کد خبر : 2805
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 8:40

پشت پرده کاهش تورم/ سرعت رشد قیمت‌ها در کدام استان‌ها بیشتر است؟

پشت پرده کاهش تورم/ سرعت رشد قیمت‌ها در کدام استان‌ها بیشتر است؟

سرعت رشد هزینه‌های بهداشت، پوشاک، تفریح و حمل‌ونقل از تورم عمومی سبقت گرفته است. یزد، چهارمحال‌وبختیاری و البزر رکوردداران تورم بین استان‌های کشور هستند

اقتصاد پرس؛ نرخ تورم عمومی با عقب‌نشینی ۳.۲ درصدی در تیرماه امسال به ۳۹.۴ درصد رسید. بخش دوم جمله قبلی نشان می‌دهد خانوار ایرانی بابت همه‌جور کالا و خدمات در تیر‌ماه امسال حدود ۴۰ درصد بیشتر از تیرماه پارسال هزینه کرده و قسمت اول مشخص می‌کند سرعت رشد قیمت‌ها در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم، نزدیک سه درصد درمقایسه با تیر پارسال کند شده است. براساس برآورد مرکز آمار ایران در حدفاصل تیر ۱۴۰۱ تا تیر امسال هزینه‌های بهداشت، پوشاک، تفریح و حمل‌ونقل از تورم عمومی سبقت گرفته و استان‌هایی مثل یزد، چهارمحال‌و‌بختیاری و البزر رکوردداران تورم بین ۳۱ استان کشور هستند.

سبقت هزینه‌های بهداشت، پوشاک، تفریح و حمل‌ونقل از تورم عمومی

تورم عمومی در تیرماه امسال درحالی به ۳۹.۴ درصد رسیده که براساس داده‌های مرکز آمار ایران درحدفاصل تیر پارسال تا تیر امسال سرعت رشد هزینه‌ها در بخش بهداشت و درمان، پوشاک و کفش، حمل‌ونقل، تفریح و فرهنگ، دخانیات و هتل‌ها و رستوران‌ها بیشتر بوده است.

تورم دخانیات طبق گزارش مرکز آمار ایران در این مدت ۴۱.۷ درصد به‌ثبت رسیده است. مردم در تیر‌ماه امسال بابت امور فرهنگی و تفریحی نسبت به تیر پارسال ۴۴.۴ درصد بیشتر هزینه کردند. هزینه‌های حمل‌ونقل در همین مدت ۴۵.۳ درصد رشد داشته و این عدد برای پوشاک و کفش به ۴۸.۶ درصد رسیده است.

تورم بهداشت و درمان در بازه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، قریب ۵۰ درصد یا به‌طور دقیق‌تر ۴۹ درصد تخمین زده می‌شود. هزینه‌های هتل‌ها و رستوران‌ها هم به ۶۰ درصد رسیده که خب هزینه‌های نیروی کار، اجاره و … معمولا باعث می‌شوند هتل‌ها و رستوران‌ها هر ماه صدرنشین فهرست تورم کالا و خدمات باشند. در طرف مقابل تورم ارتباطات از همه نوع کالا و خدمات در این مدت کمتر بوده و حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود. محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت‌ها در بخش آموزش به ۳۳.۳ درصد رسیده و این عدد برای خوراکی‌ها و مسکن به‌ترتیب ۳۷ و ۳۷.۲ درصد برآورد می‌شود. نکته مهم این است که در مبحث تورم مسکن، مرکز آمار فقط هزینه‌های اجاره‌بها و خدمات نگهداری از واحد مسکونی را درنظر گرفته است.
کاهش تورم چه معنایی دارد؟

تورم عمومی در تیرماه امسال به ۳۹.۴ درصد رسیده است. این جمله مشخص می‌کند خانوار ایرانی بابت مجموعه‌ای از کالا و خدمات که مرکز آمار آن‌ها را در ۱۲ بخش مختلف دسته‌بندی می‌کند، ظرف تیرماه ۱۴۰۲ درمقایسه با تیرماه پارسال ۳۹.۴ درصد بیشتر دست‌به‌جیب شده. از یک طرف بحث کاهش تورم نقطه به نقطه در تیرماه امسال مطرح شده که اصلا به‌معنی کاهش قیمت کالا و خدمات نیست؛ بلکه کاهش ۳.۲ درصدی نرخ تورم عمومی یا همان تورم نقطه به نقطه در تیرماه امسال فقط به‌معنی کندشدن سرعت رشد قیمت‌ها نسبت به تیر‌ماه سال گذشته است. همین. در گزارش‌های مرکز آمار که معمولا به‌شکل ماهانه ارائه می‌شود به‌جز عدد تورم نقطه به نقطه، تورم سالانه هم وجود دارد که اولا در تیرماه امسال این عدد به ۴۷.۵ درصد رسیده و ثانیا برای من و شما اهمیت کمتری نسبت به تورم نقطه به نقطه یا همان تورم عمومی دارد. چند سطر دیگر دوباره به مبحث تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه و تفاوت‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
تفاوت تورم عمومی و سالانه

تورم سالانه براساس محاسبات مرکز آمار از تغییر میانگین شاخص قیمت‌ها در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن به‌دست می‌آید. یعنی اساسا تورم سالانه به‌معنی بررسی سرعت رشد قیمت‌ها در ۱۲ ماه قبلی نیست و به‌همین خاطر معمولا عدد آن نسبت به رقم تورم عمومی متفاوت است. اتفاقا براساس همین پارامتر ثقیلی که مرکز آمار درباره تورم سالانه مدنظر قرار می‌دهد، استان تهران در تیر ماه امسال کمترین تورم را داشته و دوباره یکسری از رسانه‌ها با تیتر “تهران ارزان‌ترین استان شد” به استقبال گزارش اخیر مرکز آمار رفتند. اما وقتی از تورم عمومی حرف می‌زنیم، باید بگوییم در استان‌هایی مثل خوزستان، سمنان و بوشهر سرعت رشد هزینه‌ها از تهران کمتر بوده وگرنه شما باور می‌کنید که تهران با متوسط قیمت متری ۶۸ میلیون و اندی در بازار مسکن، ارزان‌ترین استان کشور است؟
بیشترین و کمترین میزان تورم در استان‌های کشور

یزد بین ۳۱ استان کشور رکورددار تورم عمومی در تیرماه امسال بوده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران سرعت رشد هزینه‌ها درحدفاصل تیر پارسال تا تیر امسال در استان یزد کمی بیش از ۵۰ درصد بوده و از این حیث باید استان‌های چهارمحال و بختیاری، البزر، آذربایجان شرقی و همدان را به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار بدهیم.

تورم عمومی یا همان تورم نقطه به نقطه در استان چهار محال و بختیاری تیرماه امسال به ۴۵.۳ درصد رسیده و مردم ساکن استان البزر در همین بازه زمانی با تورم ۴۴.۵ درصدی دست‌وپنچه نرم کردند. اهالی استان آذربایجان شرقی در یک سال قبلی تورم ۴۴.۳ درصدی را متحمل شدند و تورم عمومی در استان همدان به ۴۴.۲ درصد رسیده است.

تورم عمومی در طرف مقابل در خوزستان از همه استان‌ها کمتر بوده و این عدد ۳۴.۲ درصد یعنی ۵.۲ درصد کمتر از کل کشور به‌ثبت رسیده است. در سمنان تورم عمومی ۳۴.۵ درصد و در بوشهر ۳۴.۷ درصد است و میزان سرعت رشد هزینه‌ها در تهران و کرمان به‌ترتیب ۳۶ و ۳۶.۱ درصد تخمین زده می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.