کد خبر : 2731
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 7:54

پیش بینی بورس دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران روز یکشنبه تحت تاثیر شایعاتی مبنی بر ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط مجلس رفت و برگشت‌های زیادی داشت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش ۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معاملات بورس در روز یکشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل باز هم نتوانست به ارتفاع خود بیافزاید. به این ترتیب شاخص کل با افت ۶ هزار و ۱۸۹ واحدی که معادل ۰٫۳۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات در سطح یک میلیون و ۹۷۸ هزار واحدی ایستاد.

نکته‌ای که باید در رابطه با اوضاع و احوال بورس به آن توجه کرد، شدت اثر پذیری شاخص‌های بورسی از اخبار و گزارش‌های منفی است. در مقابل، اگر خبر یا گزارش شرکتی به بنیاد سهم و آن صنعت کمک کند، بازار سرمایه توجهی به آن نداشته و به ادامه نزول خود می‌پردازد.

برای مثال گزارش سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ شپنا که افت سودسازی پالایش نفت اصفهان را نشان می‌داد، سبب کاهش سهام شرکت‌های نفتی شد. همین موضوع به سایر صنایع سرایت کرد و کلیت بازار با افت ارزش سهام روبه‌رو شدند.

اما باید دید گزارش سایر شرکت‌های تاثیرگذار که در ادامه منتشر خواهد شد، می‌تواند تاثیری در روند فعلی بورس گذارد یا خیر؟
بورس تهران زیر‌ ذره‌بین آمار و ارقام

گفتنی است در معاملات یکشنبه شاخص هم‌وزن بر خلاف شاخص کل رفتار کرد و دو هزار و ۶۰ واحد به ارتفاع خود افزود. این رشد ۰٫۲۹ درصدی شاخص هم‌وزن را به سطح ۷۰۲ هزار واحدی رساند.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ارزش معاملات خرد را چهار هزار و ۱۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج ۱۹۷ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در دید بلند‌مدت ‌می‌توان حرکت کانالیزه صعودی شاخص کل را با رسم کانال سبزرنگ، فریم‌بندی کرد. شاخص کل پس از برخورد با سقف کانال، وارد روند اصلاحی شد که تا شروع مردادماه همچنان ادامه داشته است. در حال حاضر شاخص کل تا میانه کانال صعودی بیش از ۱۰۰ هزار واحد فاصله دارد.

بازگشت بازار در دو روز پایانی هفته گذشته، اهالی بازار سرمایه را نسبت به بازگشت بازار امیدوار ساخت. در دید نزدیک‌تر، شاخص کل طی روند اصلاحی خود در کانالی نزولی پیش رفته است. در حال حاضر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در این کف این کانال و همچنین روی خط روند صعودی قرار گرفته است.

تقاطع کف کانال و خط روند صعودی نقطه بسیار مهمی را از منظر تکنیکال برای این نماگر ساخته است. در صورت از دست رفتن این محدوده شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۸۳۰ هزار واحدی حمایت مهمی ندارد.

از سویی واگرایی موجود در اندیکاتور RSI فعالان بازار را نسبت به بازگشت احتمالی بازار خوشبین ساخته است. سویینگ‌های شاخص در آبان‌ماه و همچنین بهمن‌ماه هر کدام به ترتیب کفی بالاتر را در سطوح این اندیکاتور ثبت کرده است. در حال حاضر اما با این وجود که شاخص در سطوح بالاتر نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته قرار دارد، با این حال RSI شاخص کل در سطوح پایین‌تری نسبت به آن زمان قرار گرفته است.
پیش بینی بورس دوشنبه

گزارش‌های عملکردی فصلی شرکت‌ها عموما با افزایش سودسازی در اکثر صنایع همراه بود. از طرفی افزایش حجم و ارزش معاملات به پویایی بازار کمک خواهد کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد با بازگشت نماد‌هایی که به دلیل رفتن به مجامع متوقف بودند، پویایی به بورس برگردد و باعث شود مقداری از هیجان فروش بازار کاسته شود.

بنابراین در رابطه با پیش بینی بورس روز دوشنبه می‌توان انتظار داشت، تعادل بیشتری بر بازار حاکم شود. همچنین در نماد‌هایی که ارتباط کمتری با مصوبه جنجالی افزایش نرخ خوراک دارند، بر اساس عملکرد سه‌ماههبا اقبال بیشتری نسبت به روزهای گذشته مواجه شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.