کد خبر : 21523
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 8:09

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ / تب تقاضا در بازار سهام کاهش می‌یابد؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ / تب تقاضا در بازار سهام کاهش می‌یابد؟

رشد نماگرهای تالار شیشه‌ای در جریان دادوستد‌های روز یکشنبه گسترش یافت. با تداوم تحرکات بازارهای موازی از جمله دلار و طلا، تب تقاضا در بازار سهام نیز بالاتر رفت. اما توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در معاملات روز یکشنبه، پیش بینی کارشناسان از بورس دوشنبه چیست؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۷۷ درصدی، معادل ۱۶ هزار و ۷۵۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در ارتفاع دو میلیون و ۱۹۷ هزار و ۲۹۳ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰٫۵۰ درصدی (معادل سه هزار و ۵۱۳ واحد)، در پله ۷۶۷ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۲۵۲ واحدی، تا ارتفاع ۲۶ هزار و ۵۸۹ واحدی رشد کرد.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، ۶ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را هم ۱۰ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج اندک سرمایه آن‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، خبر از خروج اندک ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

همان‌گونه که انتظار می‌رفت بورس تهران در دومین روز هفته، نقشه سبزفامی را تقدیم سهامداران کرد. کمی بیش از ۶۰ درصد نمادهای بازار، در سوی مثبت دامنه نوسان خود ایستادند. در بررسی ارزش سفارش‌های روی تابلو اما اختلاف میان تقاضا و عرضه بیش از این‌هاست. به طوری که ارزش کل سفارش‌های خرید روی تابلو نمادهای بورسی، حق‌تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی ۵۷۷ میلیارد بود. این در حالی است که ارزش سفارش‌های فروش رقمی در حدود ۲۷۴ میلیارد تومان بود.

با تحرک بازارهای موازی نظیر طلا و ارز، تب تقاضا در بازار سهام بالا رفته است. این تحرک در افزایش تقاضای ETFهای اهرمی تالار شیشه‌ای نمود پیدا کرد. با این وجود Nav این صندوق‌ها پابه‌پای بازدهی آن‌ها رشد نکرده‌اند. با وجود بازدهی مثبت، صندوق‌های اهرمی کمی آهسته‌تر از روز شنبه حرکت کردند.

از سوی دیگر اقبال خریداران به سهام دلاری بورس گسترده‌تر از روز آغازین هفته، ادامه پیدا کرد. نمادهای دو صنعت پالایش و فلزات اساسی از جمله صنایع مورد توجه بازار در دومین روز هفته بودند.

جریان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت از همان دقایق ابتدایی بازار شروع شد و با شیب خوبی تا ساعت ۱۲ ادامه پیدا کرد. در پایان، حقیقی‌ها ۵۳۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج کردند.

در بازار یکشنبه، آخرین قیمت ۳۴۹ بالاتر از قیمت پایانی قرار گرفت. در مقابل، قیمت پایانی ۳۶۸ نماد پایین‌تر از آخرین قیمت قرار گرفت و احتمالا در شروع معاملات دوشنبه، با گام منفی آغاز به کار خواهند کرد. از این رو در راستای پیش بینی بورس دوشنبه، کارشناسان معتقدند نماگرهای تالار شیشه‌ای کمی آرام‌تر از دو روز ابتدایی هفته دنبال خواهد شد. به ویژه اینکه از تب قیمت دلار هم کاسته شده و هیجان دلاری بازار نیز تخلیه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.