کد خبر : 3172
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 7:15

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام روی ریل صعودی قرار گرفت؟

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام روی ریل صعودی قرار گرفت؟

خروج قابل ملاحظه پول از صندوق‌های درآمد ثابت نشان از کاهش ترس فعالان بازار و خوشبین شدن آن‌ها نسبت به روند تازه بازار سهام دارد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران در اولین روز هفته پس از مدت‌ها توانست رشد ملموسی را تجربه کند. پس از رشد قیمت دلار از ۴۷ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان، سهامداران، بازار سهام را فرصتی برای سرمایه‌گذاری دانستند و همین امر سبب شد شاخص‌های بورس به ارتفاع خود بیفزایند. به طوری که معاملات بورس روز آغازین هفته به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل در جهت دو روز پایانی هفته گذشته خود رفتار کرد. اما سرعت افزایش ارتفاع شاخص کل از این دو روز بیشتر بود.

روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۳۹ هزار و ۳۸۴ واحدی که معادل ۱٫۹۸ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات در سطح دو میلیون و ۳۳ هزار واحدی ایستاد و کانال دو میلیون واحد را دوباره پس گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. البته سرعت صعود شاخص هم‌وزن کمتر بود و با افزایش ۱٫۶۸ درصدی به سطح ۷۱۷ هزار و ۶۴۶ واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

استقبال اهالی بورس از خرید سهام سبب بالارفتن حجم و ارزش معاملات در روز شنبه شد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز آغازین هفته را ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را ۶ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد. این میزان بیشترین ارزش معاملات بورس در ماه جاری تا کنون بود.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از ورود ۳۴۱ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

نقشه بورس تهران با حضور ۱۵۴ نماد سبز و ۴۶۳ نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز شنبه معادل ۲۷۳ میلیارد دلار شد.
بازگشت خودرو به بورس کالا؟

در بازه کوتاهی از سال گذشته، فروش خودرو‌های پرتیراژ در بورس کالا اتفاق افتاد. در این بازه خودروسازان با قیمت‌های رقابتی، خودرو‌ها را عرضه کردند. رقابت برای قیمت خودرو در بورس کالا موجب به افزایش قیمت خودرو بعضا بیش از دو برابر قیمت فروش درب کارخانه شده بود. این اختلاف قیمت میان دو قیمت، مستقیما به جیب کارخانه و در نتیجه سهمداران می‌رفت. با افزایش سودآوری شرکت‌های خودرویی وضعیت بنیادی این شرکت‌ها نیز بهتر شد.

در حال حاضر پس از جلسه ریاست جمهوری و هیئتی از وزیران از جمله وزیر اقتصاد و صمت، ممکن است فعالان بازار در ادامه شاهد بازگشت عرضه خودرو به بورس کالا باشند. عرضه خودرو در بورس کالا از این جهت حائز اهمیت است که سیگنال کمرنگ شدن قیمت‌گذاری دستوری را به صنایع دیگر نیز می‌دهد. از این رو بازگشت خودرو به بورس کالا می‌تواند سنتیمنت مثبتی را تا مدت‌ها به بورس تهران تزریق کند.
پیش بینی بورس یکشنبه

علاوه بر توقف خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام طی دو روز اخیر معاملاتی، روز شنبه اهالی بازار سرمایه شاهد خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت بودند. از سویی رشد دلار که به عنوان درایور اصلی بازار سرمایه از آن یاد می‌کنند، موتور محرکه این روزهای بازار شده بود. بر همین اساس انتظار می‌رود بورس تهران در روز یکشنبه نیز روند مثبت خود را ادامه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.