کد خبر : 3596
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 7:46

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / خودرویی‌ها در مسیر خروج از تابلوی بازار سهام؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / خودرویی‌ها در مسیر خروج از تابلوی بازار سهام؟

بورس تهران در هفته چهارم مردادماه مسیری پر افت و خیز را پشت سر گذاشته و با خبرها و حاشیه‌های زیادی روبرو بوده است. آیا قرار است بازار سهام آخرین روز هفته را نیز در همین مسیر سنگلاخ سپری کند؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ مطابق پیش بینی‌ها با رد زمزمه‌های تکذیب آزادسازی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، گروه خودرویی در بازار امروز با عرضه سنگینی از سوی سهامداران مواجه شد. به طوری که سهم‌های نام‌آشنای خودرویی اعم از خودرو، خساپا و خگستر با کاهش سنگینی روبه‌رو شدند.

شورای رقابت به شکل غیررسمی، آزادسازی قیمت خودرو را رد کرد اما هیچ استدالالی در پاسخ به صحبت‌های خودروسازان نداد. مدیرعامل یکی از دو غول خودروسازی کشور بیان کرد که با توجه به آزادسازی ورودی یعنی تهیه مواد پتروشیمی و فولاد به صورت آزاد از بورس کالا و همچنین تامین ارز از منابع غیر از سامانه نیما، اکنون بهترین فرصت و شرایط برای آزادسازی قیمت خودرو و خارج شدن آن از حالت دستوری است.

بنابراین هنوز هم این سوال در ذهن سهامداران خودرویی و فعالان اقتصادی باقی مانده است که اگر مواد اولیه خودروسازان از بورس کالا و از طریق رقابت تامین و همچنین ارز مورد نیاز نیز از بازاری غیر از نیما تهیه شود، آیا نباید قیمت نهایی خودرو نیز مورد رقابت قرار گیرد؟

اما در صورتی که قیمت خودرو رقابتی نشود، باید گفت با افزایش بهای‌ تمام‌شده خودروسازان، زیان انباشته آن‌ها هیچ‌گاه تمامی نخواهد داشت.

معاملات بورس دیروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، در خلاف جهت روز گذشته حرکت کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۸ هزار و ۸۶۳ واحدی که معادل ۰٫۹۴ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح یک میلیون و ۹۷۸ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۱٫۳۲ درصدی به سطح ۶۸۷ هزار و ۱۳۷ واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه شنبه را هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۵۲۷ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
سایه سنگین اخبار بر دوش سهامداران خودرویی

پس از پایان بازار روز سه‌شنبه اطلاعیه تصمیم‌گیری هیات پذیرش بورس منتشر شد. این هیات، به دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان تیرماه سال آتی جهت ابقا در تابلوی بورس و خروج از ماده ۱۴۱ فرصت داده است.

در متن این اطلاعیه ذکر شده است مطابق با قسمت «ج» بنده ۵ ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، جهت ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت فرصت داد.

از سوی دیگر در ابتدای معاملات روز دوشنبه، ایرنا خبری دیگری منتشر شد که تن سهامداران خودرویی را لرزاند. گویا در جلسه روز ۲۱ مردادماه شورای رقابت (چهار روز پیش از انتشار خبر)، بازار تمامی خودروها از جمله خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی مهر انحصاری خورده است. این مهم بدین معناست که این سه دسته از خودروهای مشمول در زمره قیمت‌گذاری دستوری قرار می‌گیرند.

سهامداران تا پیش از این امیدوار بودند تصمیم جدید بانک مرکزی که خودروسازان را ملزم به تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگر صادرکنندگان کرده است منجر به ایجاد روندی در جهت رفع قیمت‌گذاری دستوری شود.
پیش بینی بورس چهارشنبه

بورس تهران هفته چهارم مردادماه را با خبر افزایش ۰٫۰۵ درصدی نرخ بهره بین بانکی آغاز کرد. در گزارش‌های پیشین یاد شد پس از فاز صعودی بازار در فروردین و اردیبهشت، نگاه سرمایه‌گذاران و اهالی بازار سرمایه باید به روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی باشد. بنابراین با وجود افزایش نسبتا سنگین نرخ بهره بین بانکی انتظار می‌رود آخرین روز هفته نیز با چهره منفی بازار سهام همراه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.