کد خبر : 3731
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 7:08

پیش بینی بورس شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / روند اصلاحی بازار سهام ادامه دارد؟

پیش بینی بورس شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / روند اصلاحی بازار سهام ادامه دارد؟

بورس تهران در هفته گذشته تحت تاثیر اخباری که در ارتباط با خودروسازان منتشر شد، افت شدیدی را تجربه کرد. واکنش بازارها به تحولات منطقه‌ای از جمله دیدار وزیر خارجه با بن سلمان، در کنار اخبار مرتبط با توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی، قطعات پازل پیش بینی بورس هفته آتی را تشکیل خواهد داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران هفته گذشته نمایی از عنوان قدیمی «لیدرمحور بودن» خود را به طور مجدد به نمایش گذاشت. آنچه موجب هفته‌ای تماما سرخ شد، تاثیر زیاد کلیت بازار از حواشی مربوط به خودروسازان بود.

معاملات بورس آخرین روز هفته به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، باز هم مثل همیشه راه کاهش ارتفاع را در پیش گرفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت چهار هزار و ۴۹۷ واحدی که معادل ۰٫۲۳ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه در سطح یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۰٫۳۲ درصدی به سطح ۶۸۴ هزار و ۹۵۷ واحدی رسید.

در راستای پیش بینی بورس در هفته آتی کارشناسان عقیده دارند، تحرکات دلار با توجه به دیدار امیرعبداللهیان با محمد بن‌سلمان چگونه پیش خواهد رفت. وزیر خارجه کشور پس از دیدار با بن سلمان در توئیتی بیان کرد: گفتگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی. با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این رقم کمترین عدد در هشت ماه گذشته است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در پایانی هفته گذشته حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۲۳۵ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
خودروسازان متهم ردیف اول منفی‌های هفته گذشته

در ابتدای معاملات روز دوشنبه، ایرنا خبر دیگری منتشر کرد که تن سهامداران خودرویی را لرزاند. گویا در جلسه روز ۲۱ مردادماه شورای رقابت (چهار روز پیش از انتشار خبر)، بازار تمامی خودروها از جمله خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی مهر انحصاری خورده است. این مهم بدین معناست که این سه دسته از خودروهای مشمول در زمره قیمت‌گذاری دستوری قرار می‌گیرند.

سهامداران تا پیش از این امیدوار بودند تصمیم جدید بانک مرکزی که خودروسازان را ملزم به تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگر صادرکنندگان کرده است منجر به ایجاد روندی در جهت رفع قیمت‌گذاری دستوری شود.

خبر دیگری که در هفته گذشته سنتیمنت بازار را منفی کرد، اطلاعیه تصمیم‌گیری هیات پذیرش بورس بود. بر این اساس، دو غول خودروسازی کشور تا ابتدای مرداد سال آینده جهت ابقا در تابلوی بورس و خروج از ماده ۱۴۱ فرصت دارند.

در متن این اطلاعیه ذکر شده است مطابق با قسمت «ج» بنده ۵ ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، جهت ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت فرصت داد.

بر اساس ماده ۱۴۱ از قانون اگر بر اثر زیان‌هایی که بر شرکت وارد شده، حداقل نصف سرمایه شرکت از بین رود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را تشکیل دهد تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. حال برای این دو خودروساز بزرگ ایران نیز همین اتفاق افتاده و بدهی‌های آن‌دو بیشتر از نیمی از سرمایه‌ ثبت شده آن‌هاست.

اما موضوعی که گروه خودرویی را مجاب کرد تا به این خبر آنچنان واکنش جدی نشان ندهد، تجدید ارزیابی نشدن دارایی‌های خودروسازان از سال‌های گذشته است. به این ترتیب در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان، بعید است دو خودروساز کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت بشود.
توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی

مصوبه عوارض صادراتی چندی پیش به گمرکات کشور ابلاغ شده بود. بر اساس مصوبه عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام، عوارض صادرات شمش فولادی از نیم درصد به ۲ درصد افزایش یافته بود. این به معنی افزایش چهار برابر عوارض صادرات این دست کالاهاست. این مصوبه همچنین عوارض صادرات گندله و کنستانتره را ۲۰ درصد تعیین کرده بود. در آن زمان هم کارشناسان عقیده داشتند با قیمت‌های فعلی در بازار جهانی، صادرات این محصولات توجیه اقتصادی ندارد.

حال علی‌اکبر شادمانی، مدیر کل دفتر صادرات گمرک با ارجاع دستور موقت صادره از طرف دیوان عدالت اداری به کلیه گمرکات کشور، توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام را به گمرکات ابلاغ کرد.

بنابراین انتظار می‌رود واکنش بازار به این خبر، افزایش اقبال و تقاضا در سمت شرکت‌های صادرات‌محور باشد.

پیش بینی بورس شنبه

بورس شنبه معمولا تاثیر زیادی از تعیین نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی می‌گیرد. بنابراین بر اساس آنچه بررسی شد برای پیش بینی بورس هفته آتی ابتدا باید میزان افزایش یا کاهش نرخ بهره بین بانکی را ارزیابی کرد. اگر این نرخ کاهش یابد، خریداران انگیزه بیشتری برای ورود به بازار خواهند داشت اما این موضوع به تنهایی کافی نیست. پس از آن تحرکات دلار اهمیت زیادی در تعیین مسیر بازار سهام دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.