت گرفت. از جمله این صنایع می‌توان به گروه لاستیک و پلاستیک، حمل و نقل آبی، نساجی و صنعت حمل و نقل و انبارداری اشاره کرد.

با این حال ترس از تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذار همچنان در بدنه بازار نهفته است. هنگامی که فاز ترس شدید بر بازار سهام حاکم می‌شود، سهامداران بدون توجه به فاکتور‌های بنیادین و تکنیکال تنها به فکر فروش سهام و خروج از بازار سرمایه‌ هستند.

گفتنی است شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۱٫۷۷ درصدی به سطح ۶۹۹ هزار و ۹۳۵ واحدی رسید. در صورت تثبیت شاخص هم وزن زیر این سطح باید منتظر ادامه ریزش سهام شرکت‌های کوچک بود.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ارزش معاملات خرد را چهار هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در روز شنبه ۷۷ شرکت بورسی به مجمع رفتند و سهام این شرکت‌ها ممنوع-متوقف شد. همین امر ارزش معاملات را تا حد بالایی تحت تاثیر قرار داد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج ۷۶۳ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
زنگ خطر بی اعتمادی که دیگر شنیده نمی‌شود

روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد. در این بین اما در حالی که بازار گام در مسیر جبران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازار‌های موازی گذاشته بود، تصمیمات و دخالت‌های نهاد‌ها و سیاست‌گذاران همواره این مسیر را تهدید کرده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته، ماجرای توقف عرضه خودرو در بورس کالا و از نیمه اردیبهشت‌ماه تا کنون مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بازار را ترسانده است. شایان ذکر است از دید بنیادی، P/E بازار در هفته منتهی به ۲۸ تیرماه در محدوده ۸٫۹۲ قرار گرفته است. چنین نسبتی بسیار ارزنده و کم‌ریسک ارزیابی می‌شود.

اما آنچه باعث می‌شود با وجود ارزندگی بازار، شرایط تورمی اقتصاد کشور و گزارش‌های عملکردی خوب سه‌ماهه شرکت‌ها، باز هم بازار سرمایه از حرکت بازماند عدم وجود اطمینان و اعتماد به سیاست‌گذار است. از این رو رگولاتور و سیاست‌گذار هر دو وظیفه دارند گام در راه ترمیم اعتماد خدشه‌دار شده سهامداران گذارند. هنگامی که امنیت سرمایه‌گذاری فراهم شود، می‌توان انتظار رفتار منطقی از بازار و تصمیم‌گیری بر مبنی سنجش ارزش را داشت.

پیش بینی بورس یکشنبه

مردادماه برای بازار سهام در حالی فرارسید که پس از دو ماه و نیم اصلاح فرسایشی، حال اهالی بازار سرمایه امید به تغییر روند در این ماه دارند. با توجه به آنچه گفته شد در رابطه با پیش بینی بورس یکشنبه می‌توان اذعان داشت، بازار با ادامه فشار فروش آغاز به کار کند و در ادامه معامله‌گران ریسک‌پذیر با افت قیمت دست به خرید بزنند و چهره بازار کمی به تعادل گرایش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.