کد خبر : 2464
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 7:42

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و ارز در هفته آخر تیر ماه/ دلار پشت سکه را خالی می‌کند؟

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و ارز در هفته آخر تیر ماه/ دلار پشت سکه را خالی می‌کند؟

طلا و سکه در هفته پایانی تیرماه بدون پشتیبانی دلار قادر نیستند به مسیر صعودی برگردند. بررسی معاملات فردایی روز جمعه نشان می‌دهد حداقل در ابتدای هفته دلار چنین فرصتی را به آن‌ها نخواهد داد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران طلا و سکه باید با ترس و لرز هفته را آغاز کنند

به گزارش اقتصاد پرس؛ کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی احتمالا بیشتر به‌چشم می‌آید، اما در حقیقت این سکه ربع بهار آزادی بود که مهلک‌ترین ضربه را متحمل شد و در عرض هفت روز معادل ۳.۷ درصد ارزش خود را از دست داد. لیر ترکیه در بازار ارز با کاهش دو درصدی بیشتر از بقیه احساس شرمساری می‌کند. اگرچه مسافران ترکیه قطعا از اینکه می‌توانند لیر را با قیمت هزار و ۸۸۰ تومان خریداری کنند، احساس خوشایندی دارند.

بازار ارز و طلا با همه پستی و بلندی‌ها بخش اعظم تیرماه را پشت سر گذاشته و حالا روی کاغذ تنها هفت روز معاملاتی دیگر باقی مانده است. به‌نظر شما در روز‌های پیش‌رو چه اتفاقاتی رقم می‌خورد؟

قیمت دلار در هفته منتهی به ۲۳ تیرماه تا ۴۹ هزار و ۲۶۱ تومان کاهش پیدا کرد. یور روز پنجشنبه هفته گذشته ۵۵ هزار و ۲۵ تومان فروخته شد و درهم و لیر به‌ترتیب روی پله‌های ۱۳ هزار و ۴۱۷ تومان و هزار و ۸۸۰ تومان ایستادند. کاهش ۷۲۹ تومانی دلار در هفته قبل معادل ۱.۵ درصد برآورد می‌شود با این حال دلار هنوز نسبت به شش‌ماه پیش و یک‌سال قبل به ترتیب بازدهی ۲۲ درصدی و ۶۲ درصدی را از خود به‌جا گذاشته است.

قیمت یورو نسبت به هفته قبل ۱۸۵ تومان افزایش داشته، اما این رشد آنقدر‌ها به‌چشم نمی‌آید. در عوض اگر یک سال پیش با قصد سرمایه‌گذاری یورو خریده باشید الان با حدود ۷۳ درصد سود روبرو هستید. قیمت یورو از پارسال تا الان ۲۳ هزار و ۱۸۹ تومان و از شش‌ماه قبل تا الان ۱۰ هزار و ۶۱۳ تومان رشد کرده است.

قیمت درهم امارات ظرف یک‌سال ۶۱ درصد رشد داشته و نسبت به شش‌ماه پیش ۲۰ درصد گران شده است، اما نسبت به هفت روز قبل با ۱۹۳ تومان کاهش، معادل ۱.۵ درصد ارزان شده. لیر ترکیه هنوز نتوانسته کمر راست کند. لیر هفته گذشته ۴۰ تومان دیگر ارزان شد و دو درصدی ارزشش را از دست داد.

قیمت لیر در یک‌ماه اخیر ۱۸۰ تومان افت کرده و تقریبا ۸.۷ درصد ارزان شده است. اگر شش ماه پیش برای خرید لیر اقدام می‌کردید، برای آن باید ۳۰ تومان کمتر از امروز پول خرج می‌کردید. با این حال لیر در بازه یک‌ساله، با رشد ۳۰ تومانی روبرو است و هنوز بازدهی ۱.۵ درصدی مثبت را شاهد است.

خروج دلار از کانال ۵۰ هزار تومان، مهمترین اتفاق هفته قبل بازار ارز بود و به‌دنبال این اتفاق معاملات دلار به کمتر حد ممکن رسید. کارشناسان اعتقاد دارند در شرایطی که اخبار سیاسی جدیدی با قابلیت اثرگذاری بر روند بازار وجود ندارد، قرار است حداقل برای مدتی شاهد حرکت آلاکلنگی دلار باشیم. این یعنی یک‌هفته دلار روی مدار صعودی حرکت خواهد کرد و در هفته بعدی راه رفته را برمی‌گردد. رفت و برگشت مداوم دلار به کانال ۵۰ هزار تومان مهمترین نشانه این اتفاق است.

قیمت دلار تنها در صورت انتشار اخبار جدی یا هرگونه تعیین تکلیف مذاکرات، می‌تواند آینده خود را روشن کند. تنها با فرض رخداد چنین اتفاقی می‌توان عدد ۴۳ هزار تومان را به‌عنوان کف قیمت دلار محسوب کرد. سقف قیمت دلار نیز در صورت تحقق این نظریه معادل ۵۵ هزار تومان خواهد بود.

