کد خبر : 2083
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 7:17

پیش بینی بورس شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / روند جدید بازار سرمایه ادامه دارد؟

پیش بینی بورس شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / روند جدید بازار سرمایه ادامه دارد؟

در حالی که هفته‌ ابتدایی تیرماه جریان دادوستد‌ها تحت تاثیر شوک ناشی از افزایش نرخ خوراک قرار گرفت در این هفته، بازار در واکنش به احتمال تغییر فرمول محاسبه قیمت خودرو، حال به نسبت خوبی داشت. بر همین اساس برآیند معاملات هفتگی بازار سهام، موجب رشد ۲٫۲۹ درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران با رشد‌های متوالی خود در هفته دوم تیرماه، در حال افزایش فاصله خود از سقف مردادماه سال ۹۹ است. هرچه این فاصله بیشتر می‌شود، احتمال سناریو برخی از فعالان بازار مبنی بر پولبک شاخص کل به محدوده سقف سال ۹۹ کمرنگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر احتمال وقوع سناریوی شروع موج جنبشی بعدی شاخص کل نیز محتمل‌تر خواهد شد.

پس از شروع روند اصلاحی شاخص از ۱۷ اردیبهشت ماه، شاخص کل تنها طی ۲۳ روز معاملاتی نزدیک به ۱۶ درصد، معادل ۴۰۲ هزار واحد از ارتفاع خود را دست داد. پس از این اصلاح تندوتیز که موجب شوک به سهامداران نیز شده بود، بازار سهام نوساناتی را در قالب روند رنج سپری کرد که موجب ساختن دو سقف در محدوده دو میلیون و ۱۸۹ هزار و دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحد شده بود. حال شاخص کل رشد‌های متوالی خود در هفته دوم تیرماه، در ارتفاع دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاده است. این به معنی عبور شاخص کل از سقف محدوده رنج خود است. وجود این مهم، سهامداران و اهالی بازار سرمایه را به تداوم روند خوب این روزهای بازار امیدوار ساخته است.

از سوی دیگر اخبار مثبت زیادی در اتمسفر بازار منتشر شده است. از جمله این اخبار می‌توان به احتمال تجدیدنظر شورای رقابت در فرمول قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان اشاره کرد. این خبر در هفته دوم تیرماه توانست ابتدا نقشه بازار سهام خودرویی را سبز کند و پس از آن به کلیت بازار تسری یابد.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را ۱۰ میلیارد و ۳۲۹ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد را ۶ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نشان می‌دهد. افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین ارزش معاملات در یک ماه گذشته باعث اعتبار بیشتر رشد اخیر شده است.

بر خلاف روز سه‌شنبه بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس آخرین روز هفته، خبر از ورود ۴۹۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

روز سه‌شنبه بازار سهام در کنار افزایش ارزش و حجم معاملات با خروج پول حقیقی‌ها مواجه شد. این موضوع به وضوح نشان می‌داد که گروهی از افراد رشد اخیر را فرصت خروج یافتند و دست به فروش سهام خود زدند. در صورتی که این روند در روز بعد یعنی چهارشنبه نیز ادامه می‌یافت، می‌توانست فعالان بازار را نسبت به آینده بازار نگران سازد. با این حال ورود پول افراد حقیقی در آخرین روز هفته نشان داد، بازار در نگاه گروه زیادی از افراد، از ارزندگی بیشتری نسبت به بازارهای موازی برخوردار است. در صورتی که برخی از مسئولان با تصمیمات ناگهانی خود فرصت بازگشت اعتماد را از بورس نگیرند، بازار سرمایه ظرفیت میزبانی سرمایه‌گذاران را داراست.
پیش بینی بورس شنبه

روند معاملات در آخرین روز هفته از ابتدای بازار تا نیم ساعت پایانی بازه معاملاتی، به خوبی و افزایش تدریجی قدرت خریداران در حال پیشروی بود. در آخرین دقایق جریان دادوستد‌ها اما، ظهور فروشندگان در نمودار روند معاملات واضح بود. با این حال اما پس از افت ۱۵٫۸۱ درصدی شاخص کل، قیمت‌ها مقاومت زیادی نسبت به کاهش قیمت‌ها نشان می‌دهند.

این نوع رفتار بازار نشان از آن دارد داستان افزایش نرخ خوراک صنایع پتروپالایشی بعد شوک منفی سنگین با همه حواشی و تاثیری که روی اعتماد سهامداران نسبت به بورس داشت، به انتهای خودش نزدیک شده است.

با این حال حجم و ارزش معاملات همچنان در سطح پایینی قرار دارد و نشانه‌ای از ابهام و ترید اهالی بازار سرمایه برای ورود به سهام است. این موضوع خود باعث می‌شود سهام انرژی کافی برای شروع روند صعودی پرسرعتی نداشته باشند.

در سوی دیگر نیز اگر اتفاق عجیب دیگری در آسمان بورس تهران نیفتد، نمی‌توان انتظار افت زیادی از قیمت‌ها در سطوح فعلی را داشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.