کد خبر : 2177
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 7:57

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / خواب تالار شیشه‌ای در سایه تعدیل انتظارات

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / خواب تالار شیشه‌ای در سایه تعدیل انتظارات

بورس تهران در سایه تحولات بنیادین خود که موجب تعدیل انتظارات اهالی بازار از سود شده است، روز کم‌جان دیگری را پشت سر گذاشت. با این حال برخی از صنایع توانسته‌اند در این شرایط نیز بازدهی حداقلی نصیب سهامداران خود کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بازار سهام یکشنبه وضعیت مطلوبی را سپری نکرد. بیش از ۷۰ درصد نماد‌ها در سوی منفی دامنه نوسان ایستادند. در این بین عمده سهم‌های منفی بازار در گروه‎‌‌های پتروشیمی، معدنی بود. از طرف دیگر گروه فولادی به واسطه گزارش خوب شرکت فولاد ارفع وضعیت بهتری را نسبت به کلیت بازار تجربه کرد.

معاملات بورس در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود رفتار کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۸ هزار ۷۷۲ واحدی که معادل ۰٫۸۶ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات یکشنبه در سطح دو میلیون و ۱۷۶ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰٫۸۵ درصدی به سطح ۷۷۰ هزار و ۸۲۴ واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۱۰ میلیارد و ارزش معاملات خرد را ۶ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد که شامل سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج ۲۸۸ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
تعدیل محتاطانه برآورد‌های فعالان بازار سهام

چند وقتی است ارزش اسکناس آمریکایی در برابر ریال با ثبات نسبی همراه شده است. دامنه نوسان محدود دلار در رنج بین ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۵۰ هزار و ۶۵۰ باعث شده تا تحلیلگران برای برآورد سود انتظاری خود با احتیاط بیشتری رفتار کنند. این عامل باعث شده تا در بازار سهام، نوسان خاصی را رخ ندهد.

از سوی دیگر همچنان نمی‌توان تاثیر ادامه‌دار مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز صنایع را انکار کرد. طبیعی است که سود برآوردی تحلیلگران نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کند. با درک این تحولات بنیادین که بخشی از آن به عهده سیاست‌گذار و بخشی به دلیل سیاست‌های مرتبط با روابط بین‌الملل است، می‌توان ریشه رکود در معاملات بازار سهام را یافت.

در حال حاضر نه دلیلی مبنی بر شارژ بورس تهران وجود دارد و نه دلیلی برای افت بیشتر قیمت سهام. در صورتی که نرخ ارز یا نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها دچار جهش شود می‌توان انتظار شروع تحرکات بازار را داشت. در غیر این صورت سهامداران و فعالان بازار با بازاری رنج و کم‌رمق مواجه خواهند بود.

کارشناسان انتظار دارند با رشد احتمالی دلار در ماه‌های آتی، شرکت‌ها با رشد سودآوری مواجه شوند و در نتیجه قیمت سهام افزایش یابد و روند کلی بازار صعودی شود.
پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به وضعیت سیاسی و همچنین پارامتر‌های موجود در اقتصاد کلان، سهامی که نرخ فروش آن‌ها در کوتاه مدت تابع نرخ دلار نیست، مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت. گروه‌هایی نظیر سیمانی و غذایی‌ها از این دست صنایع هستند.

از طرفی با توجه به قرارگیری بازه پرتراکم مجامع، سهام DPSمحور یا به عبارتی سهامی که سود تقسیمی خوبی دارند احتمالا با اقبال اهالی بازار مواجه خواهند شد.

کارشناسان در رابطه با پیش بینی بورس دوشنبه معتقدند، در صورتی که خبر مهمی در راستای شارژ جریان تقاضا و به نفع سهامداران منتشر نشود، احتمالا روز متعادل رو به منفی دیگری با ارزش معاملات تقریبا بدون تغییر پیش رو خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.