کد خبر : 3151
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 7:28

پیش بینی بورس شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / فروکش عطش فروشندگان بازار سهام

پیش بینی بورس شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / فروکش عطش فروشندگان بازار سهام

پس از صعود حداقلی شاخص‌های بورسی در روزهای پایانی هفته گذشته، روند شاخص‌ سنجش میزان ورود و خروج پول حقیقی‌ها به بازار سهام نشان از توقف خروج پول احتمالی در روزهای آتی می‌دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در این هفته به دلیل تعطیلی روز چهارشنبه زودتر از انتظار به پایان رسید. شاخص کل در این هفته با افت اندک سه دهم درصدی از بازپس‌گیری ابرکانال دو میلیونی خود بازماند و تا ارتفاع یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

نماگر هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل اما با شتاب بیشتری حرکت کرد و با کاهش ۰٫۸ درصدی نشان از شرایط سخت‌تر سهام متوسط و کوچک بازار سهام داشت.

بررسی معاملات روز معاملاتی پایانی هفته نشان می‌دهد، حال و هوای بورس کمی تغییر کرده است. پورابراهیمی نماینده مجلس در شورای عالی بورس خبر از بررسی کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در هفته آینده داده است و به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شد تا رشد سهم‌های پتروشیمی در روز جاری پررنگ‌تر باشد.

خیز اسکناس آمریکایی از اواسط این هفته آغاز شد و تا پایان معاملات روز پنجشنبه دلار به سطوح بالاتر از سطح ۵۰ هزار تومان نیز سرک کشید؛ همین امر سبب شد تا رنج‌کشی مثبت در نیمه دوم معاملات قوت گیرد و شاخص کل در روز سه شنبه حدود یک درصد افزایش ارتفاع دهد.

اما آیا رشد دو روز پایانی هفته دوم مردادماه بازار سرمایه به معنای آن است که بازی نزولی پایان یافته و قرار است بازار سهام به روند صعودی بازگردد و شاهد رشد قیمت سهامی که به سطح ارزندگی رسیده‌اند، باشد؟ در ادامه به پاسخ این سوال اساسی سهامداران پرداخته شده است.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را به طور میانگین در هفته گذشته در محدوده چهار هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان نشان می‌دهد که حاکی از تداوم رکود و کم‌رمقی معاملاتی در بازار سهام است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج هزار و ۴۸۰ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سهام در هفته دوم مرداد‌ماه دارد. سنت خروج سرمایه حقیقی‌ها به میزان بیش از هزار میلیارد این هفته نیز ادامه داشت تا ترس و تردید فعالان بازار برای ماندن در این بازار باری دیگر نمایان باشد.

شمارش معکوس بازار برای آغاز روند جدید

تعطیلات آخر هفته در آرامش نسبی خبری در موضوعات اقتصادی و سیاسی گذشت. از طرفی با توجه سنتیمنت مثبت موجود در دو روز معاملاتی آخر این هفته، ظهور خریداران و توقف خروج پول در روز سه‌شنبه، کارشناسان در رابطه با پیش بینی بورس روز آغازین هفته، رای به قدرت برتر تقاضا می‌دهند.

شاخص کل در آستانه مقاومت کلاسیک و روانی دو میلیون واحدی قرار دارد. با توجه به روندی که شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌ها در حال طی کردن آن است پیش بینی می‌شود بالاخره خروج پول هفتگی که برای چندمین هفته تکرار شد، متوقف شود و در پایان هفته آتی شاهد ورود پول حقیقی‌ها باشیم.

در این صورت می‌توان با ضریب اطمینان خوبی اذعان داشت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بالاتر از سطح دو میلیون واحدی به فرآیند تثبیت بپردازد. از جمله محرک‌هایی که سهامداران برای توقف روند اصلاحی به آن امیدوارند ارزندگی بازار است. محدوده فعلی شاخص کل و شاخص هم وزن به لحاظ بنیادی سبب ارزندگی سهام جذاب شده است.

پس از افت چشم‌گیر تعداد زیادی از نمادهای بورسی، بازار سهام در محدوده جذاب و ارزنده‌ای از قیمت‌ها قرار گرفته است. از منظر آنالیزتکنیکالی، نماگر‌های تالار شیشه‌ای روی سطوح حمایتی مهمی به سر می‌برند.

در این نواحی بازار دیگر شاهد عطش فروشندگان برای فروش نیست چرا که در حال حاضر فروشنده با ریسک از دست دادن سهام مواجه است. چرا که اگر فردی سهام خود را در قیمت‌های فعلی بفروشد، در صورتی که بازار قصد موج اصلاحی دیگری را نداشته باشد، آن فرد مجبور به خرید همان سهام در قیمت‌های بالاتر است.

از این رو به نظر می‌رسد از نیمه مردادماه به بعد، قدرت فروشندگانی که از نیمه اردیبهشت در بازار به وجود آمدند به مراتب کمتر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.