کد خبر : 3863
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 6:57

پیش بینی بورس سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / راه حل بورس برای خروج از بحران

پیش بینی بورس سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / راه حل بورس برای خروج از بحران

بازار سهام در روز میانی هفته، بالاخره پس از چهار روز معاملاتی متوالی، سوی سبز دامنه نوسان را تجربه کرد. حال نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ارتفاع یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۴۴۳ واحدی قرار گرفته است و برخی از کارشناسان معتقدند سهام زیادی به قیمت‌های ارزنده خود رسیده‌اند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معاملات بورس روز میانی هفته به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، در خلاف جهت روز یکشنبه حرکت کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد دو هزار و ۴۱۱ واحدی که معادل ۰٫۱۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش ۰٫۱ درصدی به سطح ۶۷۴ هزار و ۲۱۹ واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را ۶ میلیارد  برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز میانی هفته حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۳۵۷ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. شایان ذکر است خروج پول نسبت به روز شنبه با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

روند مثبت بازار در چه صورت تداوم می‌یابد؟

همانطور که در گزارش قبلی عنوان شد، حقوقی‌های بازار سرمایه در جریان معاملات روز یکشنبه دست به خرید زدند. این موضوع (فروشنده نبودن حقوقی‌ها) کمک کرد تا بخشی از بازار در میان روزهای پرتعداد منفی، فضایی برای تنفس پیدا کنند.

اما آنچه در این مقطع، برای اهالی بازار سرمایه اهمیت دارد، دوام روزهای مثبت است چرا که با یک گل که بهار نمی‌شود! تداوم روزهای مثبت نیازمند دو موضوع است؛ یک افزایش حجم و ارزش معاملات که در حال حاضر در کمترین مقدار خود در هشت‌ماه اخیر قرار گرفته است. دوم، تداوم اخبار مثبت.

روز میانی هفته، در حالی آغاز شد که بازار تحت تاثیر خرده اخبار مثبت خودرویی با خوش‌بینی فعالان پیش رفت. با این حال باید در نظر گرفت که بازار سهام بیش از سه ماه، خرداد، تیر و مرداد را تحت فشار اخبار منفی سنگین حوزه خودرو بوده است. بنابراین تک‌خبر‌های مثبت نمی‌تواند جو بازار سهام را به کلی تغییر دهد.

بورس تهران از گذشته، لقب لیدرمحور بودن را یدک می‌کشد. در این میان اخبار مثبت در رابطه با سه صنعت خودرو، ‌بانکی‌ها و پتروپالایشی‌ها می‌تواند موتور سرد شده بازار را به حرکت درآورد.

جو بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه مجددا در عموم مردم حاکم شده است. کارشناسان عقیده دارند سرمایه اجتماعی یک بازار، مهمترین عامل رونق و رشد آن است. چرا که حرکت بازار در نهایت تنها در صورتی ممکن است که جریان سرمایه حقیقی‌های بازار مثبت باشد.
پیش بینی بورس سه‌ شنبه

بنابراین برای تشخیص زمان پایان روند فرسایشی بازار، باید چندین موضوع از جمله ارزش معاملات، جریان ورود و خروج پول حقیقی‌ها و همچنین سرانه خریداران و فروشندگان را به دقت زیر نظر قرار داد.

شاخص‌های تالار شیشه‌ای در نیمه دوم معاملات بخش از راه رفته را بازگشتند. این عقب‌نشینی با افزایش عرضه‌ها در نیم ساعت پایانی معاملات اتفاق افتاد. از این رو، به نظر می‌رسد بازار سهام، معاملات روز سه شنبه را با رخ سرخ نقشه بازار آغاز کند. در ادامه می‌توان انتظار داشت نماد‌های زیادی در محدوده‌های متعادل دامنه نوسان به کار خود پایان دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.