کد خبر : 2761
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 8:30

پیش بینی بورس سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲/ کورسوی امید معامله‌گران به تغییر نرخ خوراک

پیش بینی بورس سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲/ کورسوی امید معامله‌گران به تغییر نرخ خوراک

کاهش قدرت عرضه‌کنندگان طی معاملات دو روز گذشته بازار به وضوح نمایان بود. با این حال هنوز با اطمینان نمی‌توان راجع به روند صعودی بورس صحبت کرد. با این وجود انتقاد مجدد مجلس از مصوبه افزایش نرخ خوراک جان تازه‌ای به بازار بخشید.

به گزارش اقتصاد پرس؛ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بورس تهران در جریان معاملات روز میانی هفته بالاخره توانست بر ترس خود از نااطمینانی‌های بازار غلبه کند و پس از دو روز افت، سبزپوش شود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات، با افزایش ۱.۰۹ درصدی همراه شد و در آستانه بازپس‌گیری سطح دو میلیون واحدی قرار گرفت.

از سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز روی ریل صعود سوار شد و با افزایش ۱.۰۷ درصدی، به ۷۰۹ هزار واحد رسید.
توقف روند خروج سرمایه از بورس تهران

سهامداران در بازار دوشنبه بیش از ۶٫۳ میلیارد برگه سهم رد و بدل کردند و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در پایان معاملات به چهار هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان رسید.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه، خبر از ورود ۱۲۷ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌داد.
تداوم انتقادات به مصوبه افزایش نرخ خوراک

تنفس بازار سرمایه را می‌توان به تقویت احتمال اصلاح و بازنگری مصوبه جنجالی افزایش نرخ خوراک مربوط دانست. چرا که اکثر نمادهای پتروشیمی پس از چندین روز صعودی شدند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این موضوع که نرخ خوراک باید براساس فرمول تعیین شود، اعلام کرد: «بر اساس نامه پورابراهیمی به رئیس مجلس، بر مبنای قانون الحاق سازمان تنظیم مقررات مالی دولت، برای نرخ گاز خوراک صنایع فرمولی طراحی شده است که بر اساس معدل وزنی درآمد صادراتی، وارداتی همچنین فروش داخلی سال و با حفظ قابلیت رقابت‌پذیری قیمت محصولات تولیدی باشد.»

طغیانی ضمن انتقاد از افزایش نرخ خوراک توسط دولت گفت: «سایر کشورهای دنیا نرخ ۱۰ ساله برای خوراک گاز تعیین می‌کنند اما در ایران در تیرماه مجدد نرخ جدید برای خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود.»

از سوی دیگر خبر خوبی منوط به الزام تجدید ارزیابی شرکت‌ها در روز جاری مخابره شد که به بنیاد شرکت‌های بورسی کمک شایانی خواهد کرد. طبیعتا این موضوع در کوتاه‌مدت کاهش EPS شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت. اما در بلند مدت ارزیابی به روز دارایی‌ها، هزینه استهلاک و سایر موارد سودسازی شرکت‌ها را واقعی خواهد کرد.

پیش بینی بورس سه شنبه

گزارش‌های عملکردی سه‌ ماهه شرکت‌های بورسی منتهی به خرداد ۱۴۰۲ همچنان در سامانه کدال منتشر می‌شوند و اغلب صنایع با جهش سودسازی شرکت‌ها مواجه شدند. از سوی دیگر، نمادهایی که به دلیل انتشار این صورت‌های مالی، معاملات آنها متوقف شده است، رفته‌رفته بازگشایی می‌شوند و افزایش ارزش معاملات با از سرگیری معاملات این نمادها، می‌تواند به پویایی بازار کمک کند.

همچنین به نظر می‌رسد با کاهش هیجان منفی ناشی از شوک چند هفته‌ گذشته، صنایعی که ارتباطی با مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ندارند و از سوی دیگر، گزارش عملکردهای خوبی منتشر می‌کنند، به رشد بازار کمک کنند. بنابراین اگر اتفاق تازه‌ای در بازار رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که بورس در روزهای آتی نیز روند صعودی امروز را ادامه دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.