کد خبر : 2139
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 7:38

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / اثر ادامه‌دار شوک‌های منفی بر بازار

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / اثر ادامه‌دار شوک‌های منفی بر بازار

بازار سهام در سایه رکود حاکم بر بازار‌های دارایی، نوسان منفی محدودی داشت. در همین حال حرکت مخالف نماگر‌های تالار شیشه‌ای حکایت از اوضاع بهتر در سهام متوسط و کوچک بازار دارد. در این شرایط سوال اصلی اهالی بازار حول محور شناسایی صنایع کم‌ریسک و ارزنده بازار می‌چرخد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پس از سه هفته متوالی، بورس تهران موفق شد هفته دوم تیرماه را با برآیند مثبت و رشد ۲٫۲۹ درصدی به پایان برساند. در همین حال شاخص کل هم‌وزن با سرعت بیشتری رشد کرد و در پایان معاملات هفته گذشته موفق به ثبت افزایش ۳٫۹۶ درصدی ارتفاع خود شد.

با این حال معاملات بورس در روز آغازین هفته در حالی رقم خورد که شاخص کل تصمیم به اصلاح صعود هفته گذشته خود گرفت و سهام بیشتر از ۵۶ درصد از شرکت‌های بازار سرمایه منفی شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت هفت هزار و ۵۲۶ واحدی که معادل ۰٫۳۴ درصد این شاخص است روبه‌رو شد.

بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات شنبه، در سطح دو میلیون و ۱۹۵ هزار واحدی ایستاد و کانال ارزشمند ۲٫۲ میلیون واحدی خود را از دست داد. اما شاخص هم‌وزن هم‌مسیر شاخص کل نشد و هزار و ۲۹۰ واحد افزایش ارتفاع داد و به ۷۷۷ هزار و ۴۶۸ واحد رسید.

کاهش چشمگیر حجم معاملات از میانه اردیبهشت‌ماه و همچنین عدم وجود پول قدرتمند در بورس باعث شده تا سهام شاخص‌ساز در سایه قرار گیرند. در چنین شرایطی پول‌های خرد بازار به سمت سهام متوسط و کوچک بازار خواهد رفت تا مشمول تحرکات سهام شود و کمی از شرایط رکودی حاکم بر جریان دادوستد‌ها رها شود.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات را پنج هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این اعداد مربوط به معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز ابتدایی هفته سوم تیرماه، خبر از خروج ۲۲۰ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
چسبندگی بورس به شوک‌ها

بیش از یک هفته از حواشی مصوبه افزایش نرخ خوراک صنایع پتروپالایشی و تاثیری که روی اعتماد سهامداران نسبت به بورس داشت، می‌گذرد. در حالی که با مثبت شدن نماگر‌های تالار شیشه‌ای در هفته گذشته، برخی اعتقاد به کم‌رنگ شدن اثر آن داشتند، عملکرد بازار سهام در روز ابتدایی هفته نشان داد اگرچه تب‌وتاب آن کم‌رنگ‌تر شده است، اما اثرات رکودی آن همچنان مشهود است.

طبق تجربه، با وارد شدن شوک‌های منفی به بازار سهام، قیمت‌ها و به تبع آن شاخص‌ها به سرعت دچار نوسان می‌شوند. در این میان توجه به این نکته ضروریست که بازار پس از تجربه یک شوک منفی، به سختی به وضعیت معمول بازمی‌گردد. بر همین اساس اگرچه طی اصلاح تندوتیز یک‌ماهه نزدیک به ۱۶ درصد، معادل ۴۰۲ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد، بازهم بازگشت سریع به ریل تعادلی بازار ممکن نیست.

کش‌وقوس‌ها و مطالبات در خصوص تجدید نظر دولت در رابطه با نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها همچنان ادامه دارد. در این شرایط اگر موضع پاستورنشینان در رابطه با نرخ هفت هزار تومانی خوراک شرکت‌های پتروپالایشی تغییر نکند، علاوه بر اینکه سود این صنایع به صورت مستقیم کاهش می‌یابد، زمان مورد نیاز برای ترمیم اعتماد بازار نیز باید طی شود تا کلیت بازار دوباره در سیکل رونق قرار گیرد.

به همین خاطر با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از سهام در کف‌های قیمتی به سر می‌برند، درجا زدن بازار ادامه دارد.
صنایع کم‌ریسک بورس تهران

در شرایطی که بازار از ریسک سیستماتیک ترس دارد، گروه‌های کوچک و متوسطی که از گزند تصمیمات خلق‌الساعه دور هستند، از ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. به طور مثال گروه‌های داروسازی، نماد‌های صنعت سیمان و همچنین سهام غذایی جزو این دست از صنایع بازار هستند.

همچنین بررسی این گروه از لحاظ P/E نشان می‌دهد که پس از فاز اصلاحی بازار، از نیمه اردیبهشت‌‎ماه تا کنون، نماد‌های صنایع مذکور در محدوده‌های ارزان قیمتی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، کاهش قابل لمس در حجم و ارزش معاملات باعث شده تا سهام شاخص‌ساز انرژی کافی برای حرکت را نداشته باشند. این اتفاق فرصتی را پیش روی سهام کوچک و متوسط بازار فراهم کرده است.
پیش بینی بورس یکشنبه

وجود ابهامات متداول در فضای دیپلماتیک و همچنین تصمیمات اقتصادی سیاست‌گذاران سبب شده تا روند خروج پول و کاهش قدرت تقاضا در بازار همچنان تداوم یابد. با این حال در بازار شنبه به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۲٫۰ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۳٫۵ میلیون تومان بود.

این موضوع نشان می‌دهد بازار سهام به نقطه ارزندگی رسیده است اما ریسک‌های سیستماتیک باعث شده تا اهالی بازار همچنان در خصوص ورود به سهام ترید داشته باشند. بنابراین به نظر می‌رسد بورس تهران در جریان معاملات یکشنبه هم با نوسانات تعادلی سهام همراه باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.