کد خبر : 22299
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 8:17

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / تعادل به بازار سهام برمی‌گردد؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / تعادل به بازار سهام برمی‌گردد؟

تعطیلات بازار سهام به پایان رسید و سهامداران معاملات خود را از روز دوشنبه با جدیت بیشتری دنبال خواهند کرد. کارشناسان در راستای پیش بینی بورس معتقدند در هفته جاری جو فروش سنگینی در بازار رخ نخواهد داد.

در پایان معاملات روز آغازین هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۱ درصدی، معادل دو هزار و ۷۷ واحد، در ارتفاع دو میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۰۴ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰٫۱۶ درصدی (معادل هزار و ۱۵۹ واحد)، در پله ۷۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۲۲٫۹۵ واحدی، به سطح ۲۵ هزار و ۴۳۹ واحدی صعود کرد.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، سه هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز هفته را هم ۶٫۱ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس، خبر از خروج ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

مجید عشقی رئیس سازمان بورس، محمدرضا فرزین ریاست بانک مرکزی و همچنین احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، طی هفته گذشته، سعی کردند با پمپاژ اخبار مثبت جهت نماگرهای سهامی را تغییر دهند. ناخدایان کشتی اقتصاد کشور اما این بار هم تنها به بیان کلیات اکتفا کردند و خبری از جزئیات اخبار خوش آن‌ها نبود.

بورس تهران از ابتدای بهمن‌ماه تا کنون در اغلب روزهای معاملاتی بازدهی منفی داشته است. اگرچه این دست روزهای ناخوش بورسی محدود به بهمن‌ماه نمی‌شود و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی است که طی ماه‌های گذشته، بورس تهران را در شرایط بی‌ثباتی قرار داده است.

بی‌اعتنایی بازار سهام و تداوم روند خنثی بورس تهران به خوبی نشان داد که خبردرمانی بدون اقدامات اجرایی تاثیری بر شرایط بازار ندارد. با این وجود اقداماتی نظیر کاهش فاصله میان نرخ دلار حواله و دلار آزاد می‌تواند تا حد زیادی از آسیبی که به صنایع و شرکت‌ها وارد شده است، بکاهد.

بورس تهران نیازمند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات عملی مسئولان اقتصادی است تا اعتماد از دست رفته، به فضای سرمایه‌گذاری بازگردد.

بازار سهام پس از پشت سر‌گذاشتن تعطیلات آخر و میان‌هفته‌ای، روز دوشنبه معاملات را از سرخواهد گرفت. کارشناسان معتقدند طی هفته جاری، نماگرهای سهامی خود را با سطوح جدید دلار مطابقت خواهند داد. از این رو انتظارات کاهشی نسبت به بازدهی بورس تهران رنگ باخته و پیش بینی می‌شود فضای متعادلی بر معاملات بازار سهام حاکم شود.

/تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.