دلار در کوتاه‌مدت بهانه‌ای برای رشد ندارد. قیمت دلار در معاملات فردایی روز جمعه ۲۳ تیرماه نتوانست پای خود را از مرز ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر بگذارد. این یعنی در روز شنبه ۲۴ تیر ماه، از این شانس برخوردار هستیم که دلار را در رتبه‌هایی پایین‌تر از نرخ پایانی هفته سوم تیر ببینیم. این اتفاق شاید برای فعالان بازار ارز اهمیت چندانی نداشته باشد، اما می‌تواند خریداران موبایل و سایر کالا‌های تاثیرپذیر از نرخ ارز را خوشحال کند.

قیمت طلا هفته قبل پس از جست‌وخیز فراوان در نهایت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد تا در کنار افت ۱.۵ درصدی دلار، بازار سکه نیز رفتاری محافظه‌کارانه در پیش بگیرد.

قیمت سکه امامی در هفته گذشته ۵۰۲ هزار تومان ارزان شد و بازدهی منفی ۱.۷ درصدی را از خود به‌جا گذاشت. اگر به‌یک ماه پیش برگردیم میزان افت قیمت سکه امامی ۲۸۹ هزار تومان است که معادل یک‌درصد برآورد می‌شود. با وجود حرکت اخیر سکه امامی در سراشیبی آن‌هایی که یک‌سال پیش برای خرید سکه امامی اقدام کرده‌اند با توجه به بازدهی ۸۷ درصدی هنوز امیدوارانه به کار ادامه می‌دهند. سکه امامی پارسال همین موقع ۱۳ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان ارزان‌تر به‌فروش می‌رسید، ولی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه با وجود افت حدود ۵۰۰ هزار تومانی، باید برای خریدش حداقل ۲۸ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان پول خرج می‌کردید.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه روی ۲۵ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان ایستاد تا در طول معاملات هفته قبل ۴۸۶ هزار تومان، معادل ۱.۸ درصد ارزان شده باشد. بازدهی سکه طرح قدیم در یک‌سال اخیر ۷۳ درصد برآورد می‌شود.

سکه نیم بهار آزادی هفته قبل دو درصد ارزان شده و با افت ۳۰۰ هزار تومانی به محدوده ۱۵ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. این سکه در معاملات یک‌ماه اخیر ۱۰۰ هزار تومان افت کرده، اما در قیاس با یک سال پیش بازدهی ۸۵ درصدی را از خود به‌جا گذاشته و حداقل هفت میلیون و ۵۵ هزار تومان گران شده است.

قیمت سکه ربع بهار آزادی با کاهش ۳.۷ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در بازار سکه طلا به نام خود ثبت کرد و ظرف هفت روز ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد. با این حال ربع سکه هنوز می‌تواند به پشتوانه بازدهی یک‌ساله عالی سرش را بالا بگیرد. یک سال پیش همین موقع از سال سکه ربع بهار آزادی چهار میلیون و ۹۷۷ هزار تومان ارزان‌تر از الان به‌فروش می‌رسید و از آن موقع تا حالا ۹۴ درصد گران شده است.

سکه گرمی در بازه یک‌ساله عملکرد بهتری داشته. پارسال برای خرید همین سکه باید سه میلیون و ۱۱۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید و الان پس از یک‌سال شکیبایی سرمایه‌گذاران می‌توانید همان سکه را شش میلیون و ۲۳۵ هزار تومان بفروشید. این یعنی قیمت سکه گرمی ظرف یک‌سال ۱۰۰ درصد رشد کرده و به شش میلیون و ۲۳۵ هزار تومان رسیده است. با وجود این عملکرد افسانه‌ای، سکه گرمی هم در طول معاملات هفته قبل نتوانست جان سالم به‌در ببرد و با ۱۶۳ هزار تومان کاهش، حدود ۲.۵ درصد ارزان شد.

خرید سکه در شرایط فعلی واقعا دل شیر می‌خواهد، چون بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به دو میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، حباب قیمت سکه امامی دست‌کم پنج میلیون و ۴۶۳ هزار تومان برآورد می‌شود. حباب قیمت سکه تمام طرح قدیم الان معادل دو میلیون و ۴۷۰ هزار تومان است و حباب قیمت نیم سکه را باید تقریبا سه میلیون و ۹۳۸ هزار تومان درنظر گرفت. حباب قیمت برای سکه ربع بهار آزادی و سکه گرمی به ترتیب چهار میلیون و ۵۱۶ هزار تومان و سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان گزارش شده است.

طلا و سکه در هفته پایانی تیرماه بدون پشتیبانی دلار قادر نیستند به مسیر صعودی برگردند. بررسی معاملات فردایی روز جمعه نشان می‌دهد حداقل در ابتدای هفته چنین فرصتی از آن‌ها دریغ خواهد شد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران طلا و سکه باید با ترس و لرز هفته پایانی تیرماه را آغاز کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.