کد خبر : 3293
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 7:57

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / بهارستان مسیر بازار سرمایه را تغییر می‌دهد؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / بهارستان مسیر بازار سرمایه را تغییر می‌دهد؟

بازار سهام در پی بلاتکلیفی هفته‌های اخیر، روز سه‌شنبه با اصلاحی منفی روبه‌رو شد. با این حال خبر فوری ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک، این انتظار را ایجاد کرد که فعالان بازار شاهد حرکت انفجاری خریداران و عقب‌نشینی فروشندگان در بورس روز چهارشنبه باشند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران در روز سه‌شنبه از ابتدا، با موج فروش ایجادشده توسط عرضه‌کنندگان مواجه شد. شرایط در گروه خودرو تا میانه بازار متفاوت بود. با این حال رنج منفی به این صنعت نیز سرایت کرد و نماد‌های خودرویی منفی شدند.
تغییر روند بازار سهام با لغو مصوبه نرخ خوراک؟

روز سه‌شنبه دو خبر مهم از خیابان بهارستان به تالار سعادت‌آباد مخابره شد. ابتدا در جریان معاملات اعلام شد که بنا بر رای نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس، وزارت نفت موظف به واگذاری سهام پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگا‌ه‌های خود در بازه زمانی مصوب شورای ملی تامین مالی شد.

با این حال برخی از کارشناسان معتقد بودند نزول امروز شاخص‌های بورسی آنچنان به این مصوبه مربوط نیست و موضوع بلاتکلیفی بازار سرمایه همواره مطرح بوده است.

خبر مهم‌تر اما پس از پایان معاملات منتشر شد. محسن علیزاده، در توئیتی اعلام کرد: بالاخره با پیگیری‌های بسیار و مکرر، هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.

خبر مثبت مجلس برای بازار

در همین راستا، فردین آقابزرگی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: ریشه اصلاح منفی ناگهانی بازار در روز سه‌شنبه به صحبت‌های برخی از مسئولان در رابطه با ملغی شدن فرمول تعیین نرخ صنایع باز می‌گردد. اما خبر کمیسیون تطبیق مجلس، خبر بسیار مثبتی برای بازار ارزیابی می‌شود و به اختمال فراوان روز پایانی هفته، رشدی شبیه به رشد روز شنبه این هفته برای نماگر‌های تالار شیشه‌ای در پی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر مبنی مستندات، رویه قانون‌گذاری و نحوه تصویب قوانین و مقررات، مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد تومان را به تصویب رسانده است. اما کمیسیون تطبیق به نحوه فرمولاسیون و به اجرا درآوردن این مصوبه از لحاظ قانونی ایراد گرفته است.

ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک قطعی است؟

آقابزرگی در رابطه با این سوال که آیا احتمال به نتیجه نرسیدن مصوبه در کمیسیون تطبیق، وجود دارد، گفت: ممکن است در محتوای موضوع هیچ تفاوتی ایجاد نشود. کمیسیون تطبیق، یک کمیسیون فرعی زیر نظر مجلس شورای اسلامی است. تا کنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است که مجلس مصوبه‌ای را ابلاغ کند و دولت مکلف به اجرای آن باشد اما یکی از کمیسیون‌های زیرمجموعه مجلس آن را ملغی کند. امیدوارم این موضوع در حد انتظار ذی‌نفعان بازار سرمایه، به نفع آن‌ها تمام شود و به نقطه‌ای برسد که دست‌اندازی دولت به صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد کمتر شود.

آقابزرگی افزود: در این صورت تازه به نقطه اول بازمی‌گردیم به این معنی که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. اصلاح ۱۰۰ روزه بازار سرمایه در پی مصوبه افزایش نرخ خوراک صنایع رخ داد. امیدواریم موضوع به نفع سهامداران و بازار سرمایه تمام شود اما بعید است اساس این فرمولاسیون و فرمول محاسباتی، تغییری در راستای منافع ذی‌نفعان بازار داشته باشد.

این کارشناس بیان کرد: منبع و ماخذ خبر باطل شدن مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها توسط هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین هنوز به شکل رسمی مشخص نشده و این خبر در رسانه‌ها در حال دست به دست شدن است. اما فرض را بر این می‌گذاریم که همان‌طور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوید آن را داده بود، کمیسیون تطبیق ایراد قانونی به این مصوبه گرفته است.
پیش بینی بورس چهارشنبه

با ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، انتظارات صعودی از بازار میان سهامداران و فعالان به اوج می‌رسد. اردیبهشت‌ماه شاخص دو میلیونی با این مصوبه وارد اصلاح ۱۰۰ روزه خود شد. حال در صورتی که این مصوبه از میان برداشته شود حداقل انتظارات بازگشت به سطح دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است.

حتی می‌توان این برداشت را کرد با لغو این مصوبه، این مسیر مقابله با دست بردن دولت به سود صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.