کد خبر : 2490
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 8:57

پیش بینی بورس سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲/ رئیسی صدای زنگ خطر بازار سهام را خواهد شنید؟

پیش بینی بورس سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲/ رئیسی صدای زنگ خطر بازار سهام را خواهد شنید؟

شروع داغ بازار سهام در سال ۱۴۰۲ چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای از آینده در ذهن اهالی بورس ترسیم کرد. در حالی که حرف از تارگت سه ‌میلیونی و بالاتر به میان آمده بود، فروش‌های ناگهانی از ۱۷ اردیبهشت معروف، آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است. با تداوم این ریزش، تحرکاتی در بدنه مجلس و دولت شکل گرفته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ رالی پرشتابی که در شروع امسال جریان داشت، امید زیادی را در دل سهامداران بورسی که انتظار زیادی برای بازگشت بازار کشیده بودند، روشن ساخته‌ بود. در سه سال گذشته در حالی که بازار سهام تا آبان ماه سال ۱۴۰۱ در روندی نزولی و فرسایشی قرار داشت، قیمت‌ها در بازارهای موازی اعم از ملک، خودرو و دلار چندین و چند برابر شده بود.

در این میان جاماندگی بازار یکی از محرک‌های مهم برای رشد به حساب می‌آمد. در عین حال عمر رالی بهاری بازار کوتاهتر از آنچه تصور می‌شد، به پایان رسید. در تاریخ ۱۷ اردیبهشت که برای همیشه در حافظه سهامداران حک شده است، فروش‌های ناگهانی آغاز شد و تا به لحظه تنظیم این گزارش، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بیش از ۵۹۰ هزار واحد را تجربه کرده است.

مقایسه میان ریزشی که بازار در حال تجربه آن است و ریزش سال ۹۹ تصور جدیدی از معنای این واژه برای سهامداران ساخته است. نکته جالب توجه این است که بازار طی مدت مرداد ۹۹ تا آبان سال گذشته ۸۲۶ هزار واحد کاهش ارتفاع نماگر اصلی را تجربه کرد. در حال حاضر اما تنها در دوماه، نزدیک به ۶۰۰ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته شده است.
حمایت ۲ میلیونی شاخص کل نتوانست مانع ریزش شود!

معاملات بورس روز دوشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روند نزولی خود با ضرب‌آهنگ تندتری پیش رفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت شدید ۶۴ هزار و ۶۶۳ واحدی که معادل ۳٫۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دونشبه در سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن نیز پابه‌پا، همراه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کانال مهم ۷۰۰ هزار واحدی خود را از دست داد و با افت ۲٫۹۳ درصدی به سطح ۶۸۷ هزار و ۷۵۲ واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را هفت هزار و ۲۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج هزار و ۸۷ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

افزایش حجم و ارزش معاملات همزمان با جمع شدن صف فروش‌های بازار سهام را می‌توان نشانه‌ای مبنی بر دست به دست شدن برگه‌های سهام میان سهامداران خسته از روند نزولی و سرمایه‌گذاران تازه نفس تعبیر کرد. در صورتی که این تعبیر درست از آب درآید، می‌توان شاهد استراحتی در فاز نزولی سنگین بازار بود که می‌تواند منجر به رشد حداقلی کلیت بازار شود.
جلسه فوق‌العاده پاستورنشینان در واکنش به ریزش بازار

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی دلایل آنچه نوسان بازار خوانده شده است، داد. وی بیان کرد: «جلسه روز دوشنبه با حضور مدیران عامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و حسابرسان کل دیوان محاسبات کشور تشکیل شد و فرایند رسیدگی به تخلفات قیمت گذاری دستوری مجموعه وزارت نفت در بازار سرمایه آغاز شد.»

پای حواشی نرخ خوراک به رئیس جمهوری رسید!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هنوز پذیرای افزایش نرخ خوراک صنایع پتروپالایشی نیست. پورابراهیمی در اقدامی تازه در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار بازنگری در سازوکار تعیین قیمت خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها شد به نحوی که خوراک پتروشیمی‌ها براساس سازوکار بازار محور و متاثر از متغیرهای داخلی و منطقه‌ای تعیین شود.

پورابراهیمی معتقد است فرمول تعیین نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها نباید مزیت نسبی شرکت‌های داخلی را از آن‌ها بگیرد.
پیش بینی بورس سه شنبه

یک ساعت پایانی معاملات، با افزایش سطح قدرت تقاضا همراه بود. روند معاملاتی در فاز پایانی منجر به جمع شدن صف‌های فروش شد. پمپاژ اخبار مثبت ناشی از تحرکات مسئولان و همچنین خبر انتشار اوراق تبعی به میزان احتمالی ۵ هزار میلیارد تومان ممکن است موجب بازگشت بازار در جریان معاملات روز سه شنبه شود. از این رو کارشناسان معتقدند پس از افت بسیار شاخص‌های بورسی، در نهایت فرصتی برای استراحت بورس فرارسیده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